سه شنبه , ۱ , آبان , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / خواص گل بید‌مشک و عرق آن در طب سنتی

خواص گل بید‌مشک و عرق آن در طب سنتی

چکیده:
گل بیدمشک خواص دارویی اعجاب آوری دارد، در طب سنتی گیاه بیدمشک به درمان برخی از بیماری ها کمک قابل توجهی می کند که باید در مقدار استفاده از آن دقت لازم صورت گیرد.
بیدمشک بومی منطقه اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی بوده و از جمله معدود گیاهانی است که در فصل بهار گل های آن پیش از روییدن برگ‌های آن  به ظاهر شده و در اشعار بزرگان ادب فارسی دارای جایگاه ویژه ای است.

بخش های مورد استفاده گیاه بیدمشک

گل بید‌مشک از قدیم الایام استفاده گسترده‌ای به عنوان غذا، مکمل و دارو دارد، علاوه برگل، پوست بید‌مشک دارای اثر مسکن دستگاه تناسلی، اثر رفع کرم و… نیز است. عصاره‌ی روان سنبله‌های بید‌مشک، در رفع بی‌خوابی ناشی از ضعف اعصاب و بهبود اختلالات عصبی موثر است. برگ و ریشه این گیاه نیز فواید بی‌شماری دارد.

ترکیبات شیمیایی

اسانس بید‌‌مشک با توجه به منطقه رویشی، دارای ترکیبات متفاوت است اما بین ۰/۰۵ الی ۰/۱۵ در صد اسانس دارد. اصلی ترین ترکیبات گزارش شده در اسانس این گیاه، هیدروکربورهای معطر مانند تری متیل پنتا دکان۳، هگزا دکان۴، تری کوزان۵ و ترپن‌هایی مانند لینالول، ژرانیول و سیترونلول است. همچنین مشتقات سالیسین (سالیسیل آلدهید و ساسیلیک اسید) و مواد آروماتیک (دی متوکسی بنزن، بنزن اتانول و ائوژنول) است.

خواص داروئی و کار برد درمانی

در طب سنتی این گیاه با طبیعت سرد و تر از آن یاد شده است. بید‌مشک، مقوی قوای دماغی، قلب، شادی آور و ملین است. در منابع طب سنتی ایران این گیاه دارویی به عنوان آرام بخش، ضد درد مفاصل، بهبود دهنده زخم جلدی، اگزما و ضد میگرن شناخته شده است. سر‌دردهای افراد گرم مزاج را، نیز تسکین می‌دهد. مطالعات جدید اثر مشتقات گلوکزیدی سالیسین که به طور عمده در پوست گیاه است، را به عنوان ضد تب و التیام دهنده درد روماتیسمی مفاصل تائید کرده است. بید‌مشک در سامان‌دهی اختلالات زیر می‌تواند به صورت توصیه شده مصرف شود.

بیدمشک درمان بی خوابی

مقدار پنجاه گرم از خشک شده برگ یا گل بید‌مشک را در یک لیتر آب جوش ریخته تا به مدت ده دقیقه بجوشد، بعد از ده دقیقه آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید. روزانه سه فنجان قبل از هر وعده غذا بنوشید.

بیدمشک برای درمان کم اشتهایی

اگرشربت بید‌مشک را به ترتیب بالا آماده و روزانه ۳ تا چهار بار مصرف نمائید، در رفع بی اشتهایی موثر است.

بیدمشک برای درمان دردهای عصبی

نوشیدن شربت بید‌مشک (به طریق بالا) به عنوان بر طرف کننده هرگونه اختلال عصبی و گرفتگی خاطر کاربرد دارد. مصرف عرق بید‌مشک و عسل به صورت شربت مفرح و مقوی اعصاب است.

حتما بخوانید:
آشنایی با سیاه دانه و خواص درمانی بسیار آن

بیدمشک برای درمان تب

جوشانده‌ی پوست بید‌مشک تب بر است، می‌توان آن را به صورت شربت عسل نیز مصرف نمود.

بیدمشک برای درمان سنگ کیسه صفرا

دم کرده جوشانده‌ی برگ درخت بید‌مشک و یا گل بید‌مشک برای درمان کسانی که مبتلا به سنگ صفرا هستند نیز مفید و موثر است.

بیدمشک برای درمان انواع رماتیسم

جوشانده‌ی پوست درخت بید‌مشک، می تواند در دردهای رماتیسمی مفید واقع شود.

نحوه و میزان مصرف

بید‌مشک معمولاً به شکل عصاره، عرق، آب معطره ویا به صورت شربت قابل مصرف است. برای تهیه جوشانده، ۳۰ الی ۶۰ گرم از پوست این گیاه را در یک لیتر آب دم نموده و یک فنجان قبل از غذا مصرف نمائید. عرق بید‌مشک و گلاب از متداول‌ترین آب‌های معطره و عرقیات طبی در فرهنگ پزشکی ایرانیان محسوب می‌شوند، عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است، همچنین باعث کاهش تب می‌شود.

مضرات بیدمشک

 بید‌مشک ملین و دارای طبیعت معتدل است و مصرف آن باعث بروز اثر ناخواسته و مضر نمی‌شود. همچنین تا کنون منع مصرفی از این گیاه گزارش نشده است.

موارد مصرف بیدمشک در مواد غذایی

قنادان با سلیقه‌، به‌خصوص در ارومیه با عرق گل این گیاه نقل بیدمشکی تهیه می‌کنند که برای قلب مفید است. هر ساله در ارومیه و آذربایجان هم‌زمان با ورود بهار جشن بیدمشک می‌گیرند، مردم و به‌خصوص زنان در خانه ها دور هم جمع شده و مشغول عرق‌گیری از بیدمشک می‌شوند. زیبایی این جشن در ارومیه وآذربایجان به‌قدری زیاد است که قابل توصیف نیست.

حتما بخوانید:
خواص بی نظیر دمنوش اسطوخودوس

عرق بیدمشک واقعاً خوش طعم است، قنادان ارومیه نقل خوشمزه‌ی این شهر را از عرق بیدمشک تهیه می‌کنند. در شهر یزد نیز قنادان با عرق بید‌مشک، مغز بادام و شکر لوز بید‌مشک تولید می‌کنند که بسیار خوش طعم است. لوز بید‌مشک دارای طعم بسیار ملایم و مزه گوارایی است که هر کس از خوردن آن لذت خواهد برد. همچنین برای معطر نمودن فالوده، بستنی و شربت در مناطق گسترده ای از کشور مصرف دارد.

موارد مصرف بیدمشک در مواد آرایشی بهداشتی

مصرف موضعی بید‌مشک برای ترمیم و محافظت پوست   توصیه شده است. همچنین بوی آن موجب آرامش و تقویت اعصاب می‌شود، از اسانس آن به همین منظور استفاده می‌شود. بوی خوش بید مشک در بازار وکیل عطری که تو را سرخوش می‌کند، عطری که بوی تاریخ و پیشینه‌ی ماست و بازاری که از این عطر آکنده است.

بازار وکیل شیراز عطر عرق بید مشک، عطر شکوفه ها و … قدم روی سنگ‌های کف این بازار که می گذاری همه‌ی آن حس خوب، بوییدن یک عطر را یکجا استشمام می‌کنی.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مزایای بسیار دمنوش های با طبع گرم

چکیده: بهتر است که مصرف انواع دمنوش متناسب با طبع افراد باشد.  افراد سرد مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This