سه شنبه , ۱ , آبان , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / چگونه عسل خالص ۱۰۰٪ و عسل جعلی را تشخیص دهیم؟

چگونه عسل خالص ۱۰۰٪ و عسل جعلی را تشخیص دهیم؟

چکیده:
چگونه تشخیص دهیم که تفاوت عسل خالص و طبیعی کدام است؟ و  از سوی دیگر چطور عسل جعلی یا تقلبی را بشناسیم؟ از کجا می توان تفاوت بین این دو عسل را بیان کرد. مطلب زیر شما را راهنمای می کند که  پاسخ این سوالات را پیدا کنید.
اگر می خواهید بیشتر از مزایا و  خواص عسل لذت ببرید، لازم است خالص و طبیعی بودن آن قبل از خرید برای شما اثبات گردد. مهم است بدانید آیا عسل های موجود در قفسه سوپرمارکت ها دقیقا همان چیزی است که زنبورها تولید می کنند؟ یا اینکه عسل جعلی و ناسالم هستند. بدون قدرت تشخیص تفاوت بین عسل خالص و جعلی، به احتمال زیاد خرید شما در نهایت محصول تقلبی خواهید بود. به دلیل تقاضای زیاد برای عسل خالص، افراد و شرکت ها بسیاری از این تقاضا سوء استفاده کرده و به سرعت به فروش عسل جعلی اقدام نموده اند.

عسل خالص چیست؟

عسل خالص یک محصول طبیعی ساخته شده توسط زنبور عسل است و نباید در یک کارخانه تولید شده باشد. رایج ترین عبارات در مورد عسل واقعی و خالص « عسل طبیعی » است. تشخیص عسل در داخل قفسه های سوپرمارکتها، تقریبا غیرممکن است و نمی توان گفت که آیا عسل مورد نظر خالص یا تقلبی است. عسل خالص توسط زنبورها ساخته شده است که تنها با گلهای طبیعی پرورش داده می شود.

عسل تقلبی چیست؟

عسل تقلبی بطور معمول از گلوکز، دکستروز، ملاس، شربت قند، شکر معکوس، آرد، شربت ذرت و نشاسته یا ترکیبی از این نوع محصولات، در یک فرایند شیمیایی و به غیر از شهد گل، تهیه میشود. عسل تقلبی یا صنعتی در حقیقت همان قند ساکاروز است که در یک محیط اسیدی و در مجاورت گرما به گلوکز و فروتوز تبدیل شده و به هیچ عنوان خواص شفابخش عسل طبیعی که توسط زنبور عسل و از شهد گلها اسختراج می گردد را ندارد. به این نوع عسل مصنوعی عسل دیگی هم گفته می شود.
آزمون های زیر به شما کمک می کند تا تفاوت بین عسل خالص و تقلبی را تشخیص دهید.

۱) انعطاف پذیری عسل خالص:

عسل طبیعی:اگر شما آن را بین انگشتان خود قرار دهید، چسبندگی ندارد.
عسل تقلبی: به دلیل بالا بودن درصد قند مصنوعی و مواد افزودنی، نسبتا چسبناک است.

۲) ویسکوزیته عسل خالص:

ویسکوزیته یا روان پذیری عسل طبیعی بسیار زیاد بوده و برای حرکت از یک طرف ظرف به سمت دیگر زمان زیادی صرف می شود. در حالی که ویسکوزیته عسل تقلبی پایین بوده و علاوه بر چگالی پایین، به سرعت در داخل شیشه جابجا شده ودر یک جا انباشته نمی شود.

۳) طعم عسل خالص:

عسل طبیعی: بر خلاف یک باور معمول، طعم و مزه عسل در اثر حرارت به سرعت و در عرض چند دقیقه از بین می رود.  اگر عسل خالص را حرارت داده و خنک کنیم، طعم را تغییر کرده و تمام ارزش های شفا بخش و تغذیه ای آن از بین می رود.
عسل تقلبی:در این نوع عسل به علت اضافه شدن قندها و شیرین کننده های مصنوعی در عسل شیرینی و طعم آن پس از حرارت دادن نیز حفظ می شود .

۴) عطر و بوی عسل خالص:

در عسل طبیعی شما واقعا می توانید بوی عطر گل ها و گیاهان وحشی را استنشاق کنید. لیکن در عسل تقلبی عمدتا هیچ بویی بجز بوهای ساختگی و صنعتی وجود ندارد.

۵) گرم کردن عسل خالص:

پس از گرم شدن، عسل خالص به سرعت گلوله گلوله می شود اما در عسل کارخانه ای یا صنعتی حالت گلوله گلوله شدن مشاهده نشده و فقط به دلیل از دست دادن آب آن غلیظ تر می شود.

۶) روش حل شدن عسل خالص:

اگر عسل طبیعی را در آب بریزیم فورا در آب حل نشده، و مدتی طول میکشد که در آب حل شده و آرام آرام رقیق می شود. همچنین در صورتی که عسل طبیعی را با مقدار مساوی مایه متیل مخلوط کنیم ( متیلاسیون )، عسل طبیعی در پایین قرار میگیرد.

در حالی که عسل تقلبی به دلیل افزودنی های آن، بسیار سریع در آب حل شده و محلول شیری رنگی در اطراف عسل تشکیل می دهد، همچنین در فرایند متیلاسیون در متیل حل می شود.

۷) تست نان و  عسل خالص:

عسل خالص: هنگامی که روی یک تکه نان تازه عسل طبیعی را پخش کنید، نان در چند دقیقه خشک شده و رطوبت آن جذب عسل می شود.

عسل تقلبی: در این حالت تکه نانی که عسل بر روی آن مالیده شده، به دلیل وجود افزودنی ها و آب محلول در آن مرطوب می شود.

۸) ناخالصی ها در عسل خالص:

وجود ناخالصی: ذرات معلق، ذرات گرده و بدن زنبور عسل در داخل عسل طبیعی وجود دارد.
عسل تقلبی: لیکن در داخل عسل تقلبی هیچ ذرات معلق و ناخالصی وجود ندارد.

۹) اندازه گیری مقدار قند ساکاروز و گلوکز:

متخصصین جهت شناختن عسل طبیعی از شیوه های تخصصی در آزمایشگاه بهره برده بطوری که مقدار قند گلوکز و ساکاروز موجود در عسل نمونه را اندازه گیری کرده و در صورتی که مقدار قند ساکاروز زیر ۵ درصد باشد عسل طبیعی میباشد .
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مزایای بسیار دمنوش های با طبع گرم

چکیده: بهتر است که مصرف انواع دمنوش متناسب با طبع افراد باشد.  افراد سرد مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This