خانه / آموزش / مصرف صحیح کله پاچه و خواص و کالری آن

مصرف صحیح کله پاچه و خواص و کالری آن

چکیده:
کله پاچه در بین غذا‌های ایرانی یکی از محبوبترین غذاهاست و طرفداران خاص ‏خودش را دارد منتها هضم بخش‌های مختلف آن برای همه افراد یکسان نیست و اگر شما هم از طرفداران این ‏غذا هستید بهتر است قبل از مصرف درباره طبع کله پاچه، کالری کله پاچه و بایدها و نبایدها خوردن آن اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید این غذای خوشمزه را ‏همراه با مصلحات آن نوش جان کنید و از مضرات آن در امان بمانید.

طبع کله پاچه سرد و تر است و در طب سنتی توصیه شده، مغز و چشم را با آبلیموی تازه، سرکه، خردل، دارچین و آویشن کوهی، سویق یا همان «قاووت» و گوشت زبان را با نمک بسیار مصرف کنند. همچنین توصیه می‌شود، از خوردن ‏پوست و غضروف خودداری شود‎.‎

طبع کله پاچه چیست؟

کله پاچه از بخش‌های مختلفی مانند مغز، بناگوش، گوشت سر، زبان، چشم و پاچه تشکیل شده است که هر ‏کدام از این بخش‌های کله پاچه از نظر طب سنتی طبع مخصوص به خود را دارند و در مجموع طبع کله پاچه ‏بیشتر مایل به سردی و تری می‌شود. در ادامه طبع بخش‌های مختلف کله پاچه و مصلحات آن را دسته‌بندی ‏کرده‌ایم. ‏

طبع مغز در کله پاچه

نوع مزاج: سرد و‌تر
مصلحات: بهترین مصلح برای مغز گوسفند، ادویه‌جات با طبع گرم مانند نمک، آویشن کوهی، خردل، دارچین و ‏زیره است که میتوان به هنگام طبخ یا در هنگام مصرف به آن اضافه کرد. همچنین به دلیل چربی زیادی که مغز ‏گوسفند دارد خوردن آن همراه با کمی آبلیموی تازه، آبغوره و سرکه سیب توصیه می‌شود. ‏جالب است بدانید کلسترول مغز گاو یا مغز گوسفند به اندازه ٨ زرده تخم مرغ است و جزو یکی از پرچربترین ‏مواد غذایی طبقه بندی می‌شود و در افزایش چربی خون تاثیر مستقیم دارد از این رو بهتر است طبق گفته‌های ‏متخصصان تا حد امکان از خوردن مغز در کله پاچه خودداری کنید به ویژه اگر مبتلا به چربی و فشار خون بالا و ‏دچار بیماری قلبی هستید تا از مضرات  و خطرات مصرف آن ایمن بمانید. ‏‎ ‎

مغز گوسفند چند کالری دارد؟

 هر ۱۰۰ گرم از مغز گوسفند حاوی ۱۴۵ کالری است.

ارزش غذایی مغز گوسفند
مقدار ۱۰۰ گرم درصد نیاز روزانه
کالری ۱۴۵
چربی کل ۱۰.۱۷ گرم ۱۶٪
چربی اشباع شده ۲.۶ گرم ۱۳٪
کلسترول ۲۰۴۳ میلی گرم ۶۸۱٪
سدیم ۱۳۴ میلی گرم ۶٪
کربوهیدرات ۰ گرم
فیبر رژیمی ۰ گرم
شکر ۰ گرم
پروتئین ۱۲.۵۵ گرم
ویتامین D ۰ میلی گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم ۱٪
آهن ۱.۶۸ میلی گرم ۹٪
پتاسیم ۰ گرم ۶٪
ویتامین C ۶ میلی گرم ۲۰٪

طبع چشم، گوشت سر و بناگوش در کله پاچه

نوع مزاج: گرم مایل به اعتدال و ‌تر ‏
مصلحات: آویشن و نمک مصلح مناسبی برای این بخش‌های کله پاچه است، همچنین به دلیل چربی بالای چشم، گوشت و بناگوش به ویژه چربی بسیار بالای چشم، خوردن آبلیموی تازه یا آبغوره همراه با آن توصیه می‌شود.

گفتنی است چشم نیز همانند مغز از بخش‌های بسیار پرچرب در کله پاچه است و، چون چربی آن از نوع چربی ترانس است از این رو ‏زیاده‌روی در مصرف آن باعث افزایش چربی خون و مشکلات ناشی از آن می‌شود. مصرف این قسمتهای کله پاچه برای ‏افراد با مزاج دموی و کسانی که قوه هاضمه قوی‌ای ندارند، مضر است‎. ‎

طبع و کالری زبان

نوع مزاج: گرم و ‌تر
مصلحات: زبان تنها قسمت با طبع گرم کله پاچه است ولی از آنجایی که گوشت زبان زود تعفن می‌پذیرد، مصلح آن پخت با سرکه و یا گشنیز خشک، زیره و مرزه است‎.‎هر ۱۰۰ گرم گوشت زبان زبان گوسفند حدود ٢۶٠ کیلو کالری انرژی دارد که بر اساس هرم غذایی، معادل ٣ ‏واحد گوشت است و نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌های گروه ب به ویژه ‏ویتامین ب ١٢ است که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی مانند بهبود عملکرد سیستم عصبی، تقویت سیستم ‏ایمنی بدن، خونسازی و کاهش استرس و اضطراب مفید است‎.‎ بنابراین به نظر می رسد در صورتی که طبع کله پاچه با مزاج شما سازگار نیست بهتر است تنها به خوردن گوشت زبان اکتفا کنید.

زبان گوسفند چند کالری دارد؟

هر ۱۰۰ گرم زبان گوسفند حاوی ۲۲۲ کالری است.

ارزش غذایی زبان گوسفند
مقدار ۱۰۰ گرم  درصد نیاز روزانه
کالری ۲۲۲
چربی کل ۱۷.۱۷ گرم ۲۶٪
چربی اشباع شده ۶.۶۳ گرم ۳۳٪
کلسترول ۱۵۶ میلی گرم ۵۲٪
سدیم ۷۸ میلی گرم ۳٪
کربوهیدرات ۰ گرم
فیبر ۰ گرم
پروتئین ۱۵.۷ گرم
کلسیم ۹ میلی گرم ۱٪
آهن ۲.۶۵ میلی گرم ۱۵٪
پتاسیم ۲۵۷ میلی گرم ۷٪
ویتامین A ۰ گرم
ویتامین C ۶ میلی گرم ۱۰،

طبع و کالری پاچه

نوع مزاج: معتدل متمایل به سرد
مصلحات: آویشن کوهی، دارچین و نمک
یکی از مفیدترین قسمت‌های این غذای سنتی که چربی کمتری نسبت به دیگر بخش‌ها دارد، پاچه است. هر پاچه ‏معادل ٢ واحد گوشت و یک منبع پروتئین مناسب برای بدن به حساب می‌آید و مصرف آن برای افردی که دچار ‏ضعف هستند، مبتلایان به تب، کسانی که درارای پوکی استخوان یا شکستگی استخوان شده اند مفید است. ‏پاچه حاوی ماده مغذی به نام کو آنزیم ‎ q‏۱۰‏‎ ‎به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است که با دفع مواد مضر تولید ‏شده بدن در نتیجه فرایند‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. ‏همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، ‏پارکینسون، انواع سرطان و … از دیگر نقش‌های این کوآنزیم‏‎ ‎است. همچنین پاچه گوسفند یکی از مواد ‏غذایی مؤثر برای التیام زخم‌های عمیق و سطحی است. مصرف این قسمت سلول‌سازی را افزایش می‌دهد و ‏همین موضوع سبب زود جوش خوردن و بسته شدن زخم‌ها می‌شود‎.

پاچه گوسفند چند کالری دارد؟

 هر ۱۰۰ گرم پاچه گوسفند حاوی ۲۶۶.۸ کالری است.

ارزش غذایی پاچه گوسفند
مقدار ۱۰۰ گرم درصد نیاز روزانه
کالری ۲۶۶.۸
چربی کل ۱۶.۸ گرم ۶۲٪
چربی اشباع شده ۷.۱ گرم ۳۵٪
کلسترول ۹۴.۸ گرم ۳۲٪
سدیم ۶۷.۲ میلی گرم ۳٪
پتاسیم ۳۱۹.۲ میلی گرم ۹٪
کربوهیدرات ۰ میلی گرم
فیبر ۰ میلی گرم
شکر ۰ میلی گرم
پروتئین ۲۶.۴ گرم
ویتامین A
ویتامین C ۰.۹٪
آهن ۱۱.۳٪

خواص کله پاچه

برخی از افراد از بوی کله پاچه خوششان نمی‌آید و رغبتی به مصرف آن ندارند. اما کسانی که این غذا را در حد اعتدال میل می‌کنند از خواص و فواید آن بهره‌مند می‌شوند. کله پاچه برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. در ادامه برخی از خواص این ماده غذایی را ارائه کرده‌ایم.

۱- خون‌سازی و جبران فقر آهن

کسانی که کله پاچه مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران کمتر دچار علائم کم خونی و فقر آهن خواهند شد. زبان، مغز و پاچه گوسفند حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند. افرادی که بیشتر از سایرین عصبی می‌شوند یا همیشه احساس خستگی دارند، باید مصرف کله پاچه را برای مدتی در برنامه غذایی ماهانه خود جای دهند.

۲- تقویت و محکم کردن استخوان‌ها

کله پاچه یکی از غذا‌های غنی از کلسیم است. کسانی که می‌خواهند استخوان‌هایی محکم داشته باشند، باید کله پاچه بخورند. این ماده غذایی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. افرادی که استخوان‌هایشان ضرب دیده یا شکسته است، با مصرف پاچه گوسفند سریع‌تر بهبود پیدا خواهند کرد.

چه کسانی نباید کله پاچه بخورند؟

  • کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند.
  • افرادی که اوره بالایی دارند.
  • کسانی که سکته مغزی یا قلبی را تجربه کرده‌اند.
  • افرادی که چربی خونشان بالا است.
  • کسانی که بیماری کلیه دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مانند نقرس

بهترین زمان برای خوردن کله پاچه کی است؟

کله پاچه یک ماده غذایی پرکالری است؛ بنابراین بهترین زمان برای مصرف آن، وعده غذایی صبحانه است؛ زیرا پس از این وعده، شما زمان کافی برای سوزاندن کالری کله پاچه دارید. پیشنهاد می‌کنیم پس از خوردن کله پاچه، ناهار و شام سبکی را در نظر داشته باشید.
اگر این ماده غذایی را موقع شام مصرف کنید، بدن زمان کافی برای هضم کله پاچه نخواهد داشت. سنگینی کله پاچه خواب آرام را از شما می‌گیرد و بی‌قراری را برایتان به ارمغان می‌آورد! با توجه به دلایل بیان شده، بهتر است از خوردن این غذا در وعده شام اجتناب کنید.

تأثیر آبلیمو و آبغوره در هضم کله پاچه چقدر است؟

باور غلط دیگری که رایج شده، این است که مصرف آبغوره یا آبلیمو و مواد ترش، مانع از جذب چربی‌های کله پاچه در بدن می‌شود. در صورتی که این مواد غذایی تنها آن چربی که در دهانتان وجود دارد را از بین می‌برند و تأثیری روی دفع چربی کله پاچه از بدن ندارند.

سخن آخر

کله پاچه یکی از خوراکی‌های محبوب در بین ایرانی‌هاست. در روز‌های بارانی پاییز و هوای سرد زمستان، مصرف کله پاچه بسیار لذت بخش است. این ماده غذایی بسیار چرب و پرکالری است؛ بنابراین افرادی که بیماری‌هایی مانند چربی خون دارند یا کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، باید از خوردن کله پاچه اجتناب نمایند.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

همه آن چیزهایی که باید در مورد تخم مرغ بدانیم

چکیده: هزاران سال است که مردم تخم مرغ می خورند. انواع مختلفی از تخم پرندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This