جمعه , ۲۵ , خرداد , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / شاه توت چه فوایدی دارد؟

شاه توت چه فوایدی دارد؟

چکیده:
شاه توت یکی از میوه های خوشرنگ و خوشمزه برای هر رژیم غذایی بوده که دارای مواد معدنی و ویتامین است. از فواید شاه توت می توان به داشتن مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد.

شاه توت که به انگلیس BlackBerry نامیده میشود ، بومی نواحی غربی آسیا و ایران است، اما کشاورزان در تمام طول سال آن را در سراسر ایالات متحده ، آسیا ، افریقا و اروپا می کارند. آنها از بوته ها که نوعی بوته های خاردار هستند به دست می آیند. در این مقاله، ما به برخی از مزایای سلامتی بالقوه مرتبط با خوردن توت سیاه و نحوه گنجاندن بیشتر شاه توت در یک رژیم غذایی معمولی نگاه می کنیم.

ویتامین های موجود در میوه توت سیاه

در زیر برخی از فوایدی که افراد می توانند با خوردن شاه توت به دست آورند آورده شده است:

۱- ویتامین C

شاه توت حاوی سطح بالایی از ویتامین C است. یک وعده ۱۰۰ گرمی (گرمی) حاوی ۳۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C است. انسان قادر به سنتز ویتامین C خود نیست، بنابراین ضروری است که آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بگنجاند.

ویتامین C در سنتز پروتئین نقش دارد و برای بدن برای تولید کلاژن و انتقال دهنده های عصبی خاص ضروری است. این فرآیندها برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله بهبود زخم، حیاتی هستند. ویتامین C همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

۲- منبع فیبر

یک وعده ۱۰۰ گرمی شاه توت حاوی ۱۴ درصد از RDA فیبر است. فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن نمی تواند مانند سایر کربوهیدرات ها آن را به مولکول های کوچکتر قند تجزیه کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون و مصرف قند دارد.

دو نوع فیبر در غذا وجود دارد، محلول و نامحلول. فیبر محلول در آب حل می شود و با کاهش سطح قند خون و کمک به فرد در حفظ سطح سالم کلسترول همراه است. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود اما از هضم سالم حمایت می کند. شاه توت دارای هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است.

۳- آنتی اکسیدان ها

توت سیاه حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند آنتوسیانین است. آنتی اکسیدان ها به افراد کمک می کنند تا با اثرات نامطلوب رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و تصور می‌شود که از نزدیک در فرآیند پیری و سایر بیماری‌های سلامتی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی نقش دارند.

بدن از آنتی اکسیدان ها برای کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد استفاده می کند. این امکان وجود دارد که وقتی افراد غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می خورند، از این روند حمایت می کنند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

حتما بخوانید:
مزیت های توت سفید تازه و خشک برای بدن

۴- ویتامین K

شاه توت منبع عالی ویتامین K است. این یک ماده مغذی ضروری برای لخته شدن خون است که برای بهبود مناسب زخم ضروری است. مردم همچنین سلامت استخوان را با ویتامین K مرتبط می دانند. با این حال، ضروری است که فرد در مورد مصرف ویتامین K خود با پزشک خود در مورد مصرف داروهای رقیق کننده خون صحبت کند.

۵- ویتامین A

شاه توت همچنین حاوی ویتامین A است که عملکردهای مختلفی را در بدن انجام می دهد. ویتامین A از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند که با عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کند. همچنین از رشد و نگهداری دندان ها و استخوان ها و همچنین حفظ سلامت پوست حمایت می کند. ویتامین A مسئول تولید رنگدانه ها در شبکیه چشم است و به حمایت از بینایی به ویژه در نور کم کمک می کند.

۶- بهبود عملکرد مغز

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که موش‌هایی که شاه توت مصرف میکردند، مهارت‌های شناختی و حرکتی را در مقایسه با گروه کنترل موش‌هایی که شاه توت مصرف نمی‌کردند، بهبود بخشیدند. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که این می تواند به دلیل مواد شیمیایی به نام پلی فنول باشد که در شاه توت وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این فواید در انسان وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است.

ارزش غذایی شاتوت

شاتوت تازه، حاوی ۸۸% آب و تنها ۶۰ کالری در هر فنجان می باشد. یک فنجان شاتوت حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

  1. کالری: ۶۰.۲
  2. کربوهیدرات: ۱۳.۷ گرم
  3. پروتئین: ۲ گرم
  4. چربی: ۰.۵ گرم
  5. فیبر: ۲.۴ گرم
  6. ویتامین C: به مقدار ۵۱ میلی گرم
  7. ویتامین K: به مقدار ۱۰.۰ میکروگرم
  8. آهن: ۲.۶ میلی گرم
  9. پتاسیم: ۲۷۲ میلی گرم
  10. ریبوفلاوین: ۰.۱ میلی گرم
  11. ویتامین E: به مقدار ۱.۲ میلی گرم
  12. منیزیم: ۲۵.۲ میلی گرم
  13. فسفر: ۵۳.۳ میلی گرم
  14. کلسیم: ۵۴.۲ میلی گرم

شاتوت همچنین حاوی مس، نیاسین، ویتامین B6 و تیامین نیز می باشد

چگونه توت سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

افراد به راحتی می توانند شاه توت را به عنوان بخشی از هر رژیم غذایی سالم بگنجانند. یک روش محبوب مصرف شاه توت با صبحانه است. مردم می توانند آنها را به عنوان بخشی از سالاد میوه با ماست ساده یا یونانی بنوشند. از طرف دیگر، آنها می توانند شاه توت را به غلات، از جمله فرنی اضافه کنند.

یکی دیگر از راه های ساده برای گنجاندن شاه توت در رژیم غذایی، اسموتی های میوه ای است. شاه توت در اسموتی ها با انواع توت ها مانند زغال اخته یا تمشک یا با سیب به خوبی کار می کند. افزودن پودر پروتئین و جو دوسر می تواند محتوای غذایی را افزایش دهد و به فرد کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.

شاه توت همچنین در دسرهایی مانند پای سیب و شاه توت یا کرامبل به خوبی کار می کند. با این حال، دسرها اغلب حاوی سطوح بالایی از قند هستند که ممکن است برخی از مزایای سلامتی مرتبط با شاه توت را کاهش دهد.

ماسک شاه توت برای پوست صورت

میزان بالای ویتامین C موجود در شاه توت باعث می‌شود که آن‌ها در روشن‌تر شدن پوست و ایجاد یکنواختی پوست موثر باشند. ویتامین C به مهار تولید ملانین (رنگدانه مسئول لکه‌های تیره و رنگ ناهموار پوست) کمک می‌کند. استفاده منظم از شاه توت بر روی پوست می‌تواند به شما در داشتن پوستی روشن‌تر و درخشان‌تر کمک کند.

آیا مصرف شاه توت مضراتی دارد؟

مصرف شاه توت بی خطر است و بعید است در افرادی که به آن حساسیت ندارند عوارض جانبی ایجاد کند. انتخاب توت سیاه کامل بدون شکر افزوده توصیه می شود، چه منجمد و چه تازه. برخی از شاه‌توت‌های کنسرو شده ممکن است حاوی شکر یا مواد نگهدارنده باشند که می‌تواند منجر به اثرات منفی بر سلامتی شود.

مصرف بیش از حد شاتوت به دلیل طبع سرد و خشک آن برای سینه، ریه و عصب مضر بوده به افراد دارای مزاج سرد توصیه میشود از افراط در خوردن شاه توت پرهیز نمایند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص گل بید‌مشک و عرق آن در طب سنتی

چکیده: گل بیدمشک خواص دارویی اعجاب آوری دارد، در طب سنتی گیاه بیدمشک به درمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This