خانه / بهداشت و سلامت / تصاویر / نخود فرنگی میتواند به کاهش وزن شما کمک کند

نخود فرنگی میتواند به کاهش وزن شما کمک کند

چکیده:
  دانشمندان دانشکده بیماری های عفونی دانشگاه امپریال کالج لندن  به طور موفقیت آمیز واکسن کرونا COVID-19 را روی موش ها آزمایش کرده اند و امیدوار هستند تا ماه ژوئن آزمایش روی انسان را آغاز کنند. 

نخود فرنگی را به عنوان یکی از مغذی‌ترین سبزیجات – حبوبات می‌شناسند که سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است و در نیمه اول سال به شکل تازه در دسترس است. این دانه کم کالری، فیبر زیادی دارد و می‌توان از آن در طبخ انواع غذاها استفاده کرد. برای اطلاع از خواص نخود فرنگی ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

ارزش غذایی

انرژی ۸۱ کیلوکالری
پروتئین ۵.۴۲ گرم
چربی کل ۰.۴ گرم
کلسترول ۰ میلی گرم
فیبر خوراکی ۵۰۱ گرم

نخود فرنگی یا نخود سبز یک خوراکی شناخته شده از گروه حبوبات است که به راحتی و با قیمت مناسب در تمام بخش‌های کشور یافت می‌شود. از خواص نخود فرنگی می‌توان به وجود ویتامین، فیبر و پروتئین بالا در کنار کالری پایین و کلسترول صفر اشاره کرد. نخود فرنگی یک خوراکی خوشمزه و مغذی است که در بسیاری از غذاهای سالم استفاده می‌شود.

حتما بخوانید:
خواص انواع حبوبات و مقدار کالری آنها

متاسفانه به‌رغم در دسترس بودن، این خوراکی ارزشمند کمتر در سبدغذایی خانوار ایرانی دیده می‌شود که ممکن است به دلیل عدم اطلاع عموم مردم از خواص نخود فرنگی باشد. در ادامه تلاش می‌کنیم ضمن معرفی خواص مختلف این غذای ارزشمند پیشنهادهایی در خصوص استفاده‌ی بیشتر و بهتر از مزایای آن ارائه دهیم. پس اگر شما هم به دنبال شناخت خاصیت نخود فرنگی و یا پیشنهادهایی برای آشپزی با آن هستید این مطلب را از دست ندهید.

خواص نخود فرنگی

کالری نخود فرنگی تازه در مقایسه با لوبیا سبز و لوبیا چشم بلبلی به نسبت پایین است. صدگرم نخود سبز فقط ۸۱ کالری داشته و کلسترول آن صفر است. از سوی دیگر نخود فرنگی منبع خوبی برای تامین پروتئین، انواع ویتامین و فیبر‌های محلول و نامحلول به‌شمار می‌رود. کالری پایین و کلسترول صفر از مهمترین خواص نخود فرنگی است.
از دیگر خواص نخود فرنگی وجود فولات بطور طبیعی و به مقدار زیاد است که باعث شده تا ما آن را به عنوان یک منبع عالی و طبیعی فولات بشناسیم. فولات یکی از انواع ویتامین B است که برای سنتز DNA درون سلول‌های بدن مورد نیاز است. مطابق جدول ارزش غذایی نخود فرنگی، صد گرم از این غذا حاوی ۶۵ میکروگرم فولات است که می‌تواند شانزده درصد نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگسال به فولات را تامین کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سرشار از فولات (فولیک اسید) در زنان باردار، مانع نقص لوله عصبی در نوزادان می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

از خواص نخود فرنگی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. از آنجا که نخود سبز دارای مقادیر قابل توجهی آهن، ویتامین ث و سایر مواد مغذی است، سیستم ایمنی را تقویت کرده و ما را در برابر انواع بیماری و عفونت محافظت می‌کند. همانطور که پیش از این هم اشاره شد، مصرف مرتب نخود فرنگی می‌تواند سیستم گوارشی را تقویت کرده و از اختلالات معده و گوارش جلوگیری می‌کند.

مضرات نخود فرنگی

از آنجا که نخود سبز حاوی ویتامین د است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث دفع کلسیم در بدن شود. مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش سطح اوریک اسید در بدن شود. از آنجا که نخود فرنگی از دسته‌ی حبوبات است، ممکن است مانند سایر موارد این گروه حساسیت‌هایی به لحاظ بالینی ایجاد کرده یا با سایر حبوبات ایجاد حساسیت نماید. اغلب حساسیت گزارش شده به نخود فرنگی خام بوده و پس از پخت معمولا دچار چنین مشکلی نخواهد بود.
برای بیماران خاص که به هریک از مواد غذایی موجود در نخود حساسیت داشته باشند توصیه می‌شود که با مشورت پزشک از آن استفاده کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

همه آن چیزهایی که باید در مورد تخم مرغ بدانیم

چکیده: هزاران سال است که مردم تخم مرغ می خورند. انواع مختلفی از تخم پرندگان …

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: قادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This