دوشنبه , ۲۸ , خرداد , ۱۴۰۳
خانه / بهداشت و سلامت / تصاویر / آنچه که باید در مورد تفاوتهای بدنی مردان و زنان بدانیم

آنچه که باید در مورد تفاوتهای بدنی مردان و زنان بدانیم

چکیده:
بر خلاف حیوانات که نر و ماده تفاوتهای زیادی با هم دارند، در گونه انسان، زن و مرد از نظر جسمی شباهت بیشتری به هم دارند. با این وجود، تفاوت های اساسی در فیزیک ما وجود دارد. برخی از آنها به دلیل نقشی است که در تولید مثل وجود دارد ، این تفاوت ها متناسب با هر جنس، طی دوره تکاملی انسان طراحی شده و به ایجاد جذابیت برای جنس مخالف کمک می کنند.

“دیمورفیسم جنسی” اصطلاح علمی  برای تفاوتهای جسمی بین گونه های مختلف موجودات “نر” و ماده است. نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که میتوان به آن اشاره نمود. به طور مثال ، طاووس های نر بسیار زیباتر از گونه ماده آن است. در حالی که گربه ماهی در هر نوع رودخانه ای و دریایی آن، نوع “ماده” بزرگتر و زیباتر از گونه “نر” است.

پستان

به اندام خانم ها توجه کنید. زنان سینه برجسته داشته، در حالی که مردان سینه های صاف دارند. ( اما هنوز هم نوک پستان روی آنها وجود دارد). چرا؟
زنان هستند که بچه ها را بدنیا آورده و از آنها پرستاری می کنند. پس طی فرایند تکاملی، احتمالا
پستان برجسته در زنان نشان از توانایی پرشور زنان برای تغذیه فرزندان خود را دارند. اما پستان ها در زنان، در واقع پر از چربی هستند و نه شیر، پس نظریه جایگزین دیگری وجود دارد، برخی دیگر از دانشمندان فکر می کنند سینه ها یک ترفند تکاملی برای جلب توجه مردان است. سینه ها همچنین به مردان کمک می کنند تا بفهمند که برای دستیابی به موفقیت در تولید مثل، کدام زن را انتخاب کنند. دختران پیش از بلوغ سینه ندارند ، و سینه زنان یائسه پس از یائسگی اغلب کوچک و ضعیف می شود. بنابراین، یک پستان کامل و پر جنب و جوش می تواند نشان از باروری زن باشد.

مردان فرزندان را تغذیه نمی کنند ، بنابراین سینه برآمده ندارند. با این حال، آنها نوک سینه دارند. این امر به این دلیل است که ژن هایی که برای تشکیل نوک پستان کد دهی می کنند ، قبل از ظهور ژن هایی است که جنسیت ما را تعیین می کنند.

حنجره

زن و مرد هر دو در هنجره صوتی خود غضروف دارند ، اما از آنجا که مردان دارای حنجره بزرگتری هستند (که به آنها صدای بم تری می دهد) ، قسمت های غضروف آنها بیشتر بیرون می زند. این باعث می شود توده های گردن به نام سیب های آدم به وجود آید.
اما چرا مردان صدای بم تری نسبت به زنان دارند؟ پاسخ این است که قوت صدای مرد با میزان تستوسترون هورمون جنسی مرد ارتباط دارد، سطح تستوسترون مرد نیز خود نشانگر کیفیت ژنتیکی و آمادگی جنسی وی است. از آنجا که زنان به گونه ای تکامل یافته اند که در جستجوی مردانی که تمام شاخص های تناسب اندام و سلامتی را داشته باشند. مطالعات بارها و بارها نشان داده اند که زنان تمایل بیشتری به جذب مردانی با صدای بم تری دارند. آنها به دنبال یک شریک جنسی هستند که بتواند فرزندان سالم و قوی تری تولید کنند.

فرم و مدل صورت

 هرچه فرد تستوسترون بیشتری داشته باشد ، ابرو ، گونه های لب و فک قوی تری خواهد داشت. در ضمن ، هر چه در بدن زن استروژن بیشتری ترشح شود ، صورتش گردتر بوده ، لب ها گوشتی تر و ابروها  بالاتر می روند. به طور خلاصه ، هورمونهای جنسی ، ویژگیهای صورت زن و مرد را کنترل می کنند.

تستوسترون بالاتر همراه با فک های درشت برای مردان، بدنی با قدرت عضلانی بیشتر و پرخاشگری ذاتی ایجاد می نماید. شاید به همین دلیل است که مطالعات نشان داده اند که زنان جذب مردان دارای چهره های مربع شکل و خشن تر می گردند.

تضاد در کشش های زنانه

زنان تمایلات متضادی در شرایط مختلف برای انتخاب مرد دارند. و این بدان معنی است که هنگامی که زنان تخمک گذاری می کند، به طور ناخودآگاه در جستجوی یک شریک جنسی مرد هستند که دارای ویژگی های مردانه بیشتری بوده  و سطح تستوسترون بالاتر داشته باشند تا فرزندانی قوی تر تولید کنند . در نتیجه این گونه مردان دارای اندام جنسی درشت تر، صدای بم تر و روحیه خشن تری به نصب سایر مردان هستند. از طرف دیگر ، وقتی آنها به دنبال شریک زندگی طولانی مدت هستند ، تمایل دارند مردانی را برگزینند که دارای ویژگیهای مردانه ضعیف تری بوده (دارای اختلال هورمونی) و تستوسترون کمتری داشته و احتمالاً شریک زندگی و پدران دلسوز و مهربان تری باشند.

موهای زائد

از بلوغ به بعد ، مردان نسبت به زنان موهای بیشتری روی بدن و به خصوص صورت آنها رشد می کند. و البته موهای زائد. این امر به این دلیل است که هورمونهای جنسی به نام آندروژن ها رشد موهای صورت را تحریک می کند و مردان بیشتر از زنان این هورمون ها را با خود دارند.

اما چه چیزی الگوی رشد موهای مرد را تعیین می کند؟ و چرا مردان ریش دارند؟
اکثر روانشناسان تکاملی معتقدند که ریش مردان به این علت است که، در طی دوره تکاملی انسان ، زنان، جذب مردانی می شدند که موهای صورت بیشتری به نسبت مردان کم مو داشتند. بنابراین به احتمال زیاد با مردانی که ریش دار بوده و ریش پرپشت تری داشتند جفت می شدند. این جذابیت می تواند به آن دلیل باشد که ریش ها نه تنها سطح تستوسترون بالایی را نشان داده ، بلکه بلوغ جنسی را نشان می دهند (تقریباً به همان شیوه پستان زنان) ، و همچنین ممکن است حاکی از قدرت جنسی و باروری یک مرد باشد.

البته همان تستوسترونی که جوانه های مو را در تمام بدن مردان می گذارد ، باعث می شود که مردان با افزایش سن طاس شوند.

جذابیت های زنانه و مردانه

مردان خوش تیپ غالباً با پوست گندمی و بدنی عضلانی به تصویر کشیده می شوند ، در حالی که زنان زیبا ، با موهای بور و لاغر و با پوست روشن نشان داده می شوند. این کلیشه ها همانطور که ممکن است تصور شود محدود به فرهنگ های انگلیس و اروپا نیست.

پیتر ون دن برگ ، جامعه‌شناس دانشگاه واشنگتن ، در کتاب خود با موضوع “زنان روشن ، مردان تاریک” نوشته : “تقریباً همه فرهنگها ترجیح خاصی برای پوست زنانه سفید و روشن نشان می دهند ، حتی آنهایی که دارای جمعیت اندکی هستند. مردم مستعمره اروپا (انگلیس و اسپانیا) ، و حتی کسانی که اعضای جامعه آنها همگی رنگین پوست بوده اند نیز مردان گندمگون را ترجیح داده و زنان زیبا را با چشمان رنگی ، موها و پوست روشن و  سفید تجسم نموده اند. “

این ترجیحات گسترده در حقیقت نشان دهنده این واقعیت است که ، از بلوغ به بعد (و در همه جمعیت بشر) ، زنان تمایل به پوست ، مو و رنگ چشمان روشنتر از مردان دارند ، بنابراین نظرات در مورد رنگ “ایده آل” برای هر جنس ممکن است منعکس کننده رنگدانه هایی باشد که بدن انسان بطور ژنتیک می سازد.

روشن شدن رنگ پوست یک زن نسبت مستقیم با طول انگشت حلقه، نسبت به طول انگشت اشاره او دارد. این نسبت با میزان استروژن در دوران زندگی جنینی در ارتباط است. به همین دلیل دانشمندان معتقدند که قرار گرفتن در معرض استروژن قبل از تولد به نوعی “برنامه ریزی” برای روشن شدن پوست و رنگ موی زن در دوران بلوغ خواهد بود. مطالعات مشابه ای همچنین نشان داده اند که در مقایسه افراد بلوند نسبت به زنان با موهای تیره، مقدار استروژن بالاتر، باعث روشن شدن رنگ موها می گردد.

ترکیب عضلانی

 به طور کلی مردان از زنان عضلانی تر هستند. حجم عضلات زنان تقریباً نصف مردان در قسمتهای بالای بدن، و در حدود دو سوم در پایین تنه می باشد.

 و این در حالی است که سوخت و ساز بدن مردان دارای کالری سوزی سریعتری است، متابولیسم زنان تمایل دارد مواد غذایی بیشتری را به چربی تبدیل کرده و ذخیره نماید. زنان چربی اضافی را در سینه ، باسن و اطراف ران  خود ذخیره می کنند و چربی زیر جلدی در لایه زیرین پوست آنها ایجادشده و به این ترتیب پوست زنان نرم تر و لکه دار تر می گردد.

بدن های زنان و مردان برای نقش هر جنس در یک جامعه ابتدایی به خوبی طراحی شده اند. زنان برای حمل و زایمان نوزاد ساخته شده اند و باید باسن بزرگتری داشته باشند و چربی های ذخیره شده را برای تحمل درد و رنج حاملگی، حفظ کنند. مردان ، عاری از الزامات زایمان بوده، برای داشتن قدرت و جستجوی غذا و  رقابت با سایر مردان برای جلب توجه زنان تکامل پیدا کرده اند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

با این نکات کلیدی روش مثبت اندیشی را یاد بگیرید

چکیده: داشتن یک دیدگاه مثبت هدفی است که گاهی آن را فراموش کرده و بدین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This