دوشنبه , ۲۶ , شهریور , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / “بِه” ژاپنی را در آشپزخانه خود امتحان کنید

“بِه” ژاپنی را در آشپزخانه خود امتحان کنید

چکیده:
میوه “بِه” ژاپنی اغلب با میوه به معمولی اشتباه گرفته می شود. این گونه ها علیرغم برخی ویژگی های مشترک، تفاوت های زیادی در ترکیب و ارزش غذایی از خود نشان می دهند.

درختچه “بِه” ژاپنی در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شکوفا می شود. دارای گلهای متعدد، کوچک و قرمز رنگ است. میوه های به ژاپنی که در ماه سپتامبر برداشت می شود، طعم شیرین و ارزش غذایی قابل توجهی دارد. این میوه ها شبیه سیب هستند، زرد، گرد، شکل نامنظم و اندازه های مختلف دارند. آنها تا همین اواخر خیلی رایج نبودند و اگرچه ممکن است به اندازه سایر میوه ها محبوب نباشند، اما قطعا ارزش امتحان کردن و گنجاندن در منوی ما را دارند.

خواص سلامتی

“بِه” ژاپنی در چین مورد استقبال قرار گرفته است، جایی که میوه های خشک شده به نام موگوا به طور گسترده ای برای درمان بیماری های مختلف مانند روماتیسم، آسم و سرماخوردگی استفاده می شود. همچنین اعتقاد بر این بود که آنها دارای خواص ضد اسهال و ضد استفراغ هستند، تصور می شد که آنها علائم بیماری بری بری، اسهال خونی، وبا، انتریت و سایر بیماری ها را کاهش می دهند. در بیماری های معده نیز استفاده می شد. دم کرده ای از دانه ها برای کمک به درمان التهاب گلو، گرفتگی صدا یا گاستروانتریت تهیه می شود.

تنتور میوه به فرآیند هضم کمک می کند و فشار خون را کاهش می دهد در حالی که از دانه ها به عنوان ملین استفاده می شود. میوه های به ژاپنی در مقایسه با سایر میوه ها دارای خواص آنتی اکسیدانی نسبتا قوی هستند. مطالعات انجام شده تاکنون خواص ضد التهابی، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد باکتریایی آنها را نشان داده است. آنها همچنین از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند.

ارزش غذایی

میوه های “بِه” ژاپنی قندهای ساده کمی دارند و سرشار از فیبر هستند. آنها همچنین با محتوای بالای ویتامین C مشخص می شوند که در طول ذخیره سازی و پردازش پایداری بالایی نشان می دهد. در مقایسه با سایر میوه ها، به ژاپنی سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، سدیم، مس، روی، فسفر، آهن و مولیبدن است. از نظر محتوای آهن و مولیبدن، میوه به یکی از غنی ترین میوه ها است. آنها همچنین غنی از اسیدهای آلی هستند. دانه های به حاوی حدود ۱۰-۲۰ درصد روغن هستند که عمدتاً از اسید لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک تشکیل شده است.

استفاده در لوازم آرایشی

از میوه “بِه” ژاپنی در لوازم آرایشی استفاده می شود. خراطی از دانه ها برای شستن و پاکسازی صورت، تسکین سوزش و التهاب پوست استفاده می شود. همچنین از آنها برای ساخت امولسیون، کرم و لوسیون بدن استفاده می شود. همچنین نشان داده شده است که روغن به یک اثر محافظتی بالقوه در برابر اثرات مضر نور خورشید دارد. همچنین اغلب برای تسکین سوختگی استفاده می شود.

حتما بخوانید:
خواص بسیار انگور فرنگی یا انگورک در طب سنتی

در آشپزی استفاده کنید

تا همین اواخر، میوه “بِه” ژاپنی تقریباً در خانه های ما استفاده می شد. در حال حاضر، آنها روز به روز محبوب تر می شوند. میوه های این درختچه غیر معمول عمدتاً به دلیل مقاومت فوق العاده آنها در برابر عوامل خارجی ارزشمند است. آنها نگهداری و حمل و نقل را به خوبی تحمل می کنند و تا مدت ها پس از چیدن تازه می مانند. آنها را می توان تا چند ماه در یک مکان خنک نگهداری کرد. دانه های قهوه ای رنگ و پوست کمی چسبنده گواه بلوغ آنهاست. مزیت بزرگ آنها نیز عطر قوی و مطبوع است. متأسفانه میوه رسیده سفت و با طعم ترش و ترش است و به همین دلیل خام مصرف نمی شود و باید قبل از مصرف فرآوری شود.

در آشپزخانه ام از میوه “بِه” ژاپنی برای تهیه مربا، کنسرو، آب میوه و لیموناد استفاده می کنم. همچنین می توانید بستنی، لیکور و شراب درست کنید. آب میوه به بسیار اسیدی است و می توان از آن به عنوان یک ماده اسیدی برای جایگزینی آب لیمو استفاده کرد. میوه های خشک یک ماده خام با ارزش در تولید دمنوش های میوه ای هستند که طعم و مزه آنها را غنی می کنند.

روغن دانه “به” ژاپنی

برای به دست آوردن روغن می توان از دانه های “بِه” ژاپنی استفاده کرد. روغن فشرده به دلیل محتوای بالای کاروتنوئیدها و بوی مطبوع مشخصه، رنگ زرد تند دارد. ویژگی مهم آن دوام بالا است، بنابراین می توان آن را حتی برای مدت طولانی با خیال راحت نگهداری کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

شناخت عوامل نفخ شکم و درمان گیاهی و خانگی آن

چکیده: نفخ شکم یکی از بیماری هایی است که خیلی ها به آن مبتلا هستند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This