خانه / آموزش / لیچی یا سُرخالو چه ویژگی‌ هایی دارد

لیچی یا سُرخالو چه ویژگی‌ هایی دارد

چکیده:
میوه سُرخالو یا لیچی میوه ای دارای خواص فراوان و پر خاصیت است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته میوه لیچی فواید بسیار خوبی هم برای سلامتی دارد و شرایط نگهداری آن ها باید مناسب باشد.

فواید لیچی یا سُرخالو ؛ میوه پرخاصیت چینی ها

لیچی یا به انگلیسی Litchi chinesis یکی از اعضای گونه لیتچی در خانواده فندق ها است و هم خانواده رامبوتان، گوارانا و چشم اژدها می باشد. این گیاه یک درخت بلند قامت با میوه های کوچک گوشتی است. ظاهر میوه صورتی – قرمز بوده و بافت خشن و غیر قابل خوراکی دارد. لایه داخلی با گوشته ی شیرینی پوشیده شده است که در بسیاری از دسرها خورده می شود.

خواص لیچی

ترکیب شیمیایی و طبع لیچی

طبع لیچی گرم و تر بوده و سرشار از فواید است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی در این میوه حضور دارند. این مواد مغذی شامل ویتامین ، B6, B3، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز می شود. علاوه بر آن، لیچی منبع مهمی از فیبر، پروتئین و منبع خوبی از ترکیبات پروآنتوسیانیدین و پلی فنول است.

لیچی برای کمک به هضم غذا:

مقدار قابل توجه فیبر در لیچی به حرکات روده و افزایش سلامتی گوارش ما کمک می کند. این گیاه حرکات گوارشی و نرم روده را در دستگاه گوارش تسهیل می کند.  فیبر موجود در این میوه همچنین حرکات دودی را در ماهیچه های روده کوچک بر می انگیزد و سرعت جذب غذا را افزایش می دهد. همچنین این گیاه شیره های معده و گوارشی را تحریک کرده و این موضوع باعث جذب مواد مغذی سالم می شود. لیچی می تواند یبوست و دیگر اختلالات گوارشی را کاهش دهد.

سُرخالو برای تقویت سیستم ایمنی:

وجود ویتامین ث در سُرخالو، این گیاه را در استحکام ایمنی بدن بسیار برجسته کرده است. این ویتامین محلول در آب معدن آنتی اکسیدان هایی است که از بدن ما در مقابل میکروب ها و دیگر مشکلات مرتبط با آن محافظت می کند. لیچی ایمنی بدن را برای محافظت در مقابل بیماری های رایجی مانند سرفه، سرما خوردگی و آنفولانزا، ارتقا می دهد.

میوه لیچی موثر در مقابل سرطان:

ترکیبات پلی فنولیک و پروآنتوسیانیدین موجود در لیچی حتی بیش از ویتامین ث در خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن موثر تر هستند. آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها اثرات ضد سرطان دارند، به خصوص تاثیر ویژه ای بر سرطان سینه دارند.

خاصیت ضد ویروسی لیچی:

پروآنتوسیانیدین در لیچی خواص ضد ویروسی دارد. وجود اولیگونول و لیچیتانین؛ ترکیب خاص موجود در این گیاه، به جلوگیری از گسترش ویروس ها مانند ویروس هرپس کمک می کند.

لیچی برای کنترل فشار خون:

سُرخالو سطح پتاسیم – سدیم را متعادل می کند و این موضوع برای تثبیت فشار خون مناسب بدن ضروری است. در کنار این خاصیت، خواص گشاد کنندگی عروق در پتاسیم موجود در سرخالو قادر به مهار فشار خون در رگ ها است. سُرخالو نشان داده است که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

فعالیت ضد آنفولانزا لیچی:

ترکیبات فنولیک موجود در لیچی خاصیت ضد آنفولانزایی دارد. وجود اولیگونول تکثیر ویروس آنفولانزا را متوقف و از سرفه و سرماخوردگی نیز جلوگیری می کند.

میوه لیچی برای بهبود گردش خون:

سُرخالو به گردش خون مناسب در بدن ما کمک می کند و بدینوسیله از خون رسانی به اندام ها و عملکرد آنها اطمینان حاصل می شود. مس ماده معدنی ضروری دیگری است که به مقدار زیادی در سُرخالو وجود دارد و این عنصر قسمت مهمی از گلبول های قرمز خون را شکل می دهد. بنابراین محتوای مس در سُرخالو می تواند گردش خون را بهبود داده و سطح اکسیژن را در اندام ها و سلول ها افزایش دهد.

میوه لیچی برای جلوگیری از کشیدگی رگ های خونی:

لیچی سرشار از پلی فنول بیوفلاونوییدی به نام روتین است. این ماده به استحکام رگ ها و کنترل کشیدگی غیر عادی رگ های خونی کمک می کند. این خاصیت همچنین در درمان بیماری هایی همچون واریکوسل و بواسیر نیز مفید واقع می شود.

لیچی برای بهبود فوری انرژی:

سُرخالو سرشار از ویتامین ث است. این گیاه نقش مهمی در تولید کلاژن و کارنیتین ایفا می کند که این دو برای تجزیه چربی لازم هستند. این تجزیه چربی انرژی فوری برای ما فراهم می کند.

لیچی برای بهبود شناخت (قدرت تشخیص):

گروهی از محققان اخیرا تاثیر محافظ اعصاب دانه های لیچی را عنوان داشته اند. مطالعات آنها بهبود قابل توجه عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از ضایعات عصبی در موش ها ناشی از آلزایمر را بیان می دارد.

ارزش غذایی سُرخالو

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم سُرخالو عبارت است از:

کالری: ۶۶
کربوهیدرات: ۱۶.۵ گرم
چربی: ۰.۴ گرم
پروتئین: ۰.۸ گرم
فیبر: ۱.۳ گرم
قند: ۱۵.۲ گرم

عوارض جانبی و مضرات سُرخالو

مطالعات نشان داده مصرف بیش از حد سُرخالو کال با معده خالی می تواند به بیماری هیپوگلیسمی انسفالوپاتی در کودکان منجر شود، توصیه می شود کودکان از مصرف بیش از حد آن خودداری کرده و آن را بعد از وعده غذایی میل کنند.

سُرخالو یک میوه نسبتا قندی و کالری دار است و به خصوص مصرف کنسرو این میوه به دلیل افزودنی های موجود در آن خطر اضافه وزن و بالا رفتن قند خون را افزایش می دهد. حساسیت به سُرخالو نادر است اما در برخی افراد به کهیر، خارش، قرمزی و تورم منجر می شود. خوردن سُرخالو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

واقعیت انکار ناپذیر تاثیر هورمون ها بر کاهش وزن

چکیده: هورمون های چربی سوز نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می کنند که سوخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Share This