جمعه , ۳۰ , شهریور , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / پاکسازی ریه ها از آلودگی با این داروهای گیاهی

پاکسازی ریه ها از آلودگی با این داروهای گیاهی

چکیده:
برای قدرتمند کردن سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد تا ابتدا به پاکسازی ریه ها بپردازیم . لذا میبابست به توصیه های طب سنتی از داروهای کیاهی و مواد غذایی تقویت کننده ریه ها بهره ببریم.

ریه های انسان یک جفت اندام اسفنجی هستند و در دو طرف ناحیه قفسه سینه قرار دارند. ریه ها نقش مهمی در سیستم تنفسی بدن ما دارند. سیستم تنفسی شبکه ای از اندام های مختلف است که به ما در تنفس کمک می کنند. ریه ها مهمترین نقش را در سیستم تنفسی برای تامین اکسیژن در سراسر بدن و همچنین دفع گازهای ناسالم از بدن ایفا می کنند.

اهمیت ریه در بدن انسان

ریه ها اکسیژن را در اختیار بدن قرار می دهند و سایر گازهای مضر مانند دی اکسید کربن را از بدن خارج می کنند. این تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن از بدن را تنفس می نامند. بدون ریه، حتی برای چند دقیقه هم زنده نخواهیم ماند. ریه ها نقش مهمی در زنده نگه داشتن ما دارند. این وظیفه ماست که ریه ها را سالم نگه داریم.

چگونه ریه های سالم و قوی داشته باشیم؟

هر بار که نفس می کشیم، اکسیژن را استنشاق می کنیم و دی اکسید کربن را بازدم می کنیم. ریه های ما به سختی کار می کنند تا آن را بی دردسر جلوه دهند. چندین مرحله وجود دارد که ما می توانیم در زندگی روزمره خود بگنجانیم تا ریه های خود را سالم نگه داریم.

حتی اگر چند عامل غیرقابل کنترل مانند وضعیت محیطی وجود دارد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم تا اندام‌ها را سالم نگه داریم. حفظ تغذیه سالم و سبک زندگی سالم می تواند ریه های ما را سالم نگه دارد.

ابتدا سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن عادتی است که می تواند خطرات مختلفی برای سلامتی بدن ایجاد کند. حتی قبل از اینکه شروع به خواندن این مطلب کنید، به راحتی حدس می‌زنید که سیگار می‌تواند عامل اصلی کمک‌کننده برای مشکلات مختلف ریوی باشد. سیگار کشیدن برای مدت طولانی می تواند باعث بیماری های مزمن انسدادی ریه و حتی منجر به سرطان ریه شود.

ترک سیگار می تواند سلامت فرد را به شدت بهبود بخشد. سیگار کشیدن دلیل اصلی سرطان ریه است و حتی دود دست دوم نیز می تواند خطرناک باشد. تنفس دودهای سمی می تواند به راه های هوایی و همچنین ریه ها آسیب برساند. برای بهبود سلامت ریه، توصیه می شود از سیگار کشیدن خودداری کنید.

انجام ورزش های هوازی و منظم

ورزش های منظم می تواند قلب و ریه های شما را قوی تر کند. ورزش ماهیچه هایی را تقویت می کند که ریه ها را قادر می سازد منبسط و منقبض شوند. ورزش همچنین می تواند سلامت کلی فرد را بهبود بخشد و سلامت قلب او را افزایش دهد. مطمئن شوید که هر روز حداقل یک ساعت ورزش کنید.

مصرف غذاهای مناسب برای سلامت ریه ها

مصرف تغذیه مناسب برای بهبود سلامت ریه بسیار مهم است. ریه ها و قلب به عنوان یک تیم کار می کنند تا ما را زنده نگه دارند. می‌توانیم بشقاب‌هایمان را با میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای غنی از فیبر، پروتئین بدون چربی و چربی سالم پر کنیم تا سلامتی را بهبود ببخشیم.

مصرف رژیم غذایی سالم برای قلب نیز به ریه های شما کمک می کند. مصرف غذای مناسب به فرد کمک می کند تا راحت تر نفس بکشد و همچنین با میکروب ها، باکتری ها یا ویروس های مختلف بدن مبارزه کند.

داشتن وزن بدن سالم برای همه انسان ها مهم است، زیرا اضافه وزن یا چاقی می تواند اثرات خطرناکی برای سلامتی داشته باشد. مدیریت وزن برای سالم نگه داشتن ریه ها بسیار مهم است، زیرا زمانی که بدن وزن اضافی حمل می کند، ریه های ما برای تامین اکسیژن باید سخت تر کار کنند. با ورزش مناسب و غذای مناسب می توانید بدن را سالم نگه دارید و وزن را زیر نظر داشته باشید.

انجام تکنیک های تنفسی

تکنیک های تنفس می تواند به طرق مختلف برای بدن مفید باشد. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد تنفس عمیق را تمرین می کنند این است که می تواند به آنها کمک کند تا احساس آرامش و آرامش کنند. تنفس عمیق همچنین به تمرین ماهیچه های ریه که مسئول انبساط و انقباض هستند کمک می کند تا جریان هوا را فعال کند.

خانه خود را تمیز نگه دارید

جای تعجب نیست که چرا والدین ما ما را به خاطر تمیز نکردن اتاقمان سرزنش می کنند. تمیز نگه داشتن محیط می تواند از سلامت ما در برابر بیماری های مختلف هوا و یا بیماری هایی که در اثر گرد و غبار ایجاد می شوند محافظت کند. چنین بیماری هایی می توانند مستقیماً روی ریه ها تأثیر بگذارند و به لوله هوا آسیب برسانند. تمیز نگه داشتن خانه شامل چند مرحله ساده مانند

  1. نگذارید دود وارد خانه شود
  2. استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای افزایش جریان هوا
  3. خانه خود را برای گاز رادون آزمایش کنید.

از میکروب ها دوری کنید

رعایت بهداشت کامل کل بدن را سالم نگه می دارد. دور ماندن از میکروب ها به طرق مختلف برای بدن مفید خواهد بود. شستن مرتب دست‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز ماندن به ما کمک می‌کند تا از میکروب‌هایی که می‌توانند بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارند دور بمانیم.

برای حفظ سلامت ریه ها چه بخوریم؟

همانطور که در بالا ذکر شد، سالم نگه داشتن ریه ها برای زندگی بسیار مهم است و همچنین به ما امکان می دهد احساس بهتری داشته باشیم. تغذیه مناسب می تواند عملکرد ریه را تقویت کند و همچنین سلامتی را افزایش دهد. غذا و مواد مغذی خاص می تواند برای عملکرد ریه مفید باشد. در اینجا لیستی از مواردی است که باید برای حفظ سلامت ریه ها در بشقاب خود بگنجانید.

۱- چغندر را دریابید

سبزیجات سالم هستند. سبزی ریشه ای رنگ روشن گیاه چغندر حاوی ترکیبات مختلفی است که می تواند عملکرد ریه را بهبود بخشد. چغندر و سبزی‌ها سرشار از نیترات هستند که می‌تواند برای عملکرد ریه مفید باشد. مطالعات مختلفی وجود دارد که این ادعا را تأیید می کند زیرا نیترات به شل شدن رگ های خونی در بدن و تنظیم فشار خون کمک می کند. وقتی تمام این عوامل یا مراقبت شود، بدن اکسیژن کافی دریافت می کند.

۲- سیب بخورید

یک سیب در روز می تواند پزشک را دور نگه دارد. این جمله برای بسیاری از ما تازگی ندارد. مصرف سیب به طور مستقیم با بهبود سلامتی مرتبط است. در یک مطالعه کوچک که بر روی افراد سیگاری انجام شد، نتایج نشان داد که مصرف سیب با کاهش کاهش عملکرد ریه مرتبط است. مصرف منظم سیب با بهبود عملکرد ریه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن ریوی مرتبط است.

سیب حاوی مواد مغذی مختلفی است و توسط پزشکان برای مبتلایان به آسم یا سرطان ریه توصیه می شود. این بیشتر به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در این میوه خوش رنگ است. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئیدها و ویتامین C برای تقویت عملکرد کلی سیستم تنفسی است.

۳- فلفل داروی ریه است

فلفل حاوی ویتامین C غنی است و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. ویتامین C برای افرادی که از عوارض جانبی مضر سیگار بهبود می یابند، مهم است. سیگار می تواند ذخایر آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را از بین ببرد. مطالعات نشان می دهد که افرادی که سیگار می کشند می توانند از دوزهای بالای ویتامین C بهره مند شوند که عملکرد ریه را بهبود می بخشد. مصرف یک فلفل قرمز متوسط می تواند صد در صد ویتامین C توصیه شده را تامین کند.

۴- زردچوبه عالی است

زردچوبه دارای خواص مفید فراوانی است. زردچوبه قرن هاست که در کشور ما به عنوان یک عامل شفابخش استفاده می شود. کورکومین که جزء فعال اصلی زردچوبه است، برای تقویت عملکرد ریه مفید است. مصرف کورکومین می تواند عملکرد ریه را بهبود بخشد و اثرات منفی سیگار را کاهش دهد.

حتما بخوانید:
در زمان آلودگی هوا چی بخوریم

زردچوبه چندین نسل است که در طب سنتی یا آیورودا استفاده می شود. کمی زردچوبه می تواند خواص دارویی و آنتی اکسیدان هایی را برای مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل مضر به بدن ارائه دهد.

۵- کدو حلوایی دوست قلب و ریه

گوشت رنگ روشن کدو تنبل نه تنها برای چشم ها جذاب است، بلکه دارای ترکیبات مختلف تقویت کننده سلامتی مانند کاروتنوئیدها، بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان های قوی است. افرادی که سیگار می‌کشند می‌توانند از مصرف منظم کدو تنبل سود ببرند و از خطر ابتلا به بیماری‌های مضر برای سلامتی که می‌تواند به ریه‌ها آسیب بزند، لذت ببرند.

۶- انواع کلم مفید است

انواع کلم یک منبع مقرون به صرفه و غنی از آنتوسیانین است که کاهش عملکرد ریه را کاهش می دهد. کلم پر از فیبر است که عملکرد بهتر ریه ها را بهبود می بخشد و سلامت کلی را بهبود می بخشد. کلم را می توان در غذاهای مختلف آشپزی گنجاند و می توان آن را با هر سس مخلوط کرد و طعم آن را افزایش داد.

۷- گوجه فرنگی کار ساز است

گوجه فرنگی سبزیجات روشن و آبدار است و طعم بسیار خوبی دارد. این میوه با رنگ روشن سرشار از لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که به طور مستقیم با بهبود سلامت ریه مرتبط است. گوجه فرنگی می تواند با التهاب در بدن مبارزه کند. مصرف گوجه فرنگی یا محصولات گوجه فرنگی می تواند التهاب مجرای هوا را در افراد مبتلا به آسم یا سایر عفونت های ریوی کاهش دهد و عملکرد آن را بهبود بخشد.

۸- چای سبز بنوشید

اغلب ما تبلیغات چای سبز را به عنوان نوشیدنی می بینیم که دارای خواص کاهش چربی شکم است. چای سبز فواید قابل توجهی برای ارائه دارد. چای سبز دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی است که با مهار فیبروز مرتبط هستند. با این حال، برای اثبات این ادعا که چگونه چای سبز به افزایش سلامت ریه کمک می کند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۹- انواع آجیل بسیارضروری است

بدن ما برای عملکرد روان به ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد. سلنیوم یک ماده معدنی است که به ندرت در منابع غذایی یافت می شود. آجیل یکی از غنی ترین منابع سلنیوم است که می توانیم مصرف کنیم. یک وعده آجیل می تواند حاوی مقدار توصیه شده مواد مغذی باشد.

مطالعات مختلف نشان داد که رژیم غذایی سرشار از سلنیوم از سرطان ریه محافظت می کند و عملکرد تنفسی را در افراد مبتلا به آسم بهبود می بخشد. همچنین اعتقاد بر این است که این ماده مغذی عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و با بهبود سلامت کلی به بدن کمک می کند. از آنجایی که آجیل برزیلی منبع غلیظی از سلنیوم است، توصیه می شود میزان مصرف آن را به حداقل برسانید.

۱۰- روغن زیتون مهم است

روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ذرات ضد التهابی شناخته شده است. از آن به عنوان رویه روی سالاد استفاده می شود و همچنین می تواند برای فواید مختلف روی پوست استفاده شود. روغن زیتون نقش مهمی در رژیم غذایی مدیترانه ای دارد. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب تک اشباع است که می تواند به طرق مختلف به بدن کمک کند.

پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون به طور مستقیم با مزایای عملکرد ریه در افراد سیگاری و همچنین افرادی که از بیماری های ریوی یا آسم رنج می برند، مرتبط است.

۱۱- ماست دوست ریه هاست

ماست کم چرب و خصوصا ماست پروبیوتیک ، سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و سلنیوم است. این مواد مغذی معدنی به بهبود عملکرد ریه ها و محافظت در برابر خطر ابتلا به COPD کمک می کند.

۱۲- چای و قهوه 

چای و قهوه نوشیدنی هایی هستند که مقاومت در برابر آن سخت است. میزان قهوه نوشیدن در روز سوالی است که مردم دوست دارند پاسخ آن را بدانند. اما چگونه چای و قهوه به بهبود سلامت ریه کمک می کند؟ مایعات حاوی کافئین نه تنها سطح انرژی ما را افزایش می دهد، بلکه می تواند به محافظت از ریه های ما نیز کمک کند. چای و قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان است که سلامت ریه را به شدت بهبود می بخشد.

۱۳- عدس را فراموش نکنید

دلایل متعددی وجود دارد که چرا رژیم مدیترانه ای به عنوان یک رژیم غذایی ارتقا دهنده سلامت در نظر گرفته می شود. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل عدس است. عدس حاوی خواص تغذیه ای مختلفی است که می تواند به بهبود عملکرد ریه کمک کند.

حتما بخوانید:
آثار مخرب آلودگی هوا بر پوست

مواد مغذی مانند منیزیم، مس، پتاسیم و آهن با ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از کاهش سلامت مرتبط هستند. عدس حاوی تمام مواد مغذی ذکر شده در بالا است. مصرف عدس های غنی از فیبر به محافظت در برابر سرطان ریه کمک می کند.

۱۴- کاکائو مفید است

پودر کاکائو یا محصولات دیگر کاکائو مانند شکلات‌هایی که سرشار از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند می‌توانند به شما در آرامش راه‌های هوایی در ریه‌ها کمک کنند. از آنجایی که محصولاتی مانند شکلات تلخ آب‌کننده هستند، مصرف بیشتر آنها برای ما آسان است. مصرف بیش از حد شیرینی ها می تواند منجر به بیماری های دیگر مانند دیابت شود.

بنابراین، بهتر است مقدار متوسطی از شکلات تلخ شیرین نشده یا کم شیرین ، مصرف کنید که حاوی کاکائو کم فرآوری شده باشد. این می تواند به عملکرد بهتر ریه در افراد بدون افزایش قند خون کمک کند. همانطور که می دانیم مصرف غذای مناسب برای بهبود عملکرد ریه اهمیت دارد، لازم است بدانیم چه کارهایی را برای جلوگیری از زوال سلامتی انجام ندهیم.

برای داشتن ریه های سالم چه کارهایی را نباید انجام داد؟

غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند اثرات منفی بر عملکرد ریه داشته باشند.

  • محصولات لبنی بجز ماست
  • گوشت فرآوری شده
  • جوش شیرین
  • غذای سرخ شده
  • چیپس سیب زمینی
  • انواع شیرینی
  • نان سفید
  • الکل

کلام پایانی

اما یاد آور میشود ، بطور کل هیچ غذایی غذای خوب محسوب نمی شود و چیزی به نام غذای بد وجود ندارد. مصرف غذای سرخ کردنی هر چند وقت یکبار در حد اعتدال ضرری ندارد. مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند برای سلامتی مضر باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

تسریع رشد مو با روغن گیاهی

چکیده: به دلایلی رشد موهایتان بسیار کند شده است و افزایش قد چندانی ندارد ، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This