خانه / آموزش / ۷ نکته برای متوقف کردن سندرم آخر هفته‎های میگرنی

۷ نکته برای متوقف کردن سندرم آخر هفته‎های میگرنی

چکیده
آیا دچار سردرد میگرنی آخر هفته هستید؟ این همان مشکلی است که تقریباً اغلب ورزشکاران نیز آخر هفته ها دارند.  همه ما پعد از یک هفنه کاری شلوغ و پر دردسر دنبال یه آخر هفته آرام و شاد در کنار خانواده هستیم، اما آن چیزی که حقیقتا کابوس آخر هفته است، همانا سردرد میگرنی است. 

میگرن آخر هفته یکی از رایج ترین الگوهای سردرد بین افراد مبتلا به میگرن بوده و اگر بدانید برای مقابله با آن چه کارهایی باید انجام دهید، اغلب میتوان از بروز آن جلوگیری نمود.

  بیایید موضوع را با هم از ابتدا مرور کنیم. شما یک هفته شلوغ و خسته کننده در محل کار خود داشته اید، آخر وقت پنجشنبه کاملاً خسته و کوفته به خانه  رسیده اید. با توجه به اینکه فردا جمعه خواهد بود شما تصمیم میگیرید تا دیر وقت بخوابید، به عبارتی بیشتر استراحت می کنید اما با یک سردرد کسل کننده در ساعت ۹ صبح بیدار می شوید.
شما در این روز تعطیل با دوستانتان خود قرار گذاشته بودید تا در یک روز گرم و آفتابی به ورزش تنیس، پیاده روی یا دوچرخه سواری پرداخته و با آشامیدن یک چای خوش طعم و یک دوش داغ روز خود را به پایان ببرید، اما با وجود این سردرد وقت ناشناس مزاحم میگرنی کل برنامه های آخر هفته شما به فنا خواهد رفت.
  ابتدا یک دفترچه یادداشت میگرنی برای خود تهیه کرده، و خاطرات میگرنی خود را در آن یادداشت کنید، نکاتی که سبب تحریک و شروع حمله میگرن میگردد را در آن بنویسید. محرکهایی شبیه نامنظم بودن خواب، نوسانات استرس، کافئین، ورزش، گرما، رطوبت، نور مستقیم آفتاب، نور مصنوعی شدید، دوش آب داغ، سرما، سروصدای شدید و کم آبی بدن محرک هایی هستند که افراد مبتلا به میگرن را دچار حملات و سردرد های میگرنی خواهد نمود.
بیایید به ترتیب پیش برویم. ابتدا به سه مورد اول بپردازیم: تنظیم خواب و کافئین محرکهای کاملا قابل کنترلی هستند و می توان نوسانات استرس را نیز مدیریت کرد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که استرس نیست که سبب سردرد میگرنی می گردد، بلکه رهایی از استرس یا نوسان آن است که این سردرد را ایجاد میکند.
به یاد داشته باشیم کافئین یک شمشیر دو لبه است. اگر به طور روزانه یک مقدار مشخص مصرف می‎شود، باید همان مقدار مصرف حفظ شود وگرنه به سردردهای میگرنی تبدیل خواهد گردید. این سردردهای میگرنی آخر هفته با اضافه شدن ورزش در یک روز گرم پیچیده‎تر نیز خواهد شد.
دکتر اندرو ویل از دانشگاه آریزونا توضیح می دهد: “احتمال بروز سردردهای میگرنی ورزشی هنگام ورزش در هوای گرم و مرطوب یا در ارتفاعات زیاد نیز بیشتر خواهد شد”

۷ نکته برای جلوگیری از الگوی میگرن آخر هفته:

۱- در همان ساعتی بیدار شوید که همیشه بلند می شوید

روز پنج‎شنبه و  جمعه همان ساعتی بلند شوید که در سایر روزهای هفته از خواب بلند می‎شوید. مغز های میگرنی یکنواختی را دوست دارند. یک ساعت یا دو ساعت خوابیدن اضافه در آخر هفته می تواند محرک سردرد میگرنی باشد.

۲- سطح استرس را در طول هفته ثابت نگه دارید

سطح استرس را در تمام هفته تا حدودی ثابت نگه دارید ، سعی کنید در طول هفته از نظر ذهنی ، جسمی یا عاطفی خود را تحت فشار قرار ندهید و آخر هفته را به تقویت ارتباط عاطفی با همسر، خانواده و دوستان خود اختصاص دهید.

۳- کافئین را مشابه طول هفته مصرف کنید

کافئین مانند یک دارو است. رها کردن خود از کافئین کار ساده ای نیست ، اما با مرور زمان می توان مقدار مصرف کافئین را کاهش داد. ضرورت دارد که بدانید که مصرف قهوه و چای بیشتر یا کمتر از طول هفته می تواند یک محرک برای شروع سردرد میگرنی باشد.

۴- صبحانه کامل میل کنید

حذف  وعده غذایی صبحانه در تعطیلات آخر هفته خود یک محرک سردرد میگرنی است. برای تقویت هیدراتاسیون ، در صبح روز تعطیل باید همراه صبحانه خود از میوه یا جو دوسر را استفاده کنید. در یک جمعه ورزشی ، یک موز بخورید و قبل از ورزش نوشیدن مایعات را برای نگه داشتن سطح الکترولیت را فراموش نکنید.

۵- آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب پس از بیدار شدن از خواب و همچنین نوشیدن بیشتر آب هنگام ورزش و بعد از آن ، به تقویت مایعاتی که از دست می دهید کمک می کند. به یک روز معمولی ، بیشتر در هنگام ورزش ، به نیمی از وزن خود در اونس مایعات احتیاج دارید.

۶- عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید

از عینک های آفتابی با کیفیت استفاده کنید تا از تابش نور خورشید کاسته شده و اشعه UV را مسدود کنید. چشمان افراد میگرنی حساسیت بیشتری به نور دارند.

۷. به جای دوش گرفتن از آب داغ ، از آب ولرم استفاده کنید

موقع دوش گرفتن از آب ولرم به به جای آب داغ استفاده نمایید ، زیرا آب داغ رطوبت پوست شما را از بین برده سبب تحریک سردرد میگرنی گردیده و یک آخر هفته خود و شاد را خراب خواهد نمود. استرس ، خواب و کافئین را تا حد ممکن ثابت نگه دارید

نظرات: آیا شما در خاطرات میگرنی سردردهای خود را ردیابی می کنید؟ اگر چنین است ، آیا الگوی مکرر میگرن آخر هفته یا سندرم آخر هفته های میگرنی را مشاهده می کنید؟ لطفا تجارب خود را در خصوص سندرم آخر هفته های میگرنی با ما در میان بگذارید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
تویتر
آپارات

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

کم کردن ده کیلو وزن در یک ماه هم با غذای کامل

چکیده   چنانچه بخواهید با خیال آسوده و بدون تحمل گرسنگی وزن کم کنید، به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This