جمعه , ۲۵ , خرداد , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / ۶ مزیت میوه گلابی برای سلامتی که نباید از آن غافل شوید

۶ مزیت میوه گلابی برای سلامتی که نباید از آن غافل شوید

چکیده:
گلابی یک میوه ترد و ملایم شیرین و سرشار از فیبر است. تخمین زده می شود که حدود ۳۰۰۰ نوع گلابی در سراسر جهان موجود است. در حالی که بیشتر میوه ها برای مصرف مغذی و سالم هستند، گلابی به دلیل محتوای فیبر قابل توجهی که دارد خاص است. به غیر از فیبر، گلابی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی مانند فلاوانوئیدها است.

اینکه گلابی چقدر برای بدن مفید است بستگی به نحوه مصرف آن دارد – تازه، منجمد، کنسرو شده یا خشک. خوردن آنها به صورت خام و تازه، بیشترین میزان تغذیه را تضمین می کند. همچنین، پوست را جدا نکنید، زیرا حاوی حداقل چهار تا شش برابر بیشتر از گوشت و نیمی از فیبر غذایی گلابی، فیتونوترینت‌های گیاهی فنلی دارد.

در ادامه این مطلب به برخی از فواید خوردن گلابی اشاره می کنیم.

۱- کالری کافی بدون افزایش وزن

هر چقدر که می خواهید گلابی بخورید بدون ترس از افزایش وزن. گلابی یک غذای کم کالری است. یک گلابی متوسط حدود ۹۶ کالری دارد و گلابی بزرگ حدود ۱۳۰ کالری دارد. تخمین زده می شود که یک مرد به طور متوسط به ۲۷۰۰ کیلو کالری در روز و یک زن به طور متوسط به ۲۲۰۰ کیلو کالری در روز نیاز دارد. و این کالری باید از مواد غذایی طبیعی و سالم تامین شود. گلابی یکی از این مواد غذایی است که می توان به آن برای دریافت کالری خوب وابسته بود که برای ادامه کار ضروری است اما برای افزایش وزن کافی نیست.

حتما بخوانید:
سیب پادزهری قوی و موثر برای سرطان

۲- مقدار زیادی فیبر

یکی از خصوصیات اصلی گلابی فیبر آن است که هم محلول و هم نامحلول است. یک گلابی متوسط حدود ۵.۵ گرم تا ۷ گرم فیبر دارد. هرچه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد، بعد از غذا احساس سیری بیشتری می کنید. این همچنین به کاهش وزن کمک می کند زیرا تمایل دارید در طول روز کمتر غذا بخورید.

۲ فیبر همچنین از جذب چربی ها در بدن جلوگیری می کند. فیبر نامحلول موجود در گلابی اگر از یبوست رنج می برید کمک می کند زیرا به مدفوع شما حجیم می کند و به دفع آسان آن کمک می کند. از سوی دیگر، فیبر محلول در میوه به عنوان محافظ قلب عمل می کند، زیرا با کاهش میزان کلسترول بد خون، از قلب در برابر بیماری ها محافظت می کند. اگر غذا سرشار از فیبر باشد، احتمال افزایش قند خون بلافاصله بعد از غذا کمتر است.

۳- گلابی سموم بدن را دفع میکند

محتوای فیبر موجود در گلابی این میوه را به میوه ای ایده آل برای پیشگیری از بیماری هایی مانند دیورتیکولیت تبدیل می کند. دیورتیکولیت که اغلب با رژیم غذایی کم فیبر همراه است، یک بیماری گوارشی در روده بزرگ است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه های برآمده در پوشش روده بزرگ ملتهب می شوند. رژیم غذایی با فیبر بالا با جذب آب باقی مانده در روده بزرگ و آسان‌تر کردن حرکات روده، التهاب را کاهش می‌دهد. حرکات آسان روده همچنین التهاب روده بزرگ را کنترل می کند.

یکی دیگر از مزایای بزرگ داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، سم زدایی آسان است. فیبر حرکات روده را صاف و منظم می کند و سموم را هر روز بدون نگرانی از بین می برد. آیا این دلیل کافی برای مصرف میوه هایی مانند گلابی نیست؟

حتما بخوانید:
خواص ، مزایا و مضرات سیب گلاب

۴- ویتامین C ایمنی را تقویت می کند

یکی دیگر از مواد مغذی مهم گلابی ویتامین C است. حدود ۱۰ میلی گرم ویتامین C در گلابی وجود دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و آن را جوان و سالم نگه می دارد.۶ نقش مهمی در سلامت و ترمیم بافت های پوست، رباط ها و استخوان ها دارد. به همین دلیل است که غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم های غذایی ضد پیری نقش برجسته ای دارند.

یکی دیگر از عملکردهای مهم ویتامین C کمک به جذب آهن از غذا در بدن است. ویتامین C یا اسید اسکوربیک برای افزایش جذب آهن یافت می شود. این خبر خوبی است زیرا کمبود آهن یک نگرانی عمده در میان جمعیت جهان است. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی و عوارض مرتبط با سلامتی مانند بیماری های قلبی و ریوی شود.

۵- گلابی یک داروی ضد التهاب است

گلابی دارای طبع گرم و تر بوده وضد التهاب است. التهاب یک فرآیند طبیعی است که در آن بدن از هر گونه آسیب یا آسیب بهبود می یابد. اما اگر التهاب ادامه یابد، مزمن می شود. التهاب مزمن برای بدن دردسر ایجاد می کند. التهاب علت اصلی بسیاری از بیماری‌های مهم مانند چاقی، فشار خون بالا، سرطان و غیره است. راه حل در داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب است.

گلابی حاوی مواد مغذی گیاهی مانند فلاونوئیدها است که برای مبارزه با التهاب شناخته شده است. مطالعات همچنین نشان داده اند که فیتونوترینت ها ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد حساسیت، ضد اسپاسم، ضد سرطان، ضد پیری، محافظ کبد، کاهش چربی خون، محافظت کننده عصبی و غیره هستند.

۶- مغز سالمتر و استخوان های قوی تر

یکی دیگر از مواد مغذی مهم موجود در گلابی پتاسیم است که به عملکرد صحیح قلب، تقویت اعصاب و عضلات بدن کمک می کند. همچنین به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و استخوان ها را قوی و سالم نگه می دارد. پتاسیم فعالیت عصبی را تحریک می کند و آن را به یک ماده مغذی مهم برای سلامت مغز تبدیل می کند. ۱۰ پتاسیم همچنین برای بهبود تراکم مغز استخوان و قوی نگه داشتن استخوان ها شناخته شده است. یکی دیگر از عملکردهای پتاسیم کنترل فشار خون است. اثر آن بر فشار خون به طور قابل توجهی خطر سلامت قلب را کاهش می دهد.

سخن پایانی

در پایان، به جرات می توان گفت که گلابی یک غذای فوق العاده مفید برای سلامت کلی بدن انسان است. خوردن یک گلابی در روز می تواند به کاهش وزن، سم زدایی آسان سیستم، حفظ سلامت قلب، مغز و استخوان ها و مبارزه با بسیاری از بیماری ها کمک کند. محض احتیاط بگویم. برخی از میوه ها مانند سیب و گلابی به عنوان غذای FODMAP بالا در نظر گرفته می شوند.

FODMAP مخفف “الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی الها” است، همه اشکال مختلف کربوهیدراتهای زنجیره کوتاه قابل تخمیر که به راحتی توسط روده کوچک هضم نمی شوند. این می تواند منجر به گاز، نفخ، درد و اسهال در برخی افراد، به ویژه آنهایی که دارای اختلالات روده تحریک پذیر هستند، شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص گل بید‌مشک و عرق آن در طب سنتی

چکیده: گل بیدمشک خواص دارویی اعجاب آوری دارد، در طب سنتی گیاه بیدمشک به درمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This