خانه / آموزش / همه آنچه که باید درباره حملات آسم و هراس از آن بدانید

همه آنچه که باید درباره حملات آسم و هراس از آن بدانید

 گاهی تشخیص تفاوت بین حمله آسم و حمله هراس دشوار است زیرا آنها علائم مشابهی دارند. اما این دو شرط متفاوت بوده و نیاز به ملاحظات جداگانه برای مدیریت و درمان آنها دارد. هرچه بهتر بتوانید هم آسم و هم اضطراب را مدیریت کنید ، احتمال حمله آسم یا حمله هراس کمتر خواهد بود.

حمله آسم چیست؟

آسم در اثر التهاب و انقباض زمینه های هوایی یا لوله های برونشی شما ایجاد می شود. هم التهاب و هم گرفتگی می تواند تنفس را سخت کند. این امر باعث ایجاد علائمی مانند خس خس سینه ، سفت شدن قفسه سینه و سرفه می شود.

هنگام حمله آسم ، لوله های برونشی شما حتی بیشتر تنگ می شوند و نفس کشیدن را دشوار می کند. خس خس سینه ممکن است شنیدنی باشد ، و ممکن است در قفسه سینه تنگی یا احساس تند و تیز داشته باشید. بسته به شدت حمله آسم ، علائم شما ممکن است از چند دقیقه تا ساعتها یا حتی روزها ادامه داشته باشد.

داروهای تسکین دهنده سریع (برونکودیلاتلاتور) می توانند علائم شما را کاهش داده و حمله را متوقف کنند. اما اگر علائم شما بدتر شود ، ممکن است لازم باشد که به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

حمله محرک آسم توسط محرکهایی ایجاد می شود که ریه های شما را تحریک می کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آلرژن‌هایی مانند گرده گلها، شوره‌های حیوانات و کنه های گرد و غبار
  • مواد شیمیایی ، از جمله عطر ، دود و مواد پاک کننده
  • ورزش کنید ، به خصوص اگر از آن چیزی که قبلاً عادت کرده اید ، خسته کننده باشد
  • گرمای شدید یا سرما
  • استرس و اضطراب
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • حساسیت غذایی

ترس از حمله آسم چیست؟

حمله پانیک یک اضطراب شدید است که ناگهان بروز می کند. هنگام حمله پانیک ، ممکن است تنگی نفس و تنگی قفسه سینه را تجربه کنید. این می تواند شبیه حمله آسم باشد. اما برخلاف سرفه و خس خس ناشی از آسم ، حملات هراس نیز می تواند ایجاد کند:

  • بیش فعالی (گرفتن نفس های کوتاه و سریع)
  • احساس می کنید که دچار خستگی می شوید
  • سرگیجه یا سرگیجه
  • غش
  • سوزن زدن به دست و صورت
  • حالت تهوع
  • تعریق یا لرز
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس جدا شدن از خود و اطرافیان
  • احساس می کنید کنترل خود را از دست می دهید
  • ترس از مرگ

حمله وحشت می تواند بعد از ۱۰ دقیقه به اوج خود برسد ، و سپس اغلب شروع به فروکش کردن می کند. در حالی که یک حمله وحشت در وسط وضعیت اضطراب شدید ممکن است رخ دهد ، هنگام احساس آرامش ذهن ، این علائم نیز می تواند به طور غیر منتظره ای رخ دهد.

شباهت‌ها و تفاوت‌ها

هر دو حمله آسم و هراس می توانند باعث مشکلات تنفسی و احساس تنگی در سینه شوند. یک تفاوت اساسی این است که انقباض در مجاری هوایی شما در هنگام حمله آسم می تواند میزان اکسیژن را کاهش دهد ، در حالی که بیش فعالی در حمله هراس می تواند جریان اکسیژن را افزایش دهد .

حملات هراس همچنین طیف گسترده ای از علائم را فراتر از مشکلات تنفسی قرار می دهد. خس خس و سرفه نیز علائمی است که معمولاً فقط با حملات آسم همراه است. از نظر روانشناختی ، هم آسم و هم اضطراب می توانند استرس ایجاد کنند. اگر با هر دو شرایط زندگی کنید ، می تواند مانند یک چرخه بی پایان احساس شود. اما شناخت تفاوت بین آسم و اضطراب می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا یک برنامه درمانی مؤثرتر ایجاد کنند.

به عنوان مثال ، برخی از داروهایی که برای درمان آسم استفاده می شود ، مانند برونکودیلاتیلاتورها ، عوارض جانبی بدتر شدن اضطراب را به همراه دارند.

مدیریت آسم

مدیریت آسم شما می تواند باعث تغییر در عملکرد راه هوایی شود. بعلاوه ، وجود علائم کمتری باعث می شود احساس کلی نسبت به شرایط خود احساس استرس کمتری داشته باشید. اگر پزشک خود را در مورد ایجاد تغییر در برنامه درمانی فعلی آسم خود مشاهده کنید اگر:

  • شما در طول روز و شب بیشتر تنفس می کنید.
  • علائم شما در خواب از خواب بیدار می شوند.
  • شما سرفه های مکرر و سفتی سینه را تجربه می کنید که خوابیدن را دشوار می کند.
  • بدون داشتن خس خس سینه می توانید در ورزش کنید.
  • شما بیش از چند بار در هفته به استنشاقی نجات خود تکیه می کنید.

حمله آسم به طور معمول با یک داروی تسکین دهنده سریع مانند استنشاقی نجات شما درمان می شود. اگر همچنان به حملات آسم مبتلا هستید ، ممکن است برای کاهش التهاب راه های هوایی به یک استنشاق کننده کورتیکواستروئید یا اصلاح کننده لکوترین نیاز داشته باشید.

در صورت ادامه تنگی نفس ، ممکن است نیازمند مراقبت های پزشکی فوری باشید.

مدیریت استرس و اضطراب

اضطراب ایجاد شده می تواند منجر به حملات هراس شود. اگر اضطراب مکرر را تجربه می کنید ، به دنبال کمک از یک متخصص بهداشت روان باشید. آنها می توانند به شما در کار کردن از طریق اضطراب کمک کنند و احتمال بروز عوامل استرس زا خارجی را که باعث حمله پانیک می شوند ، کاهش دهند.

حتی اگر اختلال اضطرابی ندارید ، خود استرس واقعیت زندگی است. با این حال ، استرس همچنین می تواند آسم شما را تحریک کند ، بنابراین مهم است که به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. برخی از اقداماتی که می توانید برای کاهش استرس روزمره انجام دهید عبارتند از:

  • تکنیک های آرامش ، مانند مدیتیشن و تمرین های تنفس عمیق
  • ورزش بدنی منظم
  • کاهش مصرف الکل و کافئین
  • خواب کافی
  • ایجاد وقت برای معاشرت و انجام فعالیتهایی که در خارج از کار و سایر تعهدات از آن لذت می برید

درمان صحیح را بازنگری کنید

در حالی که حملات آسم و حملات وحشت برخی از شباهت ها را دارند ، اما در کل علائم بسیار متفاوتی دارند. می توان همزمان اضطراب و آسم را نیز تجربه کرد ، که می تواند تفاوت بین این دو را دشوار کند.

اگر به طور مداوم در حال تجربه آسم یا حملات هراس هستید ، ممکن است به این دلیل باشد که در حال درمان مناسب برای یک نفر نیستید. پیگیری علائم شما می تواند به پزشک شما کمک کند تا شما را در درمان صحیح قرار دهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
تویتر
آپارات

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

برای تقویت چشمان خود روزانه انگور بخورید

چکیده: خواص بسیار انگور برای همگان روشن است . اما آنچه خواص انگور را برجسته …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This