دوشنبه , ۲۴ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / افق جدیدی در درمان بیماری خشکی چشم

افق جدیدی در درمان بیماری خشکی چشم

چکیده:
بیماری خشکی چشم یکی از شایعترین اختلالات چشم در همه نقاط دنیاست. اگرچه درمانهای مختلفی بدین منظور در دسترس است ، اما این درمانها برای همه موارد مؤثر نیستند. قطره چشم جدیدی کشف شده که بر اساس آنتی بادی های بدن ساخته شده و ممکن است بهترین درمان برای این بیماری باشد.

اگر چه دانشمندان علت دقیق بیماری خشکی چشم را نمی دانند ، اما تخمین های جهانی تشخص علت بیماری بین ۵ تا ۳۴ درصد متغیر است. موسسه ملی چشم آمریکا تخمین می زند که تقریباً ۵ میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند. در شدیدترین موارد ، بیماری خشکی چشم باعث درد چشم و حساسیت به نور می شود و می تواند کیفیت زندگی بیمار را به خطر اندازد.

بیماری خشکی چشم باعث ایجاد مناطق خشک روی قرنیه می شود که در بعضی موارد می تواند زخم ایجاد کند.عوامل مختلفی در ایجاد شرایط خشکی چشم نقش دارند. به عنوان مثال ، بدن ممکن است در مقادیر مناسب یا در زمان مناسب مایع اشکی تولید نکند. تولید اشک یک فرایند پیچیده است و اگر در این فرایند مشکلی بروز کند، می تواند موجب پارگی قرنیه شود. کارشناسان خاطرنشان کردند که به نظر می رسد این بیماری می تواند در بعضی از افراد یک نوع مشکل خود ایمنی یا اختلال در سیستم ایمنی بدن باشد.
محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو چند سال گذشته را صرف تحقیق در مورد جزئیات این اختلال کرده اند و سعی در درک بیشتر در مورد دلیل بروز آن و چگونگی درمان آن دارند.
دکتر Sandeep Jain محقق ارشد دانشگاه ایلینویز، در جدیدترین مطالعه انجام یافته توضیح می دهد که چرا یافتن راه حل جدید بسیار مهم است ، “در حال حاضر فقط دو داروی تأیید شده برای درمان خشکی چشم وجود دارد و آن داروها برای همه موارد بیماری موثر نیستند، به ویژه افرادی که بیماری شدید دارند.”

نقش نوتروفیل ها

در تحقیقات قبلی ، دکتر جین و همکارانش فاکتورهای جدیدی را کشف کردند که به نظر می رسد در پیشبرد موارد شدید بیماری خشکی چشم کمک می کند. آنها دریافتند که سلولهای ایمنی خاصی به نام نوتروفیل ها تله های خارج سلول (NET) تولید می کنند ، که مانند شبکه ها در سطح قرنیه امتداد دارند.

نوتروفیل ها برای به دام انداختن باکتری ها در خارج از سلول ها و از بین بردن آنها ، (NET) تولید می کنند. در مورد بیماری خشکی چشم ، به نظر می رسد NET ها باعث تولید آنتی بادی ها می شوند؛  آنتی بادی هایی که پروتئین های بدن را هدف قرار می دهند. این محققان معتقدند که این آنتی بادی ها ممکن است نقشی در التهاب داشته باشند که بیماری خشکی چشم را تشدید می کند و در بعضی موارد درمان آن را بسیار دشوار می کند. این آنتی بادی های خاص به آنتی بادی های پروتئین ضد سیترولیزه شده (ACPAs) گفته می شود.

با توجه بررسی های فوق، محققان قطره چشمی را تولید کردند که حاوی آنتی بادی هایی هستند که ACPA را سرکوب میکنند. در صورتی که این قطره بتواند همه تأثیرات منفی ACPA ها را حذف نماید، فکر می کردند که می توانند بیماری های خشکی چشم را التیام دهند. محققان آخرین یافته های خود را در مجله The Ocular Surface منتشر کردند.
  محققان برای بررسی ، از آنتی بادی های ترکیب شده ، که از گلوبولین های ایمنی بدن ایجاد شده بودند استفاده کردند. پس از بررسی اینکه قطره های چشمی تولید شده در موش ها مؤثر و ایمن تشخیص داده شدند، آنها آزمایش انسانی این دارو را آغاز نموند.
  دانشمندان یک کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل شده با دارونما طراحی کردند. در کل ، آنها ۲۷ شرکت کننده را با شرایط مختلف بیماری خشکی چشم از جمله سندرم سوژرن و اختلال عملکرد غده میبومین بکار گرفتند. محققان به نیمی از شرکت کنندگان قطره چشمی حاوی آنتی بادی های مخلوط کردند ، و به بقیه شرکت کنندگان قطره چشمی مشابه که حاوی آنتی بادی نیست ، دادند. آنها به همه شرکت کنندگان دستور دادند یک بار در روز به مدت ۸ هفته یک قطره چشم مصرف کنند.

  برای ارزیابی میزان عملکرد این دارو ، شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را درمورد علائم خود پر کردند. دانشمندان قبل ، حین و بعد از آزمایش میزان خسارت قرنیه را اندازه گیری کردند. آنها همچنین سطح بیومارکرهای التهابی را روی سطح چشم ارزیابی کردند.

 پس از بررسی و اندازه گیری های نتایج، محققان همانطور که امید داشتند، دریافتند که در موارد استفاده از قطره های چشم ترکیبی حاوی آنتی بادی ، از نظر بالینی تفاوت معنی داری را با مابقی موارد وجود دارد.

“شرکت کنندگان در آزمایش که از قطره با آنتی بادی های ترکیبی استفاده کرده بودند، دارای ناراحتی چشم کمتر و قرنیه سالم بودند.

 مطالعات اولیه حاکی از آن است که در این مرحله هنوز تعداد شرکت کنندگان کم است. با این وجود، دکتر جین نتایج حاصل شده را مثبت می داند.

وی گفت: “داده های این کارآزمایی بالینی اولیه حاکی از آن است که قطره های چشمی حاوی آنتی بادی های ضد عفونی شده ممکن است برای درمان بیماری خشکی چشم بی خطر و مؤثر باشند و ما مشتاقانه منتظر انجام آزمایش های تصادفی بزرگتر با تعداد شرکت کنندگان بیشتر برای اثبات اثربخشی قطعی داروی جدید هستیم.”

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

با خواص دارویی برگ درخت اکالیپتوس بیشتر آشنا شویم

چکیده: ساکنین اولیه استرالیا- بومیهای استرالیایی- از برگهای اکالیپتوس برای درمان جراحات و پایین آوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This