پنج شنبه , ۲۹ , شهریور , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / انواع زالو و روشهای مختلف درمان با آنها

انواع زالو و روشهای مختلف درمان با آنها

چکیده:
زالو درمانی یا به انگلیسی Leeching theropy به عنوان کاربرد درمانی زالوی زنده روی پوست به منظور تخلیه خون از یک ناحیه موضعی از بدن تعریف شده است.

چنانچه میدانیم ، در طبیعت، زالو به سایر موجودات می چسبد و مقدار کمی از خون موجود زنده را به عنوان غذا می مکد. اما زالوهایی که برای مقاصد پزشکی استفاده می شوند به عنوان Hirudo medicin یا درمان به کمک زالو ، شناخته شده و به طور ویژه برای استفاده پزشکی پرورش داده می شوند.

خواص و فواید زالو درمانی

شناخت انواع زالو برای مصارف درمانی بسیار مهم است. زالو درمانی یک روش برای پیشگیری و درمان برای بسیاری از بیماری‌هاست که قدمتی چند هزار ساله دارد. این روش درمانی به تایید پزشکان و متخصصان طب کلاسیک رسیده است و نه تنها کشور ایران بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی نیز پیرامون خواص آن پژوهش‌های بسیاری را انجام داده‌اند. پس از گزش فرد توسط زالو، این حیوان خون‌خوار چیزی حدود ۱۰برابر وزن خودش (۵ تا ۱۵ میلی‌لیتر) خون می‌مکد و آنزیم‌های بسیار مفیدی را در بدن میزبان آزاد می‌کند.

در نهایت خواص آن را می‌توان در درمان بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های پوستی و جوشهای چرکی ، جراحی‌های پیوند، بیماری‌های قلبی و مغزی، واریس و آرتروز، سینوزیت و حتی بیماری‌ها زنانه و مردانه به کار گرفت. تاکنون از انواع زالوهای طبی برای درمان بیش از ۱۰۰ بیماری کمک گرفته‌اند.

انواع گونه های زالوی طبی در ایران

انواع گونه های زالوی کشف شده در نقاط مختلف جهان چیزی در حدوده ۶۵۰ گونه میباشد. محل زندگی و تولید مثل زالوها در محیط های مرطوب و  آبی بوده که چند گونه از آن ها در خشکی هم قادر به زندگی هستند. انواع گونه های زالوی طبی با توانایی درمانی در زمینه پزشکی در حدود ۱۵ نوع میباشد.

حتما بخوانید:
طب سوزنی برای چه کسانی موثر است

فقط ۳ نژاد از انواع گونه های زالوی طبی در ایران به صورت کاملا بومی در مناطق شمالی مانند استان گیلان و مازندارن زندگی میکنند.

گونه های زالوی پزشکی

  • هیرودو مدیسینالیس
  • هیرودو  اورینتالیس 
  • هیرودو  وربانا

همانطور که در عکس بالا  مشاهده می نمایید ما سه نژاد از انواع گونه های زالوی طبی را برای شما با اختلاف رنگ روی بدن آنها  نشان داده ایم که بهترین نوع  گونه زالوی ازنظر گیرایی مدیسینالیس و اورینتالیس بوده و گونه وربانا وارداتی و ارزان قیمت بوده که گیرایی کمی دارد. به دلیل واردات زالوی وربانا از کشورهای همسایه غربی احتمال انتقال بیماری توسط این گونه به انسان را بالا میبرد. به دلیل مسائل پهداشتی و این نکته که زالو از خون تغذیه مینمایید باید زالو را از مراکزی تهیه کنید که کاملا در محیط استریل و درو از آلودگی پرورش داده شده اند.

حتما بخوانید:
۱۱ راه برای افزایش انرژی حیات یا نیروی پرانا

آشنایی با اندازه زالو های طبی سنتی

  • لارو             ( کوکون )
  • سوزنی        ( ۳٫۵ الی ۵ سانت )
  • طبی           (۵ ال ۷٫۵ سانت   )
  • مولد جوان    ( ۷٫۵ الی ۱۲ سانت)

از زالوهای کبریتی و سوزنی اغلب برای درمان جوشهای چرکی صورت استفاده شده و از نوع طبی برای پشت گوش ، محل مفاصل ، روی سر و سایر نقاط بده استفاده میشود. زالوهای لارو نوزاد بوده و استفاده ای ندارند . زالوهای مولد نیز برای تولید و تکثیر زالو استفاده شده و معمولا استفاده طبی ندارند.

خاصیت اعجاز آور بزاغ زالو

زالوهای طبی دارای خواص معجزه‌آسایی در بزاق خود هستند که پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. از جمله موادی که در بزاق زالوی پزشکی وجود دارد، آنتی‌الاستاز، هیالورونیداز، بدلین، آپیراز، هیرودین، اورگلاز و … است. هر یک از این مواد نقش خاصی را در بدن ایفا می­کنند که در نهایت منجر به درمان یک بیماری می‎شود.  انواع زالوهای طبی بسته به تعداد دفعاتی که غذا می‌خورند و کیفیت غذای مصرفی آن‌ها در سن ۲ تا ۴ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند و می‌توانند تکثیر شوند. یکی از نکات مراقبتی مهم برای استفاده از زالوها در درمان بیماری آن است که از تغذیه سالم آن اطمینان حاصل شود. به همین دلیل باید زالو درمانی را حتما در مراکز معتبر انجام داد.

مضرات و خطرات احتمالی

زالو ممکن است سمی یا غیرسمی باشد و شناخت انواع زالو برای زالودرمانی بسیار مهم است؛ چراکه استفاده از زالوهای سمی می‌تواند سلامت و جان افراد را به خطر بیندازد. برای تشخیص زالوی سمی از غیرسمی بایستی به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها توجه کنید. زالوهای سمی زالوهایی درشت، تیره رنگ با سر بزرگ هستند. این زالوها ممکن است خط‌های لاجوردی روی خود داشته باشند و مانند مارماهی در آب حرکت‌ کنند.

این زالوها اغلب گوشت‌خوار هستند و زیستگاه آن‌ها اغلب آب‌های آلوده نظیر مرداب و تالاب است. یکی از انواع زالو سمی گونه‌ای به نام Limnatis niloctica است  که توانایی مکش خون بسیار بالایی دارد. بنابراین، اگر فردی با این زالو گزیده شود، به دلیل آن که خون بسیار زیادی از دست می‌دهد با کم‌خونی شدید مواجه خواهد شد.

این درصورتی است که زالوی طبی عمدتا کوچک‌تر (۵ تا ۱۲ سانتی‌متر)، با رنگ تقریبا سبز، زرد و یا سرخ است. این زالو عمدتا در آب‌های تمیز مانند دریاچه‌ها زندگی می‌کند و هنگامی که در آب شنا می‌کند‌، حرکات سینوسی دارد. از میان انواع زالو از زالوهای طبی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

چگونه دستانی زیبا و بدون چین و چروک داشته باشیم

چکیده:  برای خانمها زیبایی دستها به اندازه زیبایی پوست صورت اهمیت دارد. چروک دست ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This