سه شنبه , ۱ , آبان , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / مدیتیشن تنفسی برای آرامش ذهن و ایجاد صلح درونی

مدیتیشن تنفسی برای آرامش ذهن و ایجاد صلح درونی

چکیده:
در این زندگی پر مشغله که در آن هر شخصی بدنبال موفقیت و پول است، ما به عنوان یک انسان واقعیت های زندگی را فراموش کرده ایم. ما فکر میکنیم که تمام نیاز ما برای یک زندگی آرام، موفقیت و پول است و برای تحقق این امر، ما آرامش و حتی افراد نزدیکمان را هم پشت سر می‌گذاریم و رهایشان میکنیم. اما باید درک کنیم که بدنبال پول و موفقیت بودن، نباید تنها هدف زندگی ما باشد.

به کمک مدیتیشن تنفسی آرامش را به زندگی خود بیاورید

ما باید سعی کنیم یک آرامش درونی پیدا کنیم که در نهایت ما را به سوی یک زندگی موفق پیش ببرد. پولی که ما بدست میاوریم، نمیتواند تعیین کننده میزان موفقیت ما در زندگی باشد. اما این موفقیت با یک عامل تعیین میشود و آن زندگی همراه با آرامش است. مهم نیست که چقدر ثروتمند هستید، اگر آرامش درونی نداشته باشید، شما چیزی بیش از یک فقیر نیستید.

به طور کلی، هدف از تمرین تنفس و مدیتیشن  مراقبه، آرامش ذهن و ایجاد صلح درونی است. ما می توانیم خود به تنهایی تمرین تنفس را به عنوان یک تمرین اولیه برای کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز و مراقبه انجام دهیم.

مدیتیشن تنفسی ساده

راههای متفاوتی برای رسیدن به آرامش درونی وجود دارد که یکی از آنها مدیتیشن است. مدیتیشن ابعاد و مراحل مختلفی دارد. اینکه چند روز و یا چند هفته باید مدیتیشن کنیم، مهم نیست. قبل از شروع مراحل مدیتیشن، ما باید بدانیم که دراین کار باید استوار و ثابت قدم باشیم و نباید آنرا رها کنیم. مدیتیشن انواع مختلفی دارد که مدیتیشن تنفسی یکی از آنهاست. مدیتیشن تنفسی اولین قدم است که پیش از شروع انواع دیگر مدیتیشن باید آنرا تمرین کرد.

اهمیت مدیتیشن تنفسی

پیش از اینکه مدیتیشن را وارد زندگی‌تان کنید، مهم است که عواملی که حواستان را پرت میکند را از ذهنتان پاک کنید. برای دستیابی به این مسئله، مدیتیشن تنفسی بهترین راه است. مدیتیشن تنفسی عواملی که حواستان را پرت میکند را از بین میبرد و ذهن شما را پاک و متعادل تر میکند.

چگونه باید مدیتیشن تنفسی را انجام داد؟

مدیتیشن تنفسی را بسیار آسان و ساده میتوان انجام داد. شما به یک معلم متخصص یوگا یا هر نوع مربی ایروبیک احتیاج ندارید که به کمک آنها مدیتیشن تنفسی را انجام دهید. اولین چیزی که شما باید انجام دهید این است که در وضعیت راحتی قرار بگیرید. خودتان این وضعیت راحت را پیدا کنید، در حالتی که پاهایتان را دراز کرده اید یا حتی می‌توانید روی صندلی بیشینید. اما باید پشتتان صاف باشد، در غیر این صورت یک ذهن بی حال و خواب آلوده خواهید داشت.

اولین مرحله مدیتیشن تنفسی این است که جلوی حواس پرتی را می‌گیرد و ذهن ما را شفاف تر و روشن تر میکند. زمانیکه درحالت راحتی قرار گرفتید، چشمهای خود را ببندید و سعی کنید که ذهن خودتان را فقط برروی حرکات تنفسی از طریق سوراخهای بینی، متمرکز کنید. خیلی سخت نگیرید. یعنی اینکه طبیعی نفس بکشید، فقط باید سعی کنید حرکات تنفسی خودتان را کنترل کنید. هدف شما فقط این باشد که هم حرکت ها و هم نفس کشیدن خودتان را احساس کنید. همه چیز را فراموش کنید و روی تنفس خودتان تمرکز کنید و احساس کنید که هوا را از سوراخ های بینی وارد و از همانجا خارج میکنید.

از تلاش خود دست برندارید

در طی مراحل اولیه این امکان وجود دارد که این کار برای شما بسیار خسته کننده و مشکل باشد. ممکن است احساس کنید که ذهن شما بسیار شلوغ است و نمیتوانید تمرکز کنید و افکار مختلفی ذهن شما را منحرف میکند. اما اولین هدف شما باید این باشد که بدون اینکه حواستان پرت شود، بر روی احساس تنفس تمرکز کنید. اگر حتی برای مدتی حواستان پرت میشود، سریعاً باید حواستان را روی تنفستان متمرکز کنید. هر بار که حواستان پرت میشود این کار را بکنید تا ذهنتان آرام شود. هر زمانی که احساس کردید ذهنتان آرام شده و دیگر پرت نمی‌شود، به این معناست که اولین کار مدیتیشن تنفسی را انجام داده اید.

تاثیرات پس از مدیتیشن تنفسی

پس از تمرینات بطور منظم، شما احساس می‌کنید تمام افکاری که حواس شما را پرت می‌کرد، آرام شده اند و شما یک خوشی مطلق را تجربه می‌کنید. شما به یک آرامش درونی کامل و استراحت رسیده‌اید. زمانی که از افکاری که حواستان را پرت می‌کرد رها شدید، ذهن شما واضح تر و آرام تر می‌شود. اما مهم این است که تمرینات را بطور مرتب انجام دهید و بدانید که مدیتیشن تنفسی فقط یک مرحله مقدماتی برای مدیتیشن است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مزایای بسیار دمنوش های با طبع گرم

چکیده: بهتر است که مصرف انواع دمنوش متناسب با طبع افراد باشد.  افراد سرد مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This