خانه / آموزش / آیا دویدن در زمان سرماخوردگی بی خطر است؟

آیا دویدن در زمان سرماخوردگی بی خطر است؟

اگر می خواهید بدانید که آیا در هنگام سرماخوردن آیا ورزش دویدن برای شما بی خطر است یاخیر ، در این مقاله پاسخ هایی برای شما وجود دارد.

دویدن هنگام سرماخوردگی

اگر سرماخوردگی داشته باشید ، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید که تقریباً بین ۷ تا ۱۰ روز ادامه دارد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • سرفه و خلط
  • گلو درد
  • سرفه
  • عطسه
  • سردرد

قبل از کار در حالی که بیمار هستید فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید . این فاکتورها شامل شدت علائم شما و همچنین شدت تمرین شما خواهد بود. در اینجا چند توصیه کلی برای دویدن هنگام سرماخوردگی وجود دارد.

چه زمانی میتوانید بدوید؟

اگر سرماخوردگی شما خفیف است و احتقان زیادی ندارید ، معمولاً دویدن آرام بی خطر است. یک قانون خوب برای در نظر گرفتن علائم وجود دارد. این قانون می‌گوید هنگامی که علائم شما هنوز در بالای گردن شما هستند ، ممکن است بتوانید با خیال راحت ورزش کنید. این ایده خوبی است که بتوانید به آسانی آن را در نظر بگیرید. این کار به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با فعالیت بدنی همچنان در برابر سرماخوردگی مبارزه کنید.

می توانید دویدن روزمره خود را با روش‌های پیشنادی زیر کاهش دهید:

  • طول و شدت دویدن خود را کاهش دهید
  • به جای دویدن معمول ، آهسته‌تر بدوید
  • اگر قبلا آهسته می‌دویدید به جای دویدن ، پیاده روی کنید

چه زمانی بهتر است ندویم؟

اگر علائم شدیدتری دارید اکیداُ از دویدن خودداری کنید. این شامل تب و هر علامتی که از گردن به پایین باشد می‌شود ، مانند:

  • خستگی
  • احتقان سینه
  • تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه
  • سرفه مکرر
  • سخت نفس کشیدن
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد عضلات یا دردهای مفاصل

این علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی تر باشد. ورزش با این نوع علائم می تواند مدت بهبودی شما را طولانی تر یا بیماری شما را بدتر کند. به علاوه اگر تب دارید ، دویدن می تواند خطر کمبود آب بدن یا بیماری ناشی از گرما را افزایش دهد .

اگر علائم شدیدتری دارید ، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید. اگر باید حتما ورزش کنید ، حرکات کشش ملایم را انتخاب کنید .

اثرات جانبی دویدن در هنگام سرماخوردگی

اگرچه دویدن با سرماخوردگی خفیف به طور کلی بی خطر است ، اما خطرات احتمالی نیز وجود دارد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود آب بدن
  • بدتر شدن علائم بیماری
  • سرگیجه
  • مشکل در تنفس

شدت این عوارض جانبی به شدت ورزش و طول مدت انجام آن بستگی دارد. علاوه بر این ، اگر با وجود سرماخوردگی به شدت همیشگی بدوید ، اگر یک بیماری زمینه‌ای مانند آسم یا بیماری قلبی داشته باشید احتمالاً عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد.  ، بهتر است در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. دویدن با سرماخوردگی ممکن است شرایط موجود شما را وخیم تر کند.

در صورت سرماخوردگی چه ورزشی بی خطر است؟

دویدن تنها راه فعال بودن نیست. اگر سرماخوردگی دارید ، سعی کنید انواع دیگر ورزش را انجام دهید.

گزینه های ایمن عبارتند از:

  • پیاده روی
  • آهسته دویدن
  • دوچرخه سواری تفریحی
  • انجام ورزش‌های کششی
  • انجام یوگا ملایم

از فعالیت هایی که نیاز به فشار زیاد بدنی دارند ، خودداری کنید.

چه زمانی میتوان دوباره دویدن را شروع کرد؟

با کم شدن علائم سرماخوردگی ، می توانید به حالت عادی خود ادامه دهید. برای بسیاری از افراد ، علائم سرماخوردگی بعد از ۷ روز بهبود می یابد.

حتماً به تدریج ورزش را از سر بگیرید. به آرامی شروع کنید و کار خود را به صورت تدریجی آغاز کنید ، تا زمانی که به روال معمول خود برگردید. این به شما اطمینان می دهد که بدن شما از زمان و انرژی کافی برای ریکاوری بازیابی کامل برخوردار است.

نکاتی برای درمان سرماخوردگی

در حالی که درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود استفاده کرده و به بدن خود در بهبودی کمک کنید.

این روشهای خانگی را امتحان کنید تا به شما در کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند:

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. با نوشیدن مقدار زیادی آب ، آب میوه ، چای یا آب ساده ، شاداب باشید . از نوشیدنی های کافئین دار یا الکل که به دلیل مدر بودن می تواند موحب کم آبی بیشتر بدن شوند ، خودداری کنید.
  • مایعات گرم را انتخاب کنید. چای ، آب ولرم با لیمو تازه و سوپ مرف ممکن است به تسکین احتقان کمک کند.
  • استراحت کنید. در خانه بمانید و بیشتر استراحت کرده سعی کنید خواب راحت و آرامی داشته باشید.
  • آب نمک غرغره کنید. اگر گلودرد دارید ، با مخلوط کردن یک و نیم لیتر آب گرم  با ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری نمک روزانه سه بار غرغره کنید .
  • از رطوبت ساز استفاده کنید. یک مرطوب کننده با افزایش رطوبت هوا می تواند به کاهش احتقان کمک کند.
  • از یک داروی بدون نسخه (OTC) ساده مانند قرص سرماخوردگی استفاده کنید. داروهای OTC ممکن است به کاهش سرفه ، احتقان ، گلو درد و سردرد کمک کند. از پزشک خود توصیه هایی را بخواهید و حتماً دستورالعمل ها را رعایت کنید.

آیا در صورت بروز آلرژی دویدن بی خطر است؟

سرماخوردگی و آلرژی های فصلی علائم مختلفی دارند ، مانند آبریزش بینی ، احتقان و عطسه. در نتیجه ، ممکن است دشوار باشد که بگویید کدام یک را تجربه می کنید.

اگر شما آلرژی دارید ، به احتمال زیاد این علائم را نیز خواهید داشت:

  •  خارش بینی
  •  خارش و قرمزی چشم
  • تورم در اطراف چشم

تفاوت اصلی بین آلرژی و سرماخوردگی ، خارش چشم است . سرماخوردگی بندرت باعث بروز این گونه علائم می شود. تفاوت دیگر سرفه خلط دار است که معمولاً به دلیل آلرژی است. یک استثنا در مواردی که مبتلا به آسم آلرژیک هستید ، می تواند باعث سرفه شود.

ورزش کردن به طور کلی ، با آلرژی مشکلی ندارد . اما بسته به شدت آلرژی شما ممکن است لازم باشد اقدامات ایمنی برای داشتن خاطر آسوده هنگام ورزش را انجام دهید.

در اینجا کارهایی که می توانید انجام دهید:

  • میزان گرده ها را بررسی کنید. در صورت کم بودن مقدار گرده ها ، در بیرون کار کنید. میزان گرده ها معمولاً در صبح کم است.
  • در هوای خشک و بادخیز ورزش نکنید. بهتر است بعد از بارش باران خارج شوید ، که باعث کاهش گرده در هوا می شود.
  • از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. این لوازم جانبی مو و چشم شما را از گرده محافظت می کنند.
  • داروهای آلرژی مصرف کنید. از پزشک خود توصیه ای بخواهید. اگر دارو باعث خواب آلودگی شود ، ممکن است مجبور شوید آن را شب ها مصرف کنید.
  • اسپری آسم خود را همراه ببرید. در صورت ابتلا به آسم آلرژیک ، پزشک ممکن است توصیه کند که در طول ورزش از اسپری استفاده کنید.
  • بیشتر داخل خانه ورزش کنید. دویدن را در یک مسیر داخلی یاتردمیل مخصوصاً در فصل گرده در نظر بگیرید.

اگر نگران تنگی نفس به دلیل آلرژی هستید ، با پزشک یا متخصص آلرژی مراقبت های اولیه خود صحبت کنید.

کلام آخر

دویدن با سرماخوردگی معمولاً بی خطر است ، به خصوص اگر علائم بالای گردن شما باشد. با این وجود ، گوش دادن به بدن نیز مهم است. به جای انجام کارهای روزمره معمول ، ممکن است شما بخواهید فعالیت کم تحرکی مانند دویدن آهسته یا راه رفتن سریع را امتحان کنید.

اگر علائم شدیدتری مانند تب ، سرفه مکرر یا درد و احساس فشار در قفسه سینه دارید ، بهتر است از دویدن اجتناب کنید. فشار بیش از حد به بدن می تواند علائم شما را تشدید و دوره درمان شما را طولانی‌تر کند. با استراحت ، می توانید به بدن خود در مبارزه با عفونت کمک کنید. این به شما امکان می دهد زودتر از موعد دوباره به روال عادی خود برگردید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

همه آن چیزهایی که باید در مورد تخم مرغ بدانیم

چکیده: هزاران سال است که مردم تخم مرغ می خورند. انواع مختلفی از تخم پرندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This