یکشنبه , ۲ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / خواص فوق‌العاده غذاهای بخارپز

خواص فوق‌العاده غذاهای بخارپز

چکیده:
مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بخارپزکردنِ غذا بهترین روش برای حفظ مواد مغذی و ویتامین ها است. بیشتر مواد مغذی در حین پخت به‌روش آب‌‌پز یا روی شعله زیاد از بین می‌روند و درنتیجه غذایی که می‌خوریم چیزی به‌جز کالری خالی نیست.

کارشناسان مواد غذایی، در همه حال توصیه می‌کنند که سبک زندگی سالمی داشته باشیم. همه‌ ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین عوامل در داشتن زندگی سالم، تغذیه‌ سالم و اجتناب از فست فود است. غذاهای فرآوری‌شده حاوی مواد نگهدارنده، شکر و کالری‌های ناسالم هستند و خوردن غذاهای خانگی بهترین راه برای داشتن تغذیه‌ سالم است. غذاهای بخارپز بهترین گزینه در میان غذاهای سالم هستند. بخارپزکردن ساده‌ترین راه پخت غذا است. در این مطلب میخواهیم خواص غذاهای بخارپز را تشریح کرده و چند روش تهیه غذاهای مفید بخارپز را برای خوانندگان توضیح میدهیم.

آشپزی به‌روش بخارپز‌ آسان و سریع است. نیازی نیست مدت زیادی در آشپزخانه بمانید و زحمت زیادی بکشید. فقط به چند ماده اولیه‌ ابتدایی نیاز دارید تا از سالم‌ترین نوع غذا لذت ببرید و از شر خوردن غذاهای پرکالری رها شوید.

فواید غذاهای بخارپز

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بخارپزکردن غذا بهترین روش برای حفظ مواد مغذی و ویتامین ها است. بیشتر مواد مغذی در حین پخت به‌ روش آب‌‌پز یا روی شعله زیاد از بین می‌روند و درنتیجه غذایی که می‌خوریم چیزی به‌جز کالری خالی نیست.

۱- کمک به کاهش کلسترول

بخارپزکردن انواع گوشت‌ها باعث جداشدن چربی‌ها از گوشت می‌شود. حال‌آنکه ، جداکردن چربی از گوشت با دیگر روش‌های پخت، مثل کبا‌ب‌کردن یا سرخ‌کردن، بسیار دشوار است. ازآنجاکه در روش بخارپز از روغن استفاده نمی‌شود، غذای سالم‌تری خواهید داشت. خوردن غذاهای بخارپز بدون چربی یعنی دریافت کالری کمتر و دریافت کالری کمتر یعنی کنترل میزان کلسترول.

۲- کمک به حفظ رنگ، مزه و فیبر غذا

با بخارپزکردنن سبزیجات مزه، رنگ و بافت آنها تاحتی الامکان حفظ می‌شود. البته، در کنار بافت و رنگ سبزیجات، حداکثر میزان مواد مغذی موجود در آنها را نیز دریافت می‌کنید. اضافه‌کردن ادویه به آب می‌تواند کمی مزه اضافه هم به آنها بیفزاید.

۳- کمک به حفظ ریزمغذی‌ها

روش‌های پخت معمولی ویتامین‌ها و مواد معدنی سبزیجات را از‌ آنها جدا می‌کنند. با روش بخارپز بیوتین، ریبوفلاوین یا ویتامین b2، پانتوتنیک اسید، ویتامین C، نیاسین یا ویتامین b3، ویتامین b12، تیامین یا ویتامین b1 و ویتامین b در سبزیجات حفظ می‌شوند. همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و زینک هم به این روش در سبزیجات باقی می‌مانند.

۴- روشی ساده برای پخت‌وپز

قراردادن مواد غذایی به‌صورت لایه‌لایه برروی هم و بخارپزکردن آنها به شما کمک می‌کند تا زمان کم‌تری در آشپزخانه صرف کنید. درضمن، نیاز نیست مدت زیادی را صرف آماده‌سازی کنید و بیشتر پخت‌و‌پز را می‌توانید تنها روی یک شعله انجام دهید.

توصیه‌هایی برای بخارپزکردن مواد غذایی

بهترین راه بخارپزکردن استفاده از دستگاه بخارپز است. مدل‌های برقی جدید تایمر هم دارند و کار را برای‌تان آسان‌تر می‌کنند. زیرا با تنظیم زمان می‌توانید از زیاد پخته‌شدن غذا جلوگیری کنید. همچنین، می‌توانید از بخارپزهای قدیمی‌تر که ماهیتابه بزرگی در پایین و بشقابی سوراخ‌دار دارند استفاده کنید و غذاها را نوبتی در آن قرار دهید.

برای طعم‌دار کردن مواد اولیه (ماهی، مرغ یا سبزیجات)، آنها را به مخلوط ادویه و سبزیجات معطر آغشته نمایید. همچنین می‌توانید آنها را مدت بیشتری در این مخلوط نگه‌دارید. سپس، آنها را تمیز کنید و در بخارپز قرار دهید. کمی روغن روی آنها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه با بخار بپزند.

برای پخت مرغ بهتر است از سبزیجات معطر مانند جعفری، ریحان، رزماری و آویشن استفاده کنید. برای طعم‌دار کردن ماهی و سبزیجات می‌توانید، قبل از پخت، آنها را در مخلوط سرکه بالزامیک یا آبلیمو و روغن زیتون بخوابانید. همچنین می‌توانید، هنگام پخت، تکه‌های لیمو‌ ترش را به‌همراه ماهی یا سبزیجات در بخارپز قرار دهید. سس سویا، کنجد و انواع فلفل‌ها هم برای طعم‌دارکردن انواع مختلف گوشت و سبزیجات مناسب هستند. پخت غذاهای بخارپز به همین سادگی است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

درمان سرد مزاجی خانم ها با داروهای گیاهی

چکیده: بسیاری از خانم ها از نداشتن تمایلات جنسی رنج می برند. این مشکل در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This