خانه / آموزش / ۱۱ مزیت اثبات شده چای سبز

۱۱ مزیت اثبات شده چای سبز

چکیده:
چای سبز یکی از سالم ترین و مفیدترین نوشیدنی های روی کره زمین محسوب می شود.  دمنوش چای سبز، ضد سرطان ، افزایش دهنده انرژی، کاهش دهنده وزن، جلو گیری کننده از بیماری قلبی, آرامبخش و دارای بسیاری خواص فوق العاده دیگر است.

چای سبز یکی از قوی ترین آنتی اکسیدانهاست. این آنتی اکسیدان ها دارای فواید سلامتی زیادی هستند ، که شامل موارد زیر است:

  •  بهبود عملکرد مغز .
  •  کاهش چربی مضر.
  •  محافظت در برابر سرطان.
  •  کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

چای سبز دارای مزایای سلامتی بالقوه تری دیگری نیز هست که در این مطلب به ۱۰ مورد از شواهد مزایای سلامتی چای سبز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱- چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است

 چای سبز خیلی بیشتر از یک نوشیدنی آبرسان است. گیاه چای سبز حاوی مجموعه ای از ترکیبات سالم است که آن را به یک دمنوش فوق العاده تبدیل نموده است. چای سرشار از پلی فنول است که ترکیبات طبیعی دارای فواید سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان هستند.

چای سبز حاوی کاتچین بنام EGCG (اپی گالوکاتچین -۳-گالات) است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کرده و از بروز سرطان ممانعت می کنند. این مواد می توانند تشکیل رادیکالهای آزاد در بدن را کاهش داده و سلولها و مولکولها را از آسیب محافظت کنند. این رادیکالهای آزاد در پیری و ایجاد انواع بسیاری از بیماری ها نقش دارند.

EGCG یکی از ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز است. تحقیقات توانایی خود را برای کمک به درمان بیماریهای مختلف آزمایش کرده است. به نظر می رسد یکی از ترکیبات اصلی است که به چای سبز خواص دارویی آن می دهد.

چای سبز همچنین دارای مقادیری از مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. سعی کنید یک برند چای سبز با کیفیت بالاتر انتخاب کنید ، زیرا برخی از مارک های با کیفیت پایین می توانند حاوی مقادیر زیادی فلوراید باشند.

خلاصه:
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول از جمله کاتچین به نام EGCG است. این آنتی اکسیدان ها می توانند اثرات مفیدی بر سلامتی ما داشته باشند.

حتما بخوانید:
انواع خوراکی هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند

۲- چای سبز می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

 چای سبز بیشتر از آنکه به هوشیار ماندن بیشتر شما کمک کند، باعث بهبود و تقویت عملکرد مغز شما می شود. ماده فعال اصلی چای سبز برای هوشیار ماندن، کافئین است که یک نوع محرک شناخته شده است. کافئین چای سبز به اندازه قهوه نیست ، اما به اندازه کافی برای ایجاد هوشیاری است بدون آنکه ایجاد تأثیرات بد مانند “تحرک سیستم عصبی” ناشی از مصرف زیاد کافئین باشد.

کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین روی مغز تأثیر می گذارد. به این ترتیب ، در واقع شلیک نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد . قیقات به طور مداوم نشان دهنده آن است که کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله خلق و خوی ، هوشیاری ، زمان واکنش و حافظه را بهبود بخشد.

با این حال ، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. این ماده همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از سد خونی مغزی است. ال‌تینین فعالیت انتقال دهنده عصبی مهاری GABA را افزایش می دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود.

مطالعات نشان می دهد که کافئین و ال‌تینین می توانند اثر هم افزایی داشته باشند. این بدان معنی است که ترکیبی از این دو می تواند تأثیرات ویژه ای در بهبود عملکرد مغز داشته باشد. به دلیل دارا بودن L-theanine و مقدار کمی کافئین ، چای سبز می تواند نوع شادابی بسیار ملایم و متفاوتی نسبت به قهوه به شما بدهد.

بسیاری از افراد از داشتن انرژی پایدار و بسیار پربار پس از نوشیدن چای سبز در مقایسه با قهوه خبر می دهند.

خلاصه:
چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است ، اما برای ایجاد اثر کافی است. این ماده همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند به طور هم افزایی با کافئین کار کند تا عملکرد مغز را بهبود بخشد.

۳- چای سبز باعث افزایش چربی سوزی می شود

اگر لیست مواد تشکیل دهنده هر نوع مکمل چربی سوزی را مشاهده کنید ، احتمال آن وجود دارد که چای سبز در آنجا باشد. این امر به این دلیل است که طبق تحقیقات ، چای سبز می تواند چربی سوزی را افزایش داده و میزان متابولیسم را تقویت کند.

در یک مطالعه که شامل ۱۰ مرد سالم بود ، مصرف عصاره چای سبز ۴ درصد انرژی مصرفی را افزایش داد. در یکی دیگر از ۱۲ مرد سالم ، عصاره چای سبز میزان اکسیداسیون چربی را ۱۷ درصد در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، افزایش داد. با این حال ، برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی دهند ، بنابراین اثرات ممکن است به فرد و چگونگی تنظیم این مطالعه بستگی داشته باشد.

کافئین ممکن است با بسیج اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی ، عملکرد بدنی را بهبود بخشد. دو مطالعه مروری مجزا گزارش کردند که کافئین ممکن است عملکرد بدنی را تقریباً ۱۱ تا ۱۲٪ افزایش دهد.

خلاصه:
چای سبز باعث افزایش سرعت متابولیک و افزایش چربی سوزی در کوتاه مدت شود ، اگرچه همه مطالعات موافق نیستند.

۴- آنتی اکسیدان های چای سبز احتمال ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود ، که می تواند منجر به بیماری های مزمن از جمله سرطان ها شود. آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند
چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدانهای قدرتمند است.

تحقیقات ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر سرطان از جمله مطالعات زیر مرتبط کرده است:

  • سرطان سینه: یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده ای نشان داد که زنانی که بیشترین چای سبز را نوشیدند ، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان ، یکی از رایج ترین سرطان ها در زنان را دارند.
  •  سرطان پروستات: در یک مطالعه مشخص شد که مردانی که چای سبز می نوشند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات دارند.
  •  سرطان کولورکتال: تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد که افرادی که چای سبز می نوشند حدود ۴۲٪ کمتر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که نوشیدنی های چای سبز احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را ندارند ، اما برای تأیید این تأثیرات نیاز به تحقیقات با کیفیت بیشتر. برای به دست آوردن بیشترین مزایای سلامتی ، از اضافه کردن شیر به چای خودداری کنید. برخی مطالعات حاکی از آن است که می تواند مقداری آنتی اکسیدان را در بعضی از چایها کاهش دهد.

خلاصه:
چای سبز دارای آنتی اکسیدانهای قدرتمندی است که ممکن است در برابر سرطان محافظت کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که نوشیدنی های چای سبز خطر کمتری برای انواع مختلف سرطان دارند.

۵- چای سبز مغز را از پیری محافظت می کند

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی شایع و شایع ترین علت زوال عقل در بزرگسالان مسن است . بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماریهای متداول عصبی است که منجر به مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز می شود.

مطالعات متعددی نشان می دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی بر روی سلولهای عصبی در لوله های آزمایش و مدلهای حیوانات داشته باشند ، احتمالاً خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

خلاصه:
ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی روی مغز داشته باشند. آچای سبز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش میدهد ، زوال عقل یا آلزایمر یک اختلال عصبی تخریب کننده سلولهای مغزی شایع در بزرگسالان است.

۶- چای سبز باعث کاهش بوی بد دهان می شود

کاتچین موجود در چای سبز فوایدی برای سلامت دهان و دندان نیز دارد. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که کاتچین ها می توانند رشد باکتریها را سرکوب کنند ، به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش می دهد.

Streptococcus mutans یک باکتری رایج در دهان است. این ماده باعث ایجاد پلاک می شود و در پیشگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان نقش اصلی دارد. مطالعات نشان می دهد که کاتچین موجود در چای سبز می تواند مانع از رشد باکتریهای دهانی در آزمایشگاه شود ، اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد.

با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای سبز می تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

خلاصه:
کاتچین موجود در چای سبز ممکن است رشد باکتری ها در دهان را مهار کند و خطر ابتلا به بوی بد دهان را کاهش می دهد.

۷- چای سبز به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند

میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در دهه های اخیر رو به افزایش است. این وضعیت در حال حاضر حدود ۱ در ۱۰ آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. دیابت نوع ۲ شامل بالا رفتن سطح قند خون است که ممکن است در اثر مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه در مورد افراد ژاپنی نشان داد که افرادی که بیشترین چای سبز نوشیده اند ، تقریباً ۴۲ درصد از ابتلا به دیابت نوع ۲ خطر کمتری دارند. طبق بررسی ۷ مطالعه با تعداد ۲۸۶،۷۰۱ نفر ، افراد چای نوشیدنی ۱۸٪ خطر ابتلا به دیابت را داشتند.

خلاصه:
برخی از آزمایشات کنترل شده نشان می دهد که چای سبز می تواند باعث کاهش خفیف قند خون شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

۸- چای سبز به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می‌کند

بیماریهای قلبی عروقی ، از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی ، دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند برخی از عوامل اصلی خطر این بیماری ها را بهبود ببخشد ، که شامل بهبود کلسترول تام و کلسترول LDL (بد) نیز می شود.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد و باعث می شود ذرات LDL از اکسیداسیون که بخشی از مسیر بیماری های قلبی است ، محافظت می کند. با توجه به تأثیرات مفید بر روی عوامل خطر ، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز می نوشند ، خطر ابتلا به مرگ در اثر بیماری قلبی عروقی را تا ۳۱ درصد کاهش دهند.

خلاصه:
چای سبز ممکن است کلسترول کل و LDL را کاهش دهد و همچنین ذرات LDL را از اکسیداسیون محافظت کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند خطر کمتری از بیماری قلبی عروقی دارند.

۹- چای سبز به شما در کاهش وزن کمک می‌کند

با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را تقویت کند ، منطقی است که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. مطالعات متعددی نشان می دهد که چای سبز می تواند به کاهش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم کمک کند. یکی از این مطالعات یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی ۱۲ هفته ای بود که شامل ۲۴۰ فرد مبتلا به چاقی بود.

حتما بخوانید:
شکر پنیر بهترین چاشنی برای چای

در این مطالعه ، افراد گروه چای سبز در مقایسه با گروه کنترل تغذیه از نظر درصد چربی بدن ، وزن بدن ، دور کمر و چربی شکم کاهش معنی داری داشتند. با این حال ، برخی از مطالعات از نظر آماری افزایش قابل توجهی در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی دهند ، بنابراین محققان برای تأیید این تأثیر باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

خلاصه:
برخی از مطالعات نشان می دهد که چای سبز منجر به کاهش وزن می شود. این امر به ویژه در کاهش چربی های خطرناک شکم مؤثر است.

۱۰- چای سبز به شما در زندگی طولانی تر کمک می‌کند

با توجه به اینکه برخی ترکیبات موجود در چای سبز ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی کمک کند ، منطقی است که می تواند به شما در طولانی تر زندگی کند.

در یک مطالعه ، محققان ۴۰.۵۳۰ بزرگسال ژاپنی را در طی ۱۱ سال مورد مطالعه قرار دادند. کسانی که بیشترین چای سبز را نوشیده اند – ۵ یا بیشتر فنجان در روز – به طور قابل توجهی کمتر در طول دوره مطالعه می میرند:

  • مرگ و میر همه علل: در زنان ۲۳٪ کمتر ، در مردان ۱۲٪ کمتر است.
  • مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی: در خانمها ۳۱٪ پایین ، ۲۲٪ در مردان پایین است.
  • مرگ ناشی از سکته مغزی: در زنان ۴۲٪ کمتر ، در مردان ۳۵٪ کمتر است.

یک مطالعه دیگر که شامل ۱۴۰۰۱ فرد پیر ژاپنی است ، دریافتند که افرادی که بیشترین چای سبز نوشیدند ۷۶ درصد کمتر در طی دوره ۶ ساله مطالعه (۵۷) جان خود را از دست دادند.

خلاصه:
مطالعات نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند ممکن است طولانی تر از افرادی که نیستند زندگی کنند.

۱۱- اثر بی نظیر چای سبز بر سرطان پستان

سرطان پستان یکی از شایع ترین انواع سرطان و دومین علت شایع مرگ در زنان می باشد. یک ترکیب استخراج شده از چای سبز چه بسا می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی در سینه و گسترش آن در بدن جلوگیری کند. ترکیب پلی فنولهای موجود در چای سبز در کاهش پیشرفت سرطان سینه بسیار موثر است. از آنجایی که تکثیر سلولی و اختلال در وقوع آپوپتوز، یکی از ویژگی های اصلی سلول های سرطانی است، چای سبز می تواند از طریق کاهش تکثیر سلولی و افزایش وقوع آپوپتوز در پیشگیری و درمان سرطان پستان استفاده شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
تویتر
آپارات

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص غیر قابل باور پیاز برای سلامتی

چکیده: انواع پیاز متعلق به خانواده گیاهان Allium هستند که شامل پیاز ، سیر و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This