یکشنبه , ۳۰ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / توصیه متخصصان گوارش برای مصرف چغندر قرمز یا لبو

توصیه متخصصان گوارش برای مصرف چغندر قرمز یا لبو

چکیده:
چغندر قرمز برای مدت طولانی توسط بشر شناخته شده و هزاران سال است از آن تغذیه می شود. برخی آن را به عنوان یک غذای مستقل می خورند ، همچنین چغندر قرمز را به سوپ و سالاد اضافه می کنند و از آب این ریشه شیرین نوشیدنی تهیه کرده و حتی از آن شکر سرخ بدست میاورند.

چغندر چند هزار سال قبل از میلاد شناخته شده بود. در ابتدا فقط از ریشه وحشی آن استفاده می شد و سپس این گیاه به تدریج توسط بشر کشت شد. کشت چغندر تنها در آغاز عصر ما آغاز شد. پس از شروع مصرف چغندر قرمز بود که این سبزی به سرعت در سراسر جهان پخش شد. محبوب ترین چغندر، چغندر قند بود ، با این حال ، علاوه بر این، انواع دیگری از آن نیز وجود دارد.

اغلب چغندر قرمز را در طبخ  غذا استفاده می کنند. به چغندر قرمز پخته شده لبو میگویند ، لبو طعم و عطر نسبتاً دلپذیر و شیرینی دارد و همچنین سرشار از عناصر کمیاب و ویتامین است. نوع دیگر چغندر علوفه ای هم وجود دارد که مردم آن را نمی خورند و به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی چغندر قرمز

ضروری است که هنگام استفاده از این محصول به خواص دارویی و موارد منع مصرف آن را در نظر بگیرید. این سبزی ریشه ای متعلق به محصولات رژیمی است. تقریبا ۸۰ درصد از کل جرم آنرا آب تشکیل می دهد. علاوه بر این ، چغندر حاوی قند ، اسیدهای آمینه و همچنین مواد مفیدی است که تأثیر مفیدی بر بدن دارند. در میان آنها ، لازم است اجزای زیر را برجسته کنید:

  • ویتامین ها 
  • ساپونین 
  • اسیدهای آلی 
  • عناصر کمیاب 
  • گلیکوزیدها

چغندر سرشار از ویتامین های C ، E ، A و B و همچنین اسید فولیک و نیکوتینیک است. به همین دلیل ، این محصول ریشه ای دارای خاصیت تحریک کننده سیستم ایمنی و تقویت کننده عمومی است. علاوه بر این ، به دلیل تأثیر مثبت آن بر وضعیت سیستم قلب و عروق مشهور است. ویتامین ها به مقدار متعادل در چغندر وجود دارد ، بنابراین ، نتایج مثبت استفاده از آن به معنای واقعی کلمه در چند هفته ظاهر می شود.

چغندر قرمز از همان آغاز جوانه زنی با مواد معدنی از خاک اشباع شده است که آن شامل:

همه این مواد در فرایندهای متابولیک انسان دخیل بوده و برای عملکرد مناسب بدن مورد نیاز است. اسیدهای آمینه به طور فعال در فرایندهای متابولیسم انرژی و سنتز الیاف بافتی نقش دارند. یکی از مهمترین اجزاء بتائین است. این ماده ای است که ترمیم و تجدید سلول های کبدی را فعال می کند. به همین دلیل ، چغندر دارای اثر محافظتی کبدی است.

ساپونین ها تشکیل صفرا ، دفع ادرار را تحریک می کنند و همچنین دارای اثر ملین خفیف هستند. علاوه بر این ، آنها بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر مثبت می گذارند. اسیدهای آلی دارای اثر ضد میکروبی هستند ، متابولیسم چربی را در بدن تحریک می کنند. در ترکیب با ساپونین ها ، رسوبات نمک را از بافت ها حذف می کنند.

ارزش غذای و داروی و طبع چغندر قرمز

طبیعت چغندر گرم و تر بوده و  مصرف آن موجب از بین رفتن بیماری جذام میشود. همچنین  چغندر، تمرکز و حافظه را زیاد می کند. چغندر بعلت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود.

خواص مفید چغندر قرمز

خواص دارویی و موارد منع مصرف چغندر به دلیل ترکیب آن است. حاوی فیبر است که به طور قابل توجهی تحرک روده را افزایش می دهد و به عملکرد طبیعی آن کمک می کند. بتائین که در سبزیجات وجود دارد ، باعث تجزیه پروتئین و عادی شدن کبد می شود.

 نسبت کلسیم و پتاسیم به پاکسازی خون و حذف سریع نمک های فلزات سنگین از بدن کمک می کند. علاوه بر این ، غنی از اسیدهای آمینه ضروری است که به عادی سازی فرآیندهای هضم کمک می کند. با استفاده منظم از چغندر ، هموگلوبین افزایش می یابد ، که می تواند به طور قابل توجهی رفاه فردی را که از گرسنگی اکسیژن رنج می برد ، بهبود بخشد. علاوه بر این ، سایه پوست به طور قابل توجهی بهبود می یابد ، آنها درخشش زیبا و سالم را به دست می آورند.

خواص درمانی چغندر قرمز

قبل از خوردن چغندر قرمز ، خواص درمانی و موارد منع مصرف باید مورد مطالعه قرار گیرد تا به بدن شما آسیبی نرسد.

  • لبو به زنان کمک می کند تا چرخه قاعدگی را تحمل کنند ، در حالی که در مردان فعالیت جنسی و عضلانی را تحریک می کند.
  • مصرف چغندر برای زنان باردار و کسانی که تازه قصد بارداری دارند توصیه می شود. این به دلیل سطح بالای اسید فولیک است که به جلوگیری از ایجاد نقایص مادرزادی در نوزادان کمک می کند. علاوه بر این ، به تشکیل یک سیستم عصبی سالم جنین کمک می کند.
  • یکی از خواص مثبت بسیار مهم چغندر ، تأثیر آن بر سیستم قلبی عروقی انسان است. این به حذف مواد مضر برای بدن کمک می کند و همچنین از ایجاد کم خونی جلوگیری می کند.
  • استفاده منظم از چغندر به جلوگیری از بروز نئوپلاسم های بدخیم کمک می کند ، زیرا حاوی مواد مفیدی است که به سادگی برای بدن غیر قابل جایگزین هستند. با توجه به اینکه ویتامین C بخشی از آن است ، چغندر قرمز به جلوگیری از پیشرفت آسم کمک می کند.
  • چغندر خام یک ملین طبیعی بسیار خوب است ، به همین دلیل است که برای افرادی که از یبوست رنج می برند بصورت مصرف روزانه کافی در سالاد تازه توصیه می شود.
  • با کمبود پتاسیم در بدن ، خطر ابتلا به سکته مغزی وجود دارد. خواص درمانی چغندر سرشار از این عنصر با ارزش به محافظت در برابر چنین مشکلی کمک می کند.

مضرات چغندر

  • افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از افراط در خوردن چغندر خودداری کنند.
  • اشخاصی که به قند خون مبتلا می باشند مجاز به مصرف چغندر نمی باشند.
  • خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضی افراد موجب استفراغ، دل پیچه و در برخی کودکان باعث حساسیت شود.
  • اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتی های معده باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص سحرانگیز بالنگ (بالنگو، بالنجو)

چکیده: میوه بالنگ درختی از خانواده مرکبات بوده  که از نظر طب سنتی در معالجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This