شنبه , ۲۹ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / چگونه می توانم پریود شدنم را کنترل کنم

چگونه می توانم پریود شدنم را کنترل کنم

چکیده:

سیکل قاعدگی به  زمان اولین روز پریود شما تا پریود بعدی گفته میشود. متوسط سیکل قاعدگی ۲۸ روز خواهد بود. در حالیکه در برخی ممکن است طول این دوره بیشتر و یا کمتر باشد حدود ۲۱ تا ۳۵ روز، که باز طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اکثر پریود ها ۳ تا ۵ روز طول میکشد در حالیکه ۲ تا ۷ روز آن طبیعی است. پریود شدندر یک زمان مشخص در هر ماه اتفاق می افتد که البته ممکن است نامنظم هم باشد.

 عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است

عقب افتادن پریود تا ۵ روز طبیعی است ام از ۵ روز و بیشتر نشان میدهد که پریود شما عقب افتاده است. زمانی شما کامل پریود آن ماه خود را از دست میدهید که ۶ هفته و یا بیشتر پریود نشده اید.

علت عقب افتادن پریود چیست؟

در سال های اول پریود شدن معمولا نوجوانان دارای پریود های نامنظم هستند. در این زمان بدن هنوز در حال تکامل است و ثابت نشده است و تخمدانها بطور منظم در هرماه تخمک آزاد نمی کنند. در نتیجه، سیکل قاعدگی شما نامنظم خواهد شد و یا نزدیک بهم با فاصله دو هفته و یا دور از هم به فاصله ۳ ماه ممکن است رخ دهد. اگر شما برای دو سال است که پریود شد اید و آزمابشات شما سالم است، بی نظمی پریود ها جای نگرانی ندارد.

سایر دلایل عقب افتادن پریود

  • بارداری
  • استرس
  • تغییرات هورمونی

بارداری و عقب افتادن پریود

بارداری رایج ترین دلیل پریود نشدن است. اگر پریود شما دیر شده است و شما درآن زمان نزدیک رابطه جنسی داشته اید. بهتر است از بیبی چک استفاده کرده و آزمایش خون بدهید. اگر شما باردار باشید، شما تا تولد نوزاد پریود نخواهید شد.

استرس و عقب افتادن پریود

استرس دومین عامل از دست دادن پریود در آن ماه است. استرس روحی و روانی یا افسردگی دلیل پریود نشدن شما ممکن است باشد. همچنین استرس های جسمی مانند بیماری شدید، بیماری های مقاربتی، کاهش و یا افزایش سریع وزن و یا ورزش های قدرتی می تواند جز استرسهای فیزیکی باشد که مانع باردار شدن شما میشود. تغییر در برنامه روزمره مانند مسافرت رفتن می تواند دلیل عقب افتادن پریود باشد. اما بعد از گذاراندن این دوره به حالت طبیعی باز خواهید کرد.

عدم تعادل هورمونی و عقب افتادن پریود

هورمون ها بسیار تاثیر گذارند.  اگر شما قرص ضد بارداری مصرف کرده اید با توقف مصرف پریود شما نامنظم و یا ممکن است قطع شود. یک مشکل شایع در زنان که مانع پریود شدن میشود سندرم تخمدان پلی کیستیک است که روی سیکل قاعدگی اثرگذار خواهد بود این سندرم باعث قاعدگی نامنظم، افزایش موی زائد،آکنه و اضافه وزن میشود. این بیماری با داروهای هورمونی برطرف خواهد شد.

مشکلات غدد تیروئید، غدد هیپوفیز، غدد آدرنال و تخمدانها از دلایل دیگر پریود نشدن شما خواهد بود.

چگونه می توانم پریود شدنم را کنترل کنم؟

در یک تقویم تاریخ شروع و پایان پریود خود را ثبت کنید.

غذاهای سالم بخورید و وزن خود را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید، رژیم مناسب به همراه ورزش داشته باشید و بیشتر از ۱ کیلو در هفته وزن کم نکنید.

چی بخوریم تا پریود شویم

تعداد زیادی از دختران به دلایل مختلف پریود نمیشوند و یا با تاخیر پریود می شوند و دارای پریود نامنظم هستند اماچی باید بخوریم تا پریود شویم؟ چگونه پریود شدن را القا کنیم؟ در این مقاله به خوراکی هایی که باعث پریود شدن شما میشود باهم بررسی کنیم:

۱-ویتامین c بخورید

 ویتامین «ث» باعث تولید استروژن در بدن میشودو باعث ضخیم شدن دیواره رحم و انقباض رحم شده که درنهایت منجر به خونریزی رحم میشود. شما باید دوز بالای ویتامین c بصورت مکمل ( ۳۰۰۰میلی گرم ویتامین برای سه روز) یا بصورت مکمل و یا از منابع طبیعی آن تامین شود.منابع طبیعی شامل: پرتقال، لیمو، چای سبز و یا جعفری. آب قره قاط هم مناسب است.مطمعن باشید که شما باردار نیستید زیرا دوز بالای ویتامین c باعث سقط جنین میشود.

۲-تغییر دادن رژیم غذایی

برای پریود شدن باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. مصرف سدیم را به حداقل برسانید.نمک اضافی باعث احتباس آب در بدن میشود که نفخ و تورم پریودی را بدتر می کند.غذاهای غنی از کاروتن مانند خردل، کدو تنبل، تخم مرغ،گلابی، هویج، اسفناج و هلو را بیشتر بخورید. این خوراکی ها باعث پریود شدن شما می شود. گوشت قرمز را به رژیم خود اضافه کنید زیرا محرک پربود شدن شماست.

۳- چای زنجبیل بخورید

روزانه ۲ تا بیشتر چای زنجبیل بخورید. این چای باعث شروع خونریزی در یکی دو روز میشود. اما گاهی اوقات باعث گرگرفتگی زنان میشود.

 

۴-آناناس و پریود شدن

این میوه سرعت پریود شدن شما را زیاد میکند.این میوه همراه انبه باعث پریود شدن شما میشود

۵-مصرف جعفری و پریود شدن

جعفری باعث پریود شدن شما میشود. بهتر است روزانه چای حعفری بخورید. جعفری را در آب جوش بریزید و ۵ دقیقه بگذارید بماند، سپس آن را میل کنید.

 

۶-زردچوبه بخورید

زردچوبه باعث تنظیم پریود شما  و کاهش درد پریودی میشود.این ادویه را به برنج، سبزیجات استفاده کنید و یا یک قاشق چایخوری زردچوبه را در آب ریخته با لیمو وعسل مخلوط کرده و روی برنج بریزید. یا اینکه یک قاشق چایخوری شکر زرد را با نصف قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کرده و یک تا ۲ بار در روز برای دو هفته میل کنید.

۷-کرفس و پریود شدن

ساقه کرفس باعث تحریک انقباضات رحم میشود و باعث افزایش جریان خون به لگن شده و محرک قاعدگی است.

سایر روش های کمکی برای پریود شدن 

۱-ورزش کنید

براساس مطالعات، زنانی که ورزش می کنند باعث کاهش سطح استرادیول در بدن میشود. این هورمون بدن را از تخمک گذاری و پریود شدن دور نگه می دارد.

 

۲-استرس را دور کنید

استرس پریود شما را دردناک و یا به تاخیر می اندازد. در حالت استرس بدن کورتیزول و آدرنالین تولید میکند که دو هورمون از آزاد شدن هورمون های جنسی باروری و پریود شدن جلوگیری میکند. استرس را با پیاده روی مرتب، ورزش، یوگا از خود دور کنید.

۳-وزن خود را کنترل کنید

کنترل وزن حیاتی است. زنان با سلول های چربی زیاد استروژن در حال گردش فراوان دارند در حالیکه زنان خیلی لاغر هم سطح استروژن لازم را ندارد. استروژن باید در حد تعادل در بدن باشد که پریود منظم داشته باشند.

۴-استفاده از کمپرس گرم

زیر شکم و یدن خود را گرم نگه دارید.حمام آب گرم و یا پد داغ انتخاب خوبی است.روزانه ۳۰ دقیقه در وان آب گرم دراز بکشید و در این زمان نوشیدنی گرم بنوشید.

۵-داشتن رابطه جنسی

رابطه جنسی، جریان خون به ژنیتال را افزایش میدهد و انقباض رحم را تحریک میکند.بعد از سکس، دستگاه تناسلی زن آرام شده، و سعی به ضخیم شدن دیواره رحم میکند.

۶-مصرف دارو

 

قرص ضد بارداری

این قرص ها پریود را منظم میکند بویژه در زنان pcos، معمولا به زنان زیر ۳۵ سال برای کنترل سطح استروژن، پروژسترون و آندروژن در بدن تجویز میشود. این قرص ها باعث خلاص شدن شما از آکنه، رشد موی زائد و.. میشود

آسپرین

اگر شما اولین روزی را که باید پریود میشدید و نشدید را از دست دادید،۲ تا آسپرین را در یک دوم لیوان آب حل کرده ونصف قاشق چایخوری به آن شکر و عسل اضافه کنید.و میل کنید.

تزریق هورمون

گاهی دکتر مجبور میشه برای پریود شدن شما هورمون تجویز کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص سحرانگیز بالنگ (بالنگو، بالنجو)

چکیده: میوه بالنگ درختی از خانواده مرکبات بوده  که از نظر طب سنتی در معالجه …

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: الیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This