سه شنبه , ۱ , آبان , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / ۱۰ نوع مختلف کلم و نحوه طبخ آنها

۱۰ نوع مختلف کلم و نحوه طبخ آنها

چکیده:
کلم صدها گونه و رنگ دارد و یک نوع سبزی برگدار بسیار سالم است، گیاهی همه کاره که می توان آن را به صورت خام یا پخته خورد. انواع مختلف کلم ویژگی ها و طعم خاص خود را دارند.

برخی از انواع کلم برگ های صاف دارند، در حالی که برخی دیگر دارای برگ های چروک هستند. کلم ناپا یا کلم چینی طعم لطیفی دارد، در حالی که کلم های معمولی بافتی ترد و طعمی فلفلی دارند. قسمت سفید ساقه معمولاً هنگام تهیه کلم برای خوردن خام، بخارپز یا آب پز برداشته می شود , طعم نامطلوبی دارد و خوردن آن ممکن است سخت باشد. در ادامه این مطلب، در مورد انواع و گونه های مختلف کلم و نحوه استفاده از آنها بیشتر خواهید دانست.

کلم سبز یا کلم پیچ

کلم سبز رایج ترین نوع کلم است. کلم بزرگ دارای برگ های ضخیم و محکم بسته بندی شده است. برگهای بیرونی آن معمولاً به رنگ سبز متوسط تا روشن هستند و با نزدیک شدن به مرکز به سبز کم رنگ یا سفید محو می شوند. کلم سبز معمولاً به صورت خام در سالاد و به عنوان مواد اصلی در دستور العمل های سالاد کلم مصرف می شود، اما می توانید اکثر انواع کلم سبز را برش بزنید، بخارپز کنید، تفت دهید یا آب پز کنید.

مزه کلم سبز وقتی خام مصرف شود کمی تند است، اما وقتی پخته می‌شود طعم آن شیرین‌تر و کمتر تند است. طعم کلم سبز غلبه داشته و می تواند حتی در برابر سنگین ترین، خامه ای ترین یا تند ترین سس ها مقاومت کند. همچنین می توانید کلم را با تخمیر آن برای تهیه کلم ترش مصرف کنید.

کلم قرمز

کلم قرمز شبیه کلم سبز است، با این تفاوت که قرمز است. به طور دقیق تر، رنگ آن سرخابی است. کلم‌های قرمز معمولاً کوچک‌تر از کلم‌های سبز هستند، اما برگ‌های آن به‌طور مشابه مرطوب و بسته‌بندی شده‌اند. کلم قرمز خوشمزه است که به صورت نازک در سالاد مانند کلم کلم قرمز یا پخته شده است.

حتما بخوانید:
خواص بی‌نظیر فلفل دلمه‌ای برای بدن

کلم قرمز را نیز می توان ترشی کرد تا به عنوان غذای جانبی در بسیاری از وعده های غذایی سرو شود. وقتی پخته می شود رنگ آبی عجیبی پیدا می کند و می توانید با افزودن سرکه یا آب لیمو در هنگام پخت این اثر را کاهش دهید. این کلم به دلیل دارا بودن آنتوسیانین یکی از سالم ترین کلم ها است که برای سیستم قلبی عروقی مفید است.

کلم ناپا یا کلم چینی

کلم ناپا به کلم چینی نیز معروف است. کلم ناپا شبیه کلم کلم نیست. به شکل مستطیلی است و دارای برگهای سبز و زرد کم رنگ و بلند است که روی ساقه های ترد ضخیم و سفید رشد می کند. این طعم لطیف دوست داشتنی و طعم فلفلی با طراوت دارد که برای سالاد یا سرخ کردنی مناسب است.

حتی قسمت سفید ساقه آن طعم تلخ یا سختی ندارد که خرد شود و به صورت خام در سالاد از آن لذت ببرید. در غذاهای آسیایی، کلم ناپا اغلب در سوپ، سرخ‌کرده یا خورش پخته می‌شود. همچنین می توان آن را برای تهیه کیمچی تخمیر کرد.

کلم ساووی یا کلم فرفری

از کلم ساووی گاهی به عنوان کلم فرفری نیز یاد می شود. آنها شاید زیباترین کلم ها با برگ های ژولیده و برآمدگی شان باشند. برگ‌های آن‌ها نسبت به کلم سبز یا قرمز، لایه‌های شل‌تر و کمتر بسته‌بندی شده‌اند و در نتیجه یک سر کوچک و دوست‌داشتنی ایجاد می‌کنند. بسیاری از مردم کلم ساواوی را به کلم معمولی ترجیح می دهند زیرا طعم ملایم تر و برگ های لطیف آن دارد.

حتما بخوانید:
کاهو داروی اعصاب ، خواب آور و آرامبخش

این کلم عالی برای استفاده به صورت خام و نازک در سالاد، سیب زمینی سرخ شده یا آب پز شده با کره است. کلم ساوی به خوبی به عنوان یک بسته بندی تازه و ترد عمل می کند – می توانید آن را جایگزین کاغذ برنج یا تورتیلا کنید. کلم ساووی منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

کلم سیاه یا کلم ایتالیایی

کلم سیاه یک کلم ایتالیایی است که با نام‌های کلم توسکانی، کلم پیچ توسکانی یا کاولو نرو نیز شناخته می‌شود. گاهی اوقات به اسم بازیگوش کلم دایناسور می آید. کلم سیاه ایتالیایی دارای یک ساقه مرکزی ضخیم و برگهای نیزه مانند با سطوح چروکیده و حبابدار است. برای تهیه آن، به سادگی ساقه مرکزی را بردارید و برگ ها را خرد کنید – چون هسته می تواند کاملا سفت باشد، بهتر است از خوردن آن خودداری کنید.

کلم سیاه فوق العاده همه کاره است و می توان آن را آب پز، سرخ شده، بخارپز یا ماساژ داد و به صورت خام مصرف کرد. برگ‌های ضخیم را می‌توان به‌صورت ورقه‌ای یا خرد شده به‌عنوان جایگزینی برای روما در سالاد سزار، آب‌پز، در غذاهای پاستا، سوپ‌ها، خورش‌ها یا به سادگی با روغن و سیر تفت داد. این یک ماده ضروری در غذای منطقه ای ریبولیتا است و به خوبی با لوبیا و گوشت گاو جفت می شود. برگ های جوان و نرم به صورت خام در سالادهای سبز یا غلات استفاده می شود. کلم سیاه ایتالیایی طعم فلفلی لطیفی با لقمه ای تند دارد که به نت شیرینی ختم می شود.

کلم سیاه ایتالیایی سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها، منگنز، کلسیم، آهن، فولات و فیبر غذایی است. همچنین حاوی فیتونوترینت ها و فلاونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی مفیدی را ارائه می کنند.

کلم برگ

کلم برگ یکی از سالم ترین انواع کلم است. بر خلاف سایر انواع کلم، کلم پیچ سر کلم تشکیل نمی دهد – برگ های چروکیده سبز تیره آن از یک ساقه مرکزی رشد می کنند. خوردن برگ‌های کلم پیچ خام می‌تواند سخت و غیر اشتهاآور باشد، بنابراین بهتر است سریع آن‌ها را سفید کنید تا نرم‌تر شوند.

همانند کلم، انواع مختلفی از کلم پیچ وجود دارد: کلم پیچ، کلم برگ برآمدگی، کلم برگ ساده، و کلم برگ و نیزه. کلم پیچ همچنین در رنگ های مختلفی مانند سبز تیره، بنفش و سبز مایل به آبی وجود دارد. فواید سلامتی کلم پیچ آن را به یک غذای فوق‌العاده تبدیل می‌کند . فقط یک فنجان کلم پیچ خرد شده حاوی مقدار مصرف روزانه ویتامین‌های A، C و K است.

کلم بوک چوی

پاک چوی ، که بوک چوی نیز نامیده می شود ، دارای برگ های سبز تیره نازک و لطیفی است که از یک ساقه سفید ترد رشد می کند. طعمی ملایم اما روشن مانند کلم دارد. سرخ کردنی رایج‌ترین روش برای تهیه پاک‌چوی است، اما آب‌پز کردن طعم شیرین آن را نیز نشان می‌دهد.

حتما بخوانید:
خواص غیر قابل باور پیاز برای سلامتی

کلم بوک چوی را می توان به طور کامل پخت، اما نسخه “بزرگ شده” آن احتمالاً زمانی که برگ ها جدا شده و شل پخته می شوند، بهترین حالت را دارد. پاک چوی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین ها است. برگ ها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های A، C و K و مقداری ویتامین B6 هستند.

کلم سفید یا کلم آلمانی

کلم آلمانی (همچنین به آن کلم سفید نیز گفته می شود) کلم سبز با برگ های کم رنگ و بسته بندی شده است. نور خورشید معمولاً برگ های بیرونی را سبز کم رنگ می کند و برگ های داخلی را سفید می کند.

دلیل دوم اینکه برخی از کلم ها ظاهر سفید دارند این است که در طول زمستان نگهداری می شوند: نگهداری کلم ها در محیط های تاریک و خنک باعث تجزیه کلروفیل می شود و برگ ها رنگ سبز کم رنگ خود را از دست می دهند.

کلم کینگ ژانویه

کلم کینگ ژانویه با رنگ های سبز و بنفش جذاب خود در میان کلم های دیگر برجسته است. دارای برگهای سبز رنگ در قسمت پایه است که در قسمت بالا به رنگ بنفش تیره یا قرمز تغییر می کند. برگها بافت کلم ساویه دارند اما به شکل کلم های سفید هستند.

این نوع کلم خوشمزه را مانند کلم ساواوی آماده کنید ، می توانید از آن به جای کلم ساووی برای خوشرنگ کردن غذاهای خود استفاده کنید. یکی دیگر از نکات آشپزی برای کلم کینگ ژانویه این است که برگ های ورقه شده یا خرد شده آن را با کره تفت دهید.

کلم بروکسل

کلم بروکسل مربوط به کلم پیچ، گل کلم و سبزی خردل است. این سبزیجات چلیپایی شبیه کلم های کوچک هستند و معمولاً برای تهیه یک غذای جانبی مغذی بریده و پخته می شوند. اگر آنها را روی ساقه فروخته شده پیدا کنید، در صورت نگهداری در یخچال تا چند هفته نگهداری می شوند. انتهای آن را ببرید، برگ های سبز تیره را جدا کنید و سپس می توانید این زیبایی ها را به صورت کبابی، بخارپز یا با بیکن تهیه کنید. آنها کالری کمی دارند اما سرشار از مواد مغذی زیادی مانند فیبر، ویتامین K و ویتامین C هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مزایای بسیار دمنوش های با طبع گرم

چکیده: بهتر است که مصرف انواع دمنوش متناسب با طبع افراد باشد.  افراد سرد مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This