خانه / آموزش / عوامل مختلف درد پا و درمان آنها

عوامل مختلف درد پا و درمان آنها

چکیده:
پا درد یکی از مشکلات شایعی است که به دلایل گوناگون ایجاد شده و فعالیت های روزانه شما را مختل می کند بنابراین، بسیار مهم است که از پای خود مراقبت کنید تا از هر گونه ناراحتی جلوگیری کنید.
پا درد پس از کار زیاد و راه رفتن های بسیار و دیگر مسائل به وجود می آید که نیاز به درمان دارد و شما با راه حل های طبیعی میتوانید پا دردتان را درمان کنید. برای کمک به کاهش یا جلوگیری از درد پا یا هر گونه مشکل مرتبط با آن مراقبت مناسب از پاهای خود ضروری است،

۱- پای خود را ماساژ دهید

ماساژ پا به کاهش درد واضطراب پس از عمل در بیماران تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی کمک کرده و موجب کاهش تنش، بهبود گردش خون، تحریک عضلات و کاهش درد می شود.

۲- وزن خود را مدیریت کنید

اضافه وزن و چاقی تاثیر زیادی بر روی پا و ستون فقرات دارد، با کمک گرفتن از متخصصان تغذیه، مربیان ورزشی و یا افراد با تجربه سعی کنید وزن خود را کاهش دهید زیرا حتی کم کردن ۱ کلیو گرم وزن می تواند به درمان کمردرد شما کمک زیادی کند.

۳- ورزش کنید

برای کاهش درد پا ورزش نمودن بسیار مؤثر است، ورزش به تقویت پا و اندام تحتانی شما کمک می کند. بر اساس مطالعات تمرینات تقویتی و کششی به بهبود راه رفتن و کاهش درد در بیماران مبتلا به فاشیای کف پا کمک می کند.

برای تسکین گرفتگی پا بنشینید و پای خود را صاف کنید. پا را نگه دارید و به سمت خود بکشید. یا اگر نمی توانید با دست به آن برسید، حوله ای را دور پای خود حلقه کنید تا آن را بکشید. تمرینات کشش ملایم تاندون آشیل یا فاسیای کف پا می تواند به کاهش درد کمک کند. اگر به دلیل پادرد نمی توانید فعالیت ورزشی موثری داشته باشید، حتما پیاده‌روی در آب را امتحان کنید.

۴- کفش مناسب بپوشید

اگر پاهای شما در زندگی شما دردناک است، به کفش هایی که می پوشید نگاهی بیندازید. برای کاهش پادرد خود کفش های راحت و دارای پنجه پهن و قوس و بالشتک مناسب بپوشید. برای پیاده‌روی و دویدن از کفش های کتانی خوب و مناسب استفاده نمایید.

۵- پاهای خود را تمیز نگه دارید

پاهای خود را به طور مرتب بشویید و ناخن های فرو رفته، عفونت و سایر مشکلات را بررسی کنید.

۶- پاهای خود را مرطوب کنید

قرار گرفتن مداوم در معرض هوا باعث خشک شدن پوست و ایجاد پینه می‌شود.برای جلوگیری از میخچه، پس از شستن پاها از لوسیون یا کرم استفاده کنید و تا حد امکان پای خود را مرطوب نگه دارید. ممکن است لازم باشد پاهای خود را چندین بار در روز در طول ماه های خشک زمستان مرطوب کنید.

۷- پینه و میخچه را درمان کنید

پوست سخت و خشک، میخچه و پینه می تواند فشار بیش از حد به کف پا وارد کند و باعث خونریزی، ترک و عفونت شود.پاهای خود را برای مدتی در آب گرم غوطه ور کنید و برای از بین بردن سلول های مرده پوست پس از خشک شدن پا، یک سنگ پا یا سنگ سنباده را بمالید. سپس از یک لوسیون برای آبرسانی به پوست استفاده کنید و جوراب بپوشید تا پاهایتان مرطوب بماند.

حتما بخوانید:
روش رفع درد استخوان دنبالچه و شناخت علت های آن

۸- از آتل‌های شبانه استفاده کنید

استفاده از آتل‌های شبانه از جمله درمان خانگی پا درد هنگام خواب است که پا را در طول شب در حالت قفل نگه می‌دارند تا پاها به حالتی قرار نگیرند که منجر به درد شوند. استفاده از آتل‌های شبانه برای درمان التهاب کف پا مفید هستند.

۹- درست راه بروید

اگرچه مشکلات پا می تواند در راه رفتن و سایر فعالیت ها اختلال ایجاد کند، اما حفظ وضعیت و راه رفتن خود برای جلوگیری از مشکلات بیشتر مفاصل، پا یا کمر مهم است.

۱۰- پاهای خود را در حمام نمک اپسوم خیس کنید

نمک اپسوم به عنوان یک شل کننده و مسکن طبیعی عضلانی رایج شده است که برای استفاده خارجی بی خطر است. هنگام استفاده از این نمک به عنوان نمک حمام، به اجزای اصلی یعنی منیزیم و سولفات تجزیه شده و این مواد معدنی پس از غوطه ور شدن طولانی مدت از طریق پوست به بدن نفوذ کرده و بر منبع اصلی درد و التهاب اثر می گذارند.

برای موثرتر کردن حمام پا، حتما از آب گرم استفاده کنید، که می تواند به باز کردن منافذ پوست، شل شدن عضلات سفت و بهبود گردش خون کمک کند.

روش استفاده: به سادگی ۱ یا ۲ فنجان نمک اپسوم را به یک وان یا سطل آب گرم (نه خیلی داغ) اضافه کنید و پاهای خود را حدود ۱۵ دقیقه در آن فرو ببرید.

۱۱- اسانس ها را امتحان کنید

می‌توانید با افزودن روغن‌های ضروری درمانی زیر به آب حمام خود، یک حمام آرامش‌بخش برای خود تثبیت کنید:

  • روغن اسطوخودوس اثرات ضد التهابی نشان داده است، اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
  • روغن اکالیپتوس نتایج مثبتی در کاهش درد، تورم و التهاب پا نشان داده است.
  • روغن رزماری می تواند به کاهش شدت و دفعات درد پا کمک کند.

روش مصرف: این اسانس ها را می توان در آب برای خیساندن، رایحه درمانی و همچنین ماساژ استفاده کرد. چهار قطره اوکالیپتوس، چهار قطره رزماری و دو قطره نعنا را داخل یک سطل آب گرم بریزید و پاهای تان را به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول قراردهید. خواهیددید که درد پاهای تان خیلی زود تسکین پیدا می کند.

۱۲- استراحت کنید

وقتی پای شما از قبل درد می کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به آن استراحت دهید تا آسیب بدتر نشود. تا ۲ روز از هرگونه فعالیتی که به پا فشار می آورد یا درد را تشدید می کند خودداری کنید.

برای کمک به کاهش تورم، پاهای خود را در حالت نشسته یا دراز کشیده بالا بیاورید. اگر به فشار دادن پای دردناک خود ادامه دهید، آسیب زمینه ای می تواند تشدید شود و منجر به ناراحتی شدیدتر شود که درمان آن سخت‌تر است.

۱۳- استفاده از یخ

استفاده از کیسه یخ به طور موقت پایانه‌های عصبی پا را بی حس کرده و درد کمتری را احساس خواهد شد. یک حوله را روی قسمت آسیب دیده پا قرار داده و حدود ۲۰ دقیقه روی آن یخ قرار دهید تا تورم و درد کاهش یابد. علاوه بر این، می‌توان روزانه حدود ۱۰ دقیقه با فشار متوسط، برای ماساژ کف پا یک قوطی یخ زده زیر پا غلتاند. هرگز یخ را مستقیماً به مدت طولانی روی پوست قرار ندهید زیرا می تواند باعث سرمازدگی شود.

۱۴- فشرده سازی

اعمال فشار بر روی پا درد با بستن یک باند به کاهش تجمع خون و سایر مایعات در محل آسیب دیده کمک خواهد کرد. مطمئن شوید که بانداژ محکم اما خیلی سفت نباشد که جریان خون را مختل کند.

حتما بخوانید:
روغن های گیاهی مفید برای رشد موها

۱۵- بالا بردن پا بالاتر از سطح قلب

بالا بردن پا بالاتر از سطح قلب، جریان خون و سایر مایعات را به اندام تحتانی کاهش می دهد و آنها را از محل آسیب دور می کند و به کاهش تورم کمک می کند.

نکته: تمام جواهرات را از پا و مچ پا بردارید تا بار اضافی از بین برود.

۱۶- مارچوبه مصرف کنید

برای از بین بردن دردپا از مارچوبه استفاده کنید، مارچوبه را به مدت چند دقیقه بخارپز کرده و میل کنید زیرا مارچوبه دوای دردهایی است که بر اثر التهاب مفاصل یا ورم آنها ایجاد شده اند و به دلیل مدر بودن می تواند به سرعت مایعات اضافه را از بدن شما خارج کند و از التهاب مفاصل بکاهد.

۱۷. از روغن میخک استفاده نمایید

برای درمان درد مفاصل، قارچ ناخن و درد پاها از روغن میخک استفاده نمایید زیرا روغن میخک گردش خون را بالا می برد.

برای درمان پادرد، پاهای تان را به خوبی با روغن میخک ماساژ دهید و این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید یا سه قطره روغن میخک را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل اضافه کنید که رقیق شود و بعد روی پوست ماساژ دهید.

۱۸- از سرکه کمک بگیرید

برای از بین بردن درد پاها که بر اثر گرفتگی عضلانی ایجاد شده است، دو ظرف مختلف تهیه کنید و در هر کدام مقدار مساوی از آب و سرکه و کمی نمک دریایی بریزید. سپس حوله ای را داخل ظرف آب گرم ببرید و سپس فشار دهید و به مدت ۵دقیقه روی پاهای خود قرار دهید، سپس همین کار را با سطل آب سرد انجام دهید. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا درد و خستگی پاها تخفیف پیدا کند.

۱۹- تکنیک آب سرد و گرم را فراموش نکنید

استفاده از تکنیک آب گرم و آب سرد سبب کاهش پادرد می شود زیرا آب گرم جریان خون را در سطح پاها افزایش می دهد و آب سرد از التهاب شان کم می کند. برای رفع درد پا در دو ظرف یکی آب گرم و دیگری آب سرد بریزید و برای مدت سه دقیقه پاهایتان را در آب گرم و بعد آنها را به مدت ۱۰ ثانیه الی یک دقیقه در آب سرد بگذارید. این کار را دو الی سه بار تکرار کنید و بعد پاهای تان را خشک کنید. می توانید این کار را با حوله داغ و بسته یخ به مدت ۱۰ دقیقه و به طور متناوب امتحان کنید.

۲۰- پاها را اینگونه ماساژ دهید

  1. پاهای تان را خیلی تمیز و با آب ولرم بشویید و خشک کنید.
  2. ظرفی را با آب ولرم یا داغ پرکنید.
  3. پاهای تان را داخل ظرف آب قرار دهید و بگذارید ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل آب ولرم بمانند، می توانید چند قطره از روغن معطر موردعلاقه تان را داخل آب بریزید.
  4. بعد از ده دقیقه پاها را یکی یکی از داخل آب درآورده و با یکی از حوله هایی که از قبل آماده کرده اید، خشک کنید.
  5. یکی از پاها را برای شروع عملیات ماساژ انتخاب کنید و پای دیگر را داخل حوله دوم بپیچید که گرم بماند و حرارتش را از دست ندهد.
  6. کمی لوسیون یا روغن ماساژ روی پای تان ریخته و شروع به ماساژ دادن کنید تا لوسیون به خوبی جذب پا شود.
  7. با یک دست پاشنه پا را بگیرید و با دست دیگر قوزک پا و مفاصل آن را به صورت دورانی ورزش بدهید.
  8. شروع به فشاردادن پای تان کنید و با یک دست زیر پا و با دست دیگر روی پا را فشار دهید. این کار به بالارفتن جریان خون کمک می کند.
  9. یک دست را روی پا و دست دیگر را زیر پا گذاشته و دست ها را در جهت عکس همدیگر حرکت دهیدو این کار را تکرار نمایید تا عضلات پاها نرم شوند.
  10. با شست پا به ناحیه زیر پا و با بقیه انگشتان به روی پا ضربه بزنید. این کار را از انگشتان پا شروع کرده و در بخش قوزک تمام کنید. یادتان باشد مفاصل و فضاهای خالی بین انگشتان را فراموش نکنید.
  11. هر بخش از پای تان را به صورت اختصاصی ماساژ دهید. برای انجام ماساژ دورانی انگشت شست تان را زیر انگشت کوچک پا قرار دهید و روی آن را با انگشت اشاره و میانی دست ماساژ دهید و برای دیگر انگشتان نیز همین کار را انجام دهید.
  12. با چهار انگشت دست، چهار فضای خالی بین انگشتان پا را پیدا کنید و با حرکات رو به جلو و عقب این ناحیه را ماساژ دهید.
  13. بعد از اتمام ماساژ ناحیه بین انگشتان پا سراغ بخش های میانی و انتهایی پا بروید و اول با انگشت شست تان حرکات دورانی ایجاد کنید و بعد آهسته ضربه بزنید.
  14. ماساژ دادن را با آهسته کردن ضربه هایی که به پا می زنید، تمام کنید.
  15. بعد از تمام شدن ماساژ یک پا، نوبت به پای دیگر می رسد.
  16. بعد از تمام شدن ماساژ، روغن یا لوسیون اضافه ای را که روی پوست مانده، با دستمال کاغذی پاک کنید.

حتما بخوانید:
تنگ شدن کانال نخاع عوارض و روش های درمان

نکته:افراد مبتلا به دیابت قبل از انجام هرکدام از این ماساژها حتما با پزشک شان مشورت کنند.

اقدامات پیشگیرانه برای درد پا

در حالی که اقدامات خاص برای جلوگیری از عود درد پا به علت آن بستگی دارد، شما می توانید برای جلوگیری از ایجاد درد پا، تغییراتی در سبک زندگی زیر ایجاد کنید:

  • از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • روزانه ورزش های متوسط انجام دهید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • از حرکات تکراری و پر ضربه خودداری کنید.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • اقداماتی را برای کنترل فشار خون خود انجام دهید.
  • کفش و لباس راحت بپوشید.
  • در صورت نیاز به ایستادن طولانی مدت از تشک لاستیکی استفاده کنید.

چرا درد پا در شب افزایش می یابد؟

اگر درد پا در شب تشدید ‌شود، نشان‌دهنده گردش خون ضعیف، مشکل عصبی یا اختلال خواب زمینه‌ای است. لطفاً در صورت مداوم بودن برای ارزیابی مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

به عنوان مثال، در حالی که علائم سندرم تونل تارسال با فعالیت در طول روز بدتر می‌شود و با استراحت کاهش می‌یابد، برخی از بیماران با پیشرفت بیماری درد حین استراحت را گزارش کرده‌اند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

رژیم غذایی مناسب با نشاسته‌های مقاوم

چکیده: بیشتر کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی شما نشاسته هستند. نشاسته‌ها زنجیره های طولانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Share This