یکشنبه , ۶ , اسفند , ۱۴۰۲
خانه / آموزش / این غذاها را بخورید تا در برابر اثرات آلودگی ناشی از ریزگرد مقاوم شوید

این غذاها را بخورید تا در برابر اثرات آلودگی ناشی از ریزگرد مقاوم شوید

چکیده:

با افزایش سطح آلودگی های ناش از ریزگردها ، بسیار مهم است که خود را از درون تقویت کنید. در این مطلب مواد غذایی که کمک میکنند بدن ما در مقابل مضرات ناشی از ریزگردها مقاوم گردد را معرفی خواهیم نمود.

در اثر انتقال آلودگی ناشی از ریز گردها از شمال آفریقا ، عربستان ، عراق و برخی از مناطقی در خوزستان به همه بخش های کشور ، هوایی که ما تنفس می کنیم به سطوح خطرناکی از آلودگی رسیده است. افرادی که هیچ مشکل تنفسی شناخته شده ای ندارند به اورژانس های بیمارستانها سرازیر شده اند. ما می خواهیم شما را با برخی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی طبیعی آشنا کنیم که می توانند به بدن شما در مقابله با این مشکل کمک کنند. 

حتما بخوانید:
چگونه ضررهای آلودگی هوا کاهش را دهیم

هوای آلوده ای که ما استنشاق می کنیم، ازن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق (ریزگرد) ، ذرات اگزوز گازوئیل و غیره را به ریه های ما تزریق می کند. آنتی اکسیدان های محافظ موجود در پوشش ریه های ما با آن مبارزه می کنند تا زمانی که از تعداد آنها بیشتر شود، پس از آن، آلاینده ها شروع به حمله به سلول های ایمنی و بدن می کنند و رادیکال های آزاد تولید می کنند و باعث التهاب می شوند. اما آیا می دانستید که آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی که می خورید می توانند از بدن شما در برابر اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت کنند؟

مواد مغذی قدرتمند برای مبارزه با اثرات آلودگی هوا

ویتامین سی: این تنها قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما است. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن ما وجود دارد و رادیکال های آزاد را از بین می برد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. ویتامین C کافی در رژیم غذایی روزانه ما برای حفظ سطح آن در ریه ها بسیار مهم است. بزرگسالان به ۴۰ میلی گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند.

۱- سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری ، کلم و سبزی شلغم منابع خوبی هستند که باید از آنها استفاده کنید.
۲- میوه هایی مانند لیمو شیرین ، لیمو ترش ، نارنگی ، گریپ فروت ، بالنگ ، پرتقال  و کیوی سرشار از ویتامین C هستند.
۳- ساده ترین راه برای دریافت دوز روزانه ویتامین C این است که آب ۲ لیمو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
۴- مرکبات نیز به محتوای ویتامین C غذا می افزایند.

ویتامین E:

این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های انسانی است.

۱- ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولاً از روغن های پخت و پز گیاهی می آید. روغن آفتابگردان، گلرنگ و سبوس برنج سه منبع اصلی هستند و پس از آن روغن کانولا، بادام زمینی و زیتون قرار دارند.
۲- بادام و تخمه آفتابگردان نیز از منابع خوب این ویتامین هستند. دانه ها و آجیل ها نیز کالری بالایی دارند، بنابراین حدود یک اونس در روز کافی است.
۳- در بین ماهی ها – ماهی آزاد، قلیه و مارماهی به دلیل داشتن ویتامین E توصیه می شود.
۴- ادویه ها و گیاهانی مانند پودر فلفل قرمز، پاپریکا، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E هستند. با این حال، بیشتر آنها در مقادیر بسیار کم مصرف می شوند. قرار دادن آنها به بخشی از پخت و پز روزانه شما کمک می کند تا به کل غذا اضافه کنید.

بتاکاروتن:

این ماده به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی خود نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود.

۱. سبزیجات برگدار مانند تاج خروس ( chaulai ka saag )، گشنیز، شنبلیله ، کاهو و اسفناج غنی ترین منابع بتاکاروتن هستند.

۲. برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند.

حتما بخوانید:
آثار مخرب آلودگی هوا بر پوست

چربی های امگا ۳:

اینها از بدن در برابر اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت قلب و پروفایل لیپیدی محافظت می کنند. منابع این روغن های سالم قلب عبارتند از:

۱- علاوه بر ماهی ، آجیل و دانه هایی مانند گردو، دانه چیا و دانه کتان . آنها را به ماست اضافه کنید، اسموتی درست کنید یا فقط آن ها را همانطور که هستند میل کنید.
۲- دانه های متی، دانه خردل ، سبزیجات برگ سبز، کالا چانا، راجما و باجرا غذاهای رایجی هستند که امگا ۳ را تامین می کنند.

راه حل های طب آیورودا (طب هندی):

گیاهان و ادویه های خاصی در طب آیورودا برای درمان بیماری های تنفسی رایج پیشنهاد شده است.

۱- زردچوبه یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و گفته می شود که به محافظت از ریه ها در برابر اثرات سمی آلاینده ها کمک می کند.

۲- برای تسکین سرفه و کمک به هنگام آسم، زردچوبه و گیلاس را مخلوط کنید. در طول حمله آسم، زردچوبه همراه با دمنوش و کره ممکن است برای تسکین علائم مصرف شود.

۳- گفته می شود که ترش مخلوط با آب پیاز اثر خلط آور دارد و در سرفه های مرطوب و خشک مفید است.

۴- هریتکی همراه با دمنوش قبل از خواب و صبح برای رفع بلغم مفید است.

۵- آیورودا همچنین رژیم غذایی غنی از غذاهای تلخ و قابض را به جای غذاهای ترش یا شیرین در هنگام آسم تجویز می کند. اعتقاد بر این است که گندم و شیر گاو برای بیماران مبتلا به آسم مفید است. زنجبیل ، فلفل سیاه، تولسی ، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و گالنگل نیز برای درمان بیماری های تنفسی مفید هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص باور نکردنی سیر برای بدن

چکیده: سیر طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه خواص بی‌شماری دارد که در این …

یک دیدگاه

  1. Hi, I have an overflow of customers that I’d like to send to you but I want to make sure you can handle more leads, let me know if you’d like me to send you more info.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This