خانه / سبک زندگی / آشپزی / روش پخت ماهی سالمون با تخم مرغ و مارچوبه

روش پخت ماهی سالمون با تخم مرغ و مارچوبه

چکیده:
 ماهی سالمون آب‌پز با سالاد مارچوبه و تخم‌مرغ که برای افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا یک وعده غذای سالم و سبک است . بدین منظور مطلب زیر را از سایت آشپزی Eating Well ترجمه و برای خوانندگان عزیز آماده نموده ایم.

مواد لازم برای ۴ نفر

دانه گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

پوست رنده شده لیموترش: ۱ قاشق چایخوری

نمک دریایی: ¾ قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز یا فلفل قرمز تازه خرد شده: ½ قاشق چایخوری

ماهی سالمون: ۱ عدد ماهی یک کیلوگرمی، پوست کنده و ۴ تکه شده

مارچوبه: ۹۰۰ گرم

روغن زیتون خالص: ۲ قاشق غذاخوری

نعنا تازه و خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

ترخون تازه و خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه: ½ قاشق چایخوری

آب: ۸ فنجان

سرکه سیب: ۱ قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: ۴ عدد

طرز تهیه:

روی سینی فر را با یک کاغذ روغنی مخصوص فر بپوشانید و روی آن کمی روغن زیتون اسپری کنید. در یک ماهیتابه کوچک تخم‌گشنیزها را روی حرارت ملایم تفت دهید. حین تفت دادن به طور مرتب ماهیتابه را تکان دهید تا تخم‌گشنیزها نسوزند. ۳ دقیقه زمان برای تفت دادن تخم‌ گشنیز کافی است. حالا تخم‌گشنیزهای تفت داده شده، پوست رنده شده لیموترش، ½ قاشق چایخوری نمک و فلفل قرمز خرد شده را در مخلوط کن بریزید و با هم میکس کنید تا یک سس روان به دست بیاید.

تکه‌های ماهی را با این سس آغشته کنید. یک و نیم قاشق چایخوری از این سس برای هر تکه ماهی کافی است. تکه‌های ماهی را روی کاغذ روغنی سینی فر قرار دهید. مارچوبه‌ها را در قطعات بزرگ تکه و به صورت نوارهای باریک از وسط برش بزنید یا به همان صورت باقی بگذارید. مارچوبه‌ها را بلانچ کنید. برای این کار مارچوبه‌ها را به مدت ۲ تا سه دقیقه در آب جوش بگذارید و سپس بلافاصله آبکش کنید و خیلی سریع در مخلوط آب و یخ قرار دهید. تکه‌های مارچوبه بلانچ شده را با روغن زیتون، آب لیموترش، نعناع ،ترخون، فلفل و باقی مانده نمک مزه‌دار کنید.

در یک قابلمه بزرگ آب و سرکه را جوش بیاورید. حالا تکه‌های سالمون را در آب و سرکه در حال جوش بیندازید و حدود ۳ تا ۶ دقیقه بپزید (زمان پخت بستگی با ضخامت تکه‌های ماهی دارد). سپس تکه‌های ماهی آب‌پز را از آب خارج کنید و در یک فویل بپیچید تا گرم بمانند. در باقی مانده آب جوش و سرکه تخم‌مرغ‌ها را آب‌پز کنید. سفیده تخم‌مرغ باید سفت شود و زرده کمی شل باشد.

۳ تا چهار دقیقه برای پخت تخم‌مرغ کافی است. حالا تکه‌های ماهی سالمون آب‌پز را در سینی فر بچینید، مارچوبه‌های بلانچ شده و مزه‌دار شده را کنار آن بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. درجه حرارت فر باید ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

برای سرو ماهی، در هر بشقاب مقداری مارچوبه، یک تکه ماهی و یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز بگذارید و میل کنید. بهتر است این غذای رژیمی و خوشمزه را در وعده ناهار میل کنید. به جز افرادی که فشار خون بالا دارند، کسانی که از رژیم‌های لاغری هم پیروی می‌کنند می‌توانند این غذا را در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانند.

خواص ماهی سالمون و چند نکته:

از جمله مهمترین خواص ماهی سالمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت ماهی سالمون حاوی رنگدانه های کاروتینوئیدی می باشد که خاصیت ضد سرطانی دارند و با ورود به بدن با جذب رادیکال های آزاد از ایجاد سلول های سرطانی و تکثیر آنها جلوگیری می کنند.
  • سلنیوم موجود در گوشت ماهی سالمون که حتی از ماهی تن و هرینگ نیز بیشتر است، با تقویت سیستم ایمنی بدن از ایجاد عفونت ها جلوگیری می کند.
  • همچنین سلنیوم موجود در گوشت ماهی سالمون باعث افزایش قوای جنسی نیز می شود.
  • ید موجود در ماهی سالمون به سنتز هورمون های تیروئیدی کمک می کند.
  • ویتامین D اش نسبت به سایر ماهی‌ها بیشتر بوده و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‌کند.
  • ویتامین ب۱۲ موجود نیز از کم خونی جلوگیری می کند.
  • مصرف این ماهی برای پیشگیری از سرطان سینه توصیه می شود.
  • میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است.
  • ماهی سالمون به واسطه ی کلسترول خوبی که دارد، می تواند بخصوص برای ورزشکاران حائز اهمیت باشد و در برنامه غذایی ورزشکاران قرار گیرد. علاوه بر آن سطح کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد.
  • علاوه بر موارد گفته شده این ماهی برای عملکرد مغز نیز مفید است.
  • سالمون جزو پرچرب ترین ماهی هاست. پس برای کسانی که می‌خواهند به کاهش وزن برسند توصیه می شود مراقب میزان مصرف آن باشند و با متخصص تغذیه خود هماهنگی لازم را انجام دهند.
  • مصرف این ماهی برای دارندگان هر چهار گروه خونی O-A-B-AB مفید می‌باشد.
  • ماهی سالمون برای پیشگیری از فشار خون مفید می‌باشد.

چند نکته تغدیه‌ای برای مبتلایان به فشار خون بالا:

  •  می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز را از این غذا حذف کنید.
  • در طبخ غذا به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده کنید.
  • اگر به علت فشار خون بالا می‌خواهید یک غذای صد در صد رژیمی بخورید ماهی‌ها را کمی بیشتر در آب، آبپز کنید و بدون پختن در فر به همراه مارچوبه‌های بلانچ شده و مزه‌دار شده میل کنید. با این‌همه پختن غذا در فر برای افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند هیچ ایرادی ندارد.
  • ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی گنجانده شوند.
  • اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید به جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و…) یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خاصیت فوق العاده دود حاصل از سوختن برگ بو

چکیده: با سوزاندن گیاه برگ بو و پخش دود آن در همه جای منزل علاوه …

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: کریما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This