جمعه , ۲۷ , مهر , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / مزایای شیر اسب و «آیراگ» در طب سنتی

مزایای شیر اسب و «آیراگ» در طب سنتی

چکیده:
آیراگ یک دوغ مغولی یا در واقع یک نوشیدنی تخمیر شده است که از شیر مادیان در مغولستان تهیه  می‌شود. این مقاله شامل برخی از حقایق و اطلاعات تجربی در مورد شیر اسب و Airag است.

آنچه باید در مورد شیر مادیان بدانیم

شیر بز. شیر گوسفند. شیر سویا. شیر بادام. قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی این روزها مملو از جایگزین‌های لبنیات گاو است. اما در اروپا، علاقه به شیر از یک منبع شگفت‌انگیز جدید که همانا شیر اسب‌ها یا مادیان است ،در حال افزایش میباشد. در حالی که ایده نوشیدن شیر مادیان ممکن است برای خوانندگان غیرعادی به نظر برسد، اما این یک غذای اصلی سنتی در آسیای مرکزی و خصوصا کشور مغولستان بوده است، جایی که اغلب به شکل دوغ یا “آیراک یا کومیس” که همان شیر تخمیر شده اسب است ، تهیه می شود،

آیراک یک نوشیدنی الکلی ملایم است که توسط پزشکان روسی در اواسط قرن نوزدهم برای درمان “سل” مورد استفاده قرار میگرفت.

شیر اسب سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین E می‌باشد. افزون بر این ویتامین‌ها، شیر اسب قادر به تأمین مقدار مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهنِ مورد نیاز بدن است. در آخر بهتر دانسته شود که ۷ اونس شیر اسب، تنها ۸۸ کالری دارد و این در حالی است که همین مقدار از شیر گاو، ۱۳۰ کالری دارد.

خواص شیر اسب و آیراک

۱- درمان اگزما:

در طب سنتی از شیر اسب، یا همان شیر مادیان، برای درمان برخی التهابات پوستی، همچون اگزما و پسوریازیس، استفاده می‌شود. ترکیب این شیر با روغن نارگیل می‌تواند موجب کاهش علائم این نوع التهابات شود.

۲- کمک به هضم:

از آن‌جا که شیر اسب، به نسبت سایر شیرها، از کازئین کمتری برخوردار است هضم آسان‌تری هم دارد. همچنین به سبب وجود پادتن‌ها در این شیر، مصرف آن می‌تواند موجب تعادل وضعیت روده شده و نتیجتاً نفخ شکم ، یبوست و موارد از این قبیل را برطرف سازد.

۳- بهبود سلامت استخوان‌ها:

شیر اسب، به نسبت شیر گاو، از مواد معدنی بیشتری برخوردار است و می‌تواند در بهبود سلامت استخوان‌ها مفید باشد.

۴- کاهش فشار خون:

شیر اسب، به سبب آن که از مقدار پتاسیم بالایی برخوردار است، می‌تواند موجب کاهش تنش در عروق و رگ‌های خونی شود و نتیجاتاً کاهش فشار خون را در پی داشته باشد.

حتما بخوانید:
خواص و ارزش غذایی انواع شیرهای گیاهی

۵- سم‌زدایی بدن:

برخی تحقیقات نشان دهنده‌ی این امر هستند که شیر اسب، بر روی کبد اثرات محرک دارد و می‌تواند با کمک به کبد موجب سم زدایی بدن شود.

مزایا ، ویتامینها و مواد معدنی دوغ اسب یا آیراگ

ایراگ معروف‌ترین نوشیدنی سنتی مغولی است، بسیار مغذی، کمی الکلی و حاوی بسیاری از باکتری‌های سالم است که جدا از تقویت هضم، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ایراگ می تواند در ماه های گرم بین اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر جایگزین وعده های غذایی شود. مغولی ها شیر مادیان خام را مصرف نمی کنند مگر اینکه از اثر ملین آن برای اهداف دارویی استفاده کنید.

ایراگ که از شیر تخمیر شده مادیان و زدن طولانی آن در داخل مشک تهیه میشود ، منبعی قوی از ویتامین ها و مواد معدنی است و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، زمانی که به خوبی تخمیر شود، مناسب است. ایراگ حاوی ۱.۸ تا ۲.۲ درصد پروتئین و ۱.۵ تا ۲.۲ درصد چربی است. یک لیتر ایراگ حاوی ویتامین A 0.3 تا ۰.۴ میلی گرم، ویتامین C 95 تا ۱۰۰ میلی گرم، ویتامین E 0.65 تا ۱.۰۵ میلی گرم است، علاوه بر آن از نظر ویتامین D و مواد معدنی بسیار غنی است.

ایراگ حاوی ۰.۵ تا ۲.۵ درصد الکل است. در ابتدا ۰.۵ تا ۲ درصد الکل کمتری دارد. در طول تابستان، مادیان ها چاق و قوی می شوند، همزمان با بهبود کیفیت خوراک علف طبیعی در پاییز پس از فصل مرطوب. بنابراین، محتوای الکل و تغذیه Airag بسته به منطقه به ۲.۵٪ یا بیشتر افزایش می یابد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص فوق‌العاده قلم گاو برای سلامت عمومی

چکیده: قلم گاو و آب قلم از فواید و خواص بسیار بالایی برای سیستم گوارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This