خانه / سبک زندگی / آشپزی / دستور غذایی مفید برای تغذیه سالم و متنوع

دستور غذایی مفید برای تغذیه سالم و متنوع

چکیده:
تغذیه سالم در عمل کار دشواری است. این سختی، بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادت های کهنه و شیوه تغذیه نادرست است. تغذیه سالم به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های دوست داشتنی و لذیذ نیست. اصل مطلب، رعایت حد و مرز در خوراک است.

۱- متنوع بخوریم

احتمالاً در زمانی که فقط یک نوع غذا را مصرف می کنید، احساس زدگی و خستگی از خوردن آن به سراغ شما می آید. این حالت مخصوصاً زمانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید، بیشتر مشاهده می شود. حتی اگر رژیم غذایی تان دستور کاهش حجم غذا را بدهد، باز هم ممکن است غذا خوردن برای شما تبدیل به کاری دشوار و ناراحت کننده و حتی آزاردهنده شود.

۲-اندازه کافی نان و غلات بخوریم

در روز چندین بار و به اندازه کافی نان و غلات بخوریم.

۳-سبزیجات تازه بخوریم

در مورد سبزیجات اصل پنج بار در روز را فراموش نکنیم. مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده ال است. بهتر است این محصولات به شکل تازه و ترجیحا ارگانیک مصرف شوند یا خیلی کم پخته شده باشند. یک بار از این پنج بار را آب میوه مصرف کنیم.

۴-بیشترلبنیات بخوریم و کمتر گوشت

روزانه به اندازه کافی لبنیات و حداقل یک بار در هفته ماهی بخوریم. گوشت و تخم مرغ به اندازه کافی مصرف کنیم.

گوشت به خاطر درصد زیاد آهن و ویتامین‌های گروه «ب» مانند B1 و B6 و B12 اهمیت دارد. مصرف ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم در هفته کافیست.

۵-مصرف چربی را بکاهیم

چربی کمی مصرف کنیم.

۶-استفاده از قند و شکر و نمک را محدود کنیم

در مصرف قند و شکر و نمک صرفه جویی کنیم.

۷-زیاد آب بنوشیم

به اندازه کافی آب بنوشیم. برای افراد بالغ مصرف حداقـل یک و نیم لیتر آب پیشنهاد می شود.

۸- خوشمزه و سالم غذا بپزیم

کوتاه بپزیم. با آب کم، چربی کم و حرارت کم بپزیم.

۹-به آرامی غذا بخوریم

آهسته بخوریم و لذت ببریم.

۱۰-وزنمان را کنترل کنیم

به طورمرتب، خود را وزن کنیم و فعالیت ورزشی موثر داشته باشیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
تویتر
آپارات

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

پروتئین میوه ها را جایگزین گوشت کنیم

چکیده: میوه ها از جمله غنی ترین منابع ویتامین ها هستند؛ ویتامین ها از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This