شنبه , ۲۹ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / مزایا و معایب عینک زدن یا لیزیک کردن چشم

مزایا و معایب عینک زدن یا لیزیک کردن چشم

چکیده:
جراحی لیزر، جراحی زیبایی چشم محسوب می شود و حیاتی نیست که متخصصان به بیماران تاکید می کنند مختارند آن را انجام داده یا ندهند. احتمال بروز عوارض ۱ در ۵ هزار مورد است. این احتمال زیاد نیست؛ اگر بخواهیم مقایسه کنیم و این احتمال ها را در زندگی روزمره جمع بزنیم، نباید از خانه بیرون برویم چون احتمال دارد تصادف کنیم!

عوارض ناشی از جراحی لیزیک:

در تمام دنیا جراحی لیزر چشم ایمن ترین عمل جراحی شناخته شده است. اگرچه نتایج موفقیت آمیز این عمل برای هرکس که از عینک استفاده می کند وسوسه انگیز است، اما مثل هر جراحی دیگری احتمال بروز عوارضی چون کدر شدن قرنیه، عفونت که دوره بهبودی بیمار را افزایش می دهد، اصلاح نشدن کامل دید بیمار و نیاز به عمل مجدد هم وجود دارد.

چرا بیشتر چشم پزشکان عینک می زنند؟

البته پزشکان متخصص چشم خود بیشتر از دیگران از عوارض ناشی از جراحی لیزیک آگاهند لیکن این سوال مانند  این است که بگوییم چرا آقایی که متخصص پوست است، خودش نمی رود مو بکارد؟! خب، اشخاصی که عیوب انکساری دارند، مختارند این عمل را انتخاب کنند یا نکنند.

تصحیح عیوب انکساری با لیزر به چند روش انجام می شود؛ «لیزیک» که در آن ابتدا برشی با ضخامت ۱۵۰ تا ۱۸۰ میکرون در قرنیه ایجاد می شود، سپس قرنیه تا می خورد و متخصص عیب چشم را با لیزر اگزایمر رفع می کند و قرنیه را به حالت اولیه بازمی گرداند. در روش PRK قسمتی از لایه سطحی قرنیه برداشته و سطح قرنیه مستقیم لیزر می شود. پس از عمل برای کاهش درد بیمار که اغلب چندان هم شدید نیست، حدود ۳ روز لنز تماسی روی چشم او می گذارند تا قرنیه ترمیم شود. در روش «لازک» مثل روش PRK، قسمتی از قسمت خارجی قرنیه جدا و پس از تابش لیزر، روی قرنیه کشیده می شود. این روش درد کمتری دارد و ترمیم قرنیه در آن سریع تر است. بهبود دید بیمار در لیزیک سریع و درد پس از عمل ناچیز است اما ایجاد برش در قرنیه باعث می شود احتمال بروز عوارض ناخواسته حین و پس از عمل افزایش یابد. مثلا ممکن است فلپ ایجادشده حتی مدت ها پس از عمل در اثر ضربه جابجا، کنده یا چین و چروک شود یا بیمار مشکل قوز قرنیه پیدا کند. در PRKطی ۳ روز بعد از عمل و ترمیم قرنیه، بیمار کمی درد، احساس جسم خارجی و دید نامطلوب دارد اما ضخامت برداشته شده از قرنیه در این روش بسیار کمتر از لیزیک است پس عوارض کمتری هم دارد. خوشبختانه آسیب پذیری چشم در مقابل ضربه های احتمالی تقریبا مثل چشم طبیعی است و بیمار بعد از عمل هیچ محدودیت حرکتی و ورزشی ای نخواهد داشت.

سیاهی زیر چشم به عینک ارتباطی ندارد:

متاسفانه اغلب مردم تصور می کنند گود رفتن زیرچشم ناشی از استفاده عینک است اما هیچ ربطی به شماره چشم، عینک و نوع آن ندارد بلکه عمده ترین علت آن کاهش وزن و لاغرشدن است. البته عده ای هم ذاتی و ژنتیکی زیر چشم هایشان گود است. گاهی هم بعد از عمل بینی، به دلیل تغییرآناتومی صورت، زیرچشم ها گودتر می شود. متخصصان پوست برای رفع این حالت، تزریق چربی یا تزریق ژل را توصیه می کنند. برای رفع موقت و فوری سیاهی زیر چشم می توان از روش های آرایشی کمک گرفت، هر کس می تواند روشن کننده زیر چشم مایع (کانسیلر) متناسب با رنگ پوست خودش را انتخاب کند و سیاهی زیر چشم خود را بپوشاند، انواع جامد کانسیلر اثر بارز تری دارند.

روش لیزر هم برای رفع تیرگی دور چشم مفید است. توجه داشته باشید گاهی تیرگی به علت گودبودن زیر چشم است. در چنین مواقعی لیزر یا دارو اثر ندارند اما درمواردی که تیرگی دور چشم به علت افزایش رنگدانه ملانین زیر چشم باشد، لیزر یا کرم های دور چشم موثر هستند. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می کنم سیگار نکشید و همیشه ضد آفتاب بزنید زیرا سیگار استقامت رشته های کلاژنی پوست را کم می کند.

در مجموع در یک جمع بندی میتوان گفت انتخاب عینک یا عمل جراحی لیزیک کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به خود فرد دارد که انتخاب کند عینک بزند و یا عمل لیزیک انجام دهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص سحرانگیز بالنگ (بالنگو، بالنجو)

چکیده: میوه بالنگ درختی از خانواده مرکبات بوده  که از نظر طب سنتی در معالجه …

۳ نظرات

  1. عینک بهتره کلاس هم داره هر وقت خواستی برش میداری

  1. بازتاب ها: لیلی

  2. بازتاب ها: پری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This