خانه / آموزش / فواید بسیار بامیه برای سلامت بدن

فواید بسیار بامیه برای سلامت بدن

چکیده:
بامیه سبز گیاهی است که داری ارزش غذایی بسیار  زیادی است و متحوی مواد مغذی ارزشمندی می باشد، همچنین بامیه برای سلامت عمومی بدن، درمان بیماری و زیبایی فواید فوق العاده ای را به همراه دارد.

یکی از موادغذایی که از گذشته برای کنترل قند خون مورد توجه پزشکان قرار داشت، بامیه یا به انگلیسی Okra است. بامیه گیاهی گلدار است که بیشتر در مناطق گرم و مرطوب، همچون جنوب کشورمان کشت می‌شود. این گیاه در کشورهای منطقه مدیترانه و هندوستان در انواع غذاها استفاده می‌شود اما در کشور ما فقط در پخت خورشت بامیه و یا ترشی بامیه به کار می‌رود.

طبع بامیه

طبیعت بامیه سرد و تر است. کسانی که سوزاک دارند و یا هنگام ادرار احساس درد می ‎کنند بهتر است بامیه را آب پز نموده همراه با آب قبل از غذا میل کنند.

بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. بامیه به طور رایجی در کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا استفاده می شود. این گیاه یکی از مهمترین سبزیجاتی است که در هند توسط مردم در طبخ غذاهای بسیاری استفاده می شود.

این یک چاشنی خوب است که برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب شود. حتی ژاپنی ها نیز از بامیه به عنوان یکی از اجزای سوشی و تمپورا استفاده می کنند. تمامی قسمت های بامیه قابل خوردن بوده و از برگ های آن می توان در سالاد استفاده کرد.

ارزش غذایی بامیه

کالری ۱۲۹
آب ۹۰٫۱۷ گرم
پروتئین ۲٫۰۰ گرم
چربی ۰٫۱۰ گرم
کربوهیدرات ۷٫۰۳ گرم
فیبر ۳٫۲ گرم
قند ۱٫۲۰ گرم

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته:

  • ۲۵کالری دارد؛ پس کم کالری است.
  • ۲ گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.
  • ۴۶۰ واحد ویتامین A دارد؛ منبع خوبی از ویتامین A است.
  • ۱۳۰ میلی گرم ویتامین C دارد.
  • ۵۰ میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است.
  • ۲۵۶میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

فواید و خواص بامیه برای سلامت بدن

بامیه برای دفع سموم:

این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.

تقویت کننده مغز:

تحقیقات کاملی وجود دارد که خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می کند.

بامیه برای درمان چاقی:

دیگر کاربرد خارق العاده پلی ساکارید های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

بامیه برای سلامتی قلب:

درحالیکه این تحقیق ادامه دارد، مطالعات فوق الذکر به صورت ویژه ای بیان می دارد که فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال های اکسایشی مقابله کند. اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند.

آنتی اکسیدان:

دانه های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن ها را جدا نکنید. شواهد علمی اثبات می کند که این دانه ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می کنند.

فواید بامیه برای بی حالی:

بامیه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که قندهای سالمی محسوب می شوند. پلی ساکارید همچنین مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می دهد که به ذخیره انرژی کمک می کند. تحقیقات اثبات کرده اند که افزایش مصرف بامیه تاثیرات ضد ضعف بر روی انسان ها دارد.

بامیه برای مبارزه با افسردگی:

اگر احساس کوفتگی، افسردگی یا ضعف می کنید، می توانید خوردن بامیه را امتحان کنید. منیزیم موجود در بامیه می تواند اعصاب را التیام داده و حس بهتری به بدن و ذهن شما دهد. در یک بار مصرف ۱۰۰ گرم بامیه، حدود ۵۷ میلی گرم منیزیم مصرف کرده اید. این مقدار بامیه را گیاهی سرشار از منیزیم نموده است.

بامیه مفید برای دیابتی ها:

مانند کیوی، بامیه نیز به طور خاصی برای آنهایی که دردسر کنترل سطح گلوکز خود را دارند، مفید است. مطالعه دیگری تاثیر بامیه بر روی دیابت و همچنین کاهش مقدار کلسترول و چربی های داخل خون را اثبات کرده است. فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد و سرعت جذب قند را کاهش داده و قند خون را حفظ می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

عوارض جانبی بامیه:

هرچند مصرف بامیه ی خطر است اما نکاتی وجود دارند که باید برای اجتناب از عوارض جانبی آن، به این نکات توجه کنیم؛از آنجا که بامیه میتواند سطح گلوکز را در افراد دیابتی کاهش می دهد؛ اما مصرف آن به همراه داروی متفورمین توصیه نمی شود. بامیه حاوی ویتامین کا است که انعقاد خون را افزایش می دهد. این گیاه برای افرادی که تحت مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین هستند؛ توصیه نمی شود.

استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

رژیم غذایی مناسب با نشاسته‌های مقاوم

چکیده: بیشتر کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی شما نشاسته هستند. نشاسته‌ها زنجیره های طولانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Share This