سه شنبه , ۱ , آبان , ۱۴۰۳
خانه / بهداشت و سلامت / تصاویر / مزیت های گیاه گلپر برای سلامت

مزیت های گیاه گلپر برای سلامت

چکیده:
گلپر گیاهی چند ساله از خانواده جعفری است که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستان‌های ایران و نقاط دیگر رشد می‌کند. گیاه گلپر دارای مزایای بسیاری مانند پیشگیری از بیماری‌های مزمن، تسکین درد، کاهش التهاب و تقویت عملکرد سیستم گوارش است.

گیاه گلپر از جمله گیاهان معطر است که می‌تواند در آشپزخانه استفاده‌ زیادی داشته باشد. ازخواص گلپر می‌توان به شکل ادویه در غذاها و ترشی‌های ایرانی بهره‌مند شد. البته شایان ذکر است که گلپر دارای خواص درمانی بسیاری است که از آن می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی یاد کرد. در ادامه به بررسی فواید و البته عوارض آن خواهیم پرداخت.

این گیاه بسیار معطر است و در صنعت غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. دانه‌های خشک این گیاه مصرف عمومی و همگانی دارد. در گذشته از این گیاه برای درمان طاعون و عفونت‌های روده‌ای استفاده می‌شد.

خواص گلپر چیست؟

در طب سنتی توجه ویژه‌ای به گلپر و خواص آن شده است. بر این اساس طبع این گیاه گرم و خشک شناخته می‌شود. از مصلح‌های گلپر می‌توان به انار، آب انار، سکنجبین، تخم خیار، گلاب و خیساندن در سرکه اشاره کرد. افراد دارای مزاج گرم، برای مصرف گلپر بهتر است دانه این گیاه را در سرکه به مدت یک شب خوابانده و سپس بعد از گذشت ۲۴ ساعت، دانه‌های خشک شده را پودر کرده و مصرف کنند.

خواص گلپر در طب سنتی شامل:

  • تقویت حافظه
  • تقویت معده و هضم غذا
  • ضد نفخ
  • میکروب‌کش
  • درمان کمردرد ناشی از رطوبت
  • ادرارآور
  • تسکین‌دهنده درد سینه

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

گیاه گلپر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن انسان را که عامل بسیاری از بیماری‌های مهم مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کبدی و آلزایمر است، از بین می‌برد؛ بنابراین مصرف گلپر به پیشگیری از بروز این نوع بیماری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این گلپر دارای خاصیت ضد سرطانی است و مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شود.

تسکین درد

نتایج مطالعات در مورد تاثیر مصرف گلپر نشان داد که این گیاه دارای خاصیت ضد درد بسیار بالایی است. پزشکان معتقد هستند که استفاده از گلپر برای درمان زخم‌های پوستی بسیار مفید است. علاوه بر این استفاده از عصاره این گیاه روی زخم‌ها به ضدعفونی شدن آن‌ها و جلوگیری از شیوع عفونت کمک بسیاری می‌کند.

حتما بخوانید:
خواص بی نظیر دارویی دانه رازیانه برای سلامتی

خواص گلپر برای پوست

گلپر خواص معتددی برای پوست دارد. از آن می‌توان برای نرمی پوست پا مانند قوزک و پاشنه، درمان اگزما، از بین بردن جوش و آکنه و درمان التهابات پوستی استفاده کرد.

خاصیت گلپر برای سلامت موها

گیاه گلپر حاوی ویتامین E و برخی مواد معدنی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیبات سبب می‌شوند گردش خون در پوست سر بیشتر شود. وقتی خون‌رسانی در کف سر بیشتر باشد، مواد مغذی بیشتری هم به فولیکول‌های مو می‌رسد. می‌توانید کمی گلپر دم کرده و بعد از اینکه خنک شد، از آن روی موهای خود مالیده یا به کمک ظرف مناسب، اسپری کنید. سپس بعد از گذشت چهل دقیقه به حمام بروید. با این ترفند ریزش موها کنترل و رشد آنها افزایش پیدا می‌کند.

کاهش التهاب

گیاه گلپر دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی است؛ بنابراین می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز و نقرس بسیار مفید واقع شود. بیماری‌هایی از این قبیل شامل التهاب مفصل استخوان است و می‌تواند باعث درد شدید شود، اما با کاهش تورم و التهاب، درد افراد مبتلا به این بیماری‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

مصرف این گیاه باعث هضم موثر غذا می‌شود و می‌تواند به بهبود اختلالات گوارشی مانند رفلاکس معده، استفراغ و حالت تهوع کمک بسیاری کند. همچنین این گیاه یک داروی ضد اسهال طبیعی به شمار می‌رود. پودر دانه گلپر می‌تواند به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرم‌های داخل روده مصرف شود. دمنوش گلپر ترشحات معده را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث دفع بهتر سموم بدن می‌شود.

درمان بیماری‌های میکروبی و قارچی

گلپر یکی از معدود گیاهانی است که دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و به توقف رشد میکرو اورگانیسم‌ها کمک می‌کند. می‌توانید از عصاره گلپر به عنوان آنتی بیوتیک استفاده کرده و محلول عصاره را در مکان‌هایی که باکتری‌ها رشد می‌کنند، بریزید. از خواص گلپر می‌توانید برای درمان بیماری‌های قارچی هم استفاده کنید. کافیست به کمک آن یک خمیر تهیه کرده و با پارچه نرم تمیز محل به وجود آمدن قارچ را بپوشانید.

حتما بخوانید:
اثر شگفت آور سیاه دانه در درمان سینوزیت

خواص گلپر برای قلب، ریه و کلیه

گلپر باعث کم شدن فشار خون و کلسترول بد شده، پس سلامت و کارکرد قلب را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این با گلپر می‌توان به درمان مشکلات ریوی و تنفسی پرداخت. مصرف گلپر به صورت دم‌ کرده می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. یکی ازفواید گلپر خلط آور و ضد احتقان بودن آن است و به عنوان شل‌کننده تنفسی بافت ریه، به آزاد شدن احتقان کمک ویژه‌ای می‌کند. همانطور که ذکر شد، گلپر ادرارآور بوده و به این ترتیب، باعث دفع سموم بدن و بهبود کارکرد کلیه می‌شود.

خواص گلپر برای حافظه

یکی از دلایل ضعف حافظه، غلبه کردن سردی به مغز است‌. طبع گرم گلپر می‌تواند به رفع سردی مغز کمک کند. بعد از مصرف گلپر، بهبود عملکرد تقویت حافظه خود را به خوبی حس خواهید کرد. دود گلپر نیز برای تقویت حافظه و افزایش کارکرد مغز بسیار مؤثر و مفید است.

خواص گلپر برای قاعدگی

همانطور که گفته شد، در طب سنتی از گلپر به عنوان یکی از گیاهان دارویی یاد می‌شود که برای دردها و گرفتگی‌های قاعدگی مناسب است. برای بهره‌مندی از خواص سرشار گلپر بهتر است که از پودر خشک گلپر در چند روز پیاپی استفاده کنید.

طبع گلپر 

طبع گلپر از نظر طب سنتی گرم و خشک است و مصلحات آن خیساندن گلپر در سرکه، بوییدن کافور یا گلاب و رازیانه ذکر شده است.

مضرات مصرف گلپر

مصرف بیش از حد از این گیاه برای زنان باردار مضر است و می‌تواند باعث سقط جنین شود. برخی افراد نیز ممکن است با مصرف گلپر به حساسیت یا آلرژی مبتلا شوند. علاوه بر این استفاده زیاد از گرد گلپر ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود.

کلام پایانی

حالا که با خواص گلپر آشنا شدید، شاید کمی تعجب کنید که چگونه این همه خاصیت در آن جا شده است. مصرف این گیاه، همانطور که به سلامتی شما کمک می‌کند، در صورت استفاده بیش از حد، عوارضی را به جا می‌گذارد. پس در مصرف این گیاه مفید، حد تعادل را رعایت کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مزایای بسیار دمنوش های با طبع گرم

چکیده: بهتر است که مصرف انواع دمنوش متناسب با طبع افراد باشد.  افراد سرد مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This