یکشنبه , ۳۰ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / ۷ مزیت اثبات شده شکلات تیره برای سلامتی

۷ مزیت اثبات شده شکلات تیره برای سلامتی

چکیده:
شکلات تیره، شکلات سیاه یا شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. شکلات تلخ تهیه شده از بذر درخت کاکائو ، یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان های موجود در کره زمین است.

 مطالعات نشان می دهد که شکلات تیره می تواند سلامتی شما را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. در این مقاله ۷ مزیت سلامتی شکلات تیره یا کاکائو که توسط علم تغذیه تایید شده است را بررسی می کنیم.

۱- شکلات تیره بسیار مغذی است

  اگر از جمله کسانی هستید که شکلات تیره با کیفیت و کاکائو زیاد مصرف می کنید ، بدانید که پول خود جای مناسبی هزینه می کنید ، زیرا این ماده طبیعی یک ماده کاملاً مغذی است. این ماده حاوی مقادیر مناسبی از فیبر محلول و دارای مواد معدنی است.
مقدار ۱۰۰ گرم شکلات تیره با ۷۰ تا ۸۵٪ کاکائو حاوی:

  • ۱۱ گرم فیبر
  •  ۶۷٪ واحد RDI آهن
  •  ۵۸٪واحد RDI منیزیم
  • ۸۹٪ واحد RDI مس
  • ۹۸٪ واحد RDI منگنز

«واحد RDI نشان دهنده مقدار نیاز روزانه بدن به ماده معدنی است»

   همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم ، فسفر ، روی و سلنیوم است. البته ۱۰۰ گرم (۳.۵ اونس) مقدار نسبتاً زیادی است و ماده غذایی است که باید روزانه از آن استفاده کنید. تمام این مواد مغذی همچنین دارای ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسط ​​قند هستند. به همین دلیل ، شکلات تیره می بایست به بهترین وجه و در اعتدال مصرف می شود.

مشخصات اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تیره نیز بسیار عالی است. چربی ها اکثراً اشباع و اشباع نشده هستند و مقادیر کمی چربی اشباع نشده وجود دارد. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و توبرومین است ، اما بعید به نظر می رسد شما را در شب بیدار نگه دارید زیرا مقدار کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

۲- شکلات تلخ منبع قدرتمند آنتی اکسیدان ها

  ORAC یک واحد اندازه گیری برای “ظرفیت جذب رادیکال آزاد” است. این یک مقیاس برای اندازه گیری تاثیر آنتی اکسیدانی مواد غذایی است. اصولاً محققان مجموعه ای از رادیکال های آزاد (بد) را در برابر یک نمونه از مواد غذایی قرار می دهند و می دانند که آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی چگونه می توانند رادیکال ها را “خلع سلاح کنند”.

در بررسی بیولوژیکی مقادیر ORAC در آزمایشگاه، همه مواد غذایی اثر آنتی اکسیدانی مشابهی در بدن ندارند. در این بررسی ها اثر آنتی اکسیدانی دانه های کاکائو خام و غیر فرآوری شده از جمله بهترین غذاهایی هستند. شکلات تیره نیز دارای ترکیبات ارگانیکی فعال مانند دانه های تازه کاکائو است . از نظر بیولوژیکی پودر فراوری شده کاکائو دارای عناصر فعال آنتی اکسیدانی شامل پلی فنول ها ، فلاوانول ها و کاتچین ها می باشد.

یک مطالعه نشان داد که کاکائو و شکلات تیره  ، به دلیل دارا بودن عناصر بیشتر پلی فنول و فلاوانول، فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به سایر میوه های مورد آزمایش ، مانند زغال اخته و انواع توت های آکای دارد.

۳- شکلات تلخ جریان خون را تسهیل نموده و فشار خون پایین را بهبود می بخشد

فلاوانولهای موجود در شکلات تیره می توانند اندوتلیوم ، پوشش شریانها را تحریک کنند تا اکسید نیتریک (NO)  تولید کنند. یکی از کارکردهای NO ارسال سیگنال ها به شریان ها برای استراحت است که باعث کاهش مقاومت به جریان خون می شود و بنابراین فشار خون را کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهند که کاکائو و شکلات تیره می توانند جریان خون را تسهیل نموده و فشار خون را کاهش دهند ، اگرچه اثرات آن معمولاً خفیف است. لیکن یک مطالعه در افراد مبتلا به فشار خون بالا خیلی موثری نشان نداده است ، بنابراین مصرف نمک خود کاهش دهید.

۴- شکلات تلخ HDL را بالا برده و LDL را از اکسیداسیون محافظت می کند

در یک مطالعه کنترل شده ، پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول LDL اکسیده شده در مردان را کاهش می دهد. همچنین HDL را افزایش داده و LDL کل را برای کسانی که کلسترول بالا دارند کاهش داده است. LDL اکسیده شده بدان معنی است که LDL (کلسترول “بد”) با رادیکال های آزاد واکنش نشان داده است. این باعث می شود LDL به خودی خود واکنش پذیر و قادر به آسیب رساندن به بافت های دیگر مانند پوشش شریان ها در قلب شما باشد.

اثبات گردیده که کاکائو LDL اکسیده شده را کاهش می دهد. همچنین کاکائو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قدرتمند است که آن را وارد جریان خون کرده و از لیپوپروتئین ها در برابر آسیب اکسیده شدن محافظت می کند. شکلات تیره که از کاکائو تهیه می شود، همچنین می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد ، که یکی دیگر از عوامل خطر عمده برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت است.

۵- شکلات تلخ خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

به نظر می رسد ترکیبات موجود در شکلات تیره بدن انسان را در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت می کنند. در دراز مدت ، این باید باعث شود که کلسترول بسیار کمتری در عروق وجود داشته و در نهایت خطر ابتلا به بیماری قلبی را کمتر کند. در حقیقت ، در جریان چندین مطالعه و بررسی طولانی مدت پیشرفت نسبتاً چشمگیری را برای کاهش خطر بیماری قلبی نشان می دهد.

در یک مطالعه از ۴۷۰ مرد سالخورده ، کاکائو باعث کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی به میزان ۵۰٪ در طی ۱۵ سال شد. یک مطالعه دیگر نشان داد که خوردن شکلات تلخ دو یا چند بار در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیکاسیون در عروق را ۳۲٪ کاهش داده است. خوردن شکلات تیره ممنونکمتر از آن هیچ تاثیری ندارد.

با این حال یک مطالعه دیگر نشان داد که خوردن شکلات تیره بیش از ۵ بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۵۷٪ کاهش داده است. البته ، این سه مطالعه مطالعات مشاهده ای است ، بنابراین نمی توان بطور قطع کاهش خطرات اشاره شده را تایید کرد. با این حال ، از آنجا که روند بیولوژیکی اثر کاکائو شناخته شده است (فشار خون پایین و LDL اکسیده شده) ، نتائج قابل قبول است. بدیهی است که به طور منظم خوردن شکلات تیره خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش خواهد داد.

۶- شکلات سیاه پوست شما را برابر اشعه UV محافظت می کند

ترکیبات فعال زیستی موجود در شکلات تیره نیز برای پوست شما فوق العاده باشد. فلاونول ها می توانند در برابر آسیب ناشی از اشعه آفتاب محافظت کنند ، جریان خون به پوست را بهبود بخشیده و تراکم و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهند. حداقل دوز اریتمی (MED) حداقل مقدار پرتوهای UVB مورد نیاز برای ایجاد قرمزی در پوست طی ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض تابش است.

در یک مطالعه ۳۰ نفری ، MED پس از مصرف شکلات تیره در فلاوانولها به مدت ۱۲ هفته بیش از دو برابر افزایش یافت. اگر قصد تعطیلات در ساحل را دارید ، مصرف شکلات تیره را در هفته ها و ماه های قبل از سفر را در نظر بگیرید.

۷- شکلات تیره می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد

خبرهای خوب هنوز تمام نشده است. شکلات تیره همچنین عملکرد مغز شما را بهبود  می بخشد. یک مطالعه از داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا به مدت ۵ روز جریان خون به مغز را بهبود می بخشد. کاکائو همچنین عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلال روانی به طور قابل توجهی بهبود بخشید. مصرف شکلات سیاه، تسلط کلامی و چندین عامل خطر برای بیماران دارای ضعف حافظه را بهبود بخشید.

علاوه بر این ، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که یک دلیل اساسی برای بهبود عملکرد مغز در حافظه کوتاه مدت می باشد.

کلام آخر:

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کاکائو می تواند مزایای سلامتی قدرتمندی داشته باشد ، به ویژه بدن را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند. البته این بدان معنی نیست که باید همه روزها بیرون بروید و مقدار زیادی شکلات مصرف کنید. این شکلات کماکان کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن موجب افزایش وزن می گردد.

بهتر است بعد از شام یک دو قطعه شکلات تلخ میل کنید، مناسب تر است اگر کاکائو داغ را بدون هیچگونه خامه و شکر تهیه نمایید. همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از شکلات های موجود در بازار سالم نیستند.

مواد با کیفیت را انتخاب کنید – شکلات تیره با محتوای کاکائو ۷۰ درصد یا بیشتر. شاید بخواهید این راهنما را در مورد چگونگی یافتن بهترین شکلات تیره بررسی کنید. شکلات های تیره به طور معمول حاوی مقداری قند هستند ، اما مقادیر آن معمولاً اندک است و هرچه شکلات تیره تر باشد ، قند کمتری نیز به همراه خواهد داشت.
شکلات یکی از معدود غذاهایی است که ضمن داشتن فواید سلامتی قابل توجهی ، طعم عالی نیز دارد.

منبع: Healthline 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص سحرانگیز بالنگ (بالنگو، بالنجو)

چکیده: میوه بالنگ درختی از خانواده مرکبات بوده  که از نظر طب سنتی در معالجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This