شنبه , ۲۳ , تیر , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / خواص بسیار و مضرات پرتقال برای سلامتی

خواص بسیار و مضرات پرتقال برای سلامتی

چکیده:
پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده است و خواص فوق العاده ای و فراوانی دارد اما برخی از افراد باید از خوردن پرتقال اجتناب کنند.

پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده است و خواص پرتقال به‌خصوص در تصفیه خون و بسیاری از بیماری ها مفید است. ویتامین C یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است که پرتقال منبع این ویتامین محسوب می شود.

خواص پرتقال

۱- خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می کند.

۲_ پوست سفید پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است.

۳- اسانس پرتقال ضد عفونت های میکروبی است.

۴- پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است.

۵- پرتقال ضد سم، ادرار آور، نرم‌کننده سینه و ضد استفراغ است.

۶- جوشانده برگ های پرتقال برای شستشوی ورم ها و کاهش درد مفید است.

۷- خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است.

۸- اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن بکار می برند.

۹- پرتقال خون را تمیز می کند.

۱۰- پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می دهد و برای کسانی که گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است.

۱۱- برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زرد رنگ آن را بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن میل کنید، زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند.

حتما بخوانید:
خواص منحصر بفرد نارنج برای سلامتی

۱۲- آب پرتقال در کودکان یک ساله سبب تسریع در آمدن دندان ها می شود.

۱۳- پرتقال کرم روده را از بین می برد و پایین آورنده تب است.

۱۴- «ویتامین C» به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند. خصوصاً در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از «ویتامین C» از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن که سبب کم خونی می شود، ضروری است.

۱۵- عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C» می باشد. افرادی که کمتر از ۱۲۵ میلی گرم «ویتامین C» در روز مصرف می کنند، ۴ برابر بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید کمک می کند.

مهم: «خواص گفته شده فقط منحصر به پرتقال رسیده می باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها این خواص را ندارند»

مقدار مواد معدنی، ویتامین و کالری پرتقال:

انرژی ۸۶ کیلو کالری

پروتئین ۲ گرم

هیدرات کربن ۲۲ گرم

فیبر ۴ گرم

ویتامین c 97.89 میلی گرم

اسید فولیک ۵۵.۲ میکرو گرم

پتاسیم ۳۳۳.۰۴ میلی گرم

تیاسین ۰.۱۶ میلی گرم

خوردن پرتقال در این افراد ممنوع است

مصرف میوه روند سوخت و ساز قند، چربی و پروتئین را در بدن بالا می برد و تاثیر زیادی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد.یکی از این میوه ها پرتقال است که از نظر ویتامین ها و مواد معدنی آماری قوی ارائه می کند.

خوردن پرتقال تغذیه

افرادی که خوردن پرتقال برای آنها مضر است

در خوردن میوه پرتقال باید دقت داشت که از مصرف این میوه به همراه سایر میوه های پاییزی به صورت همزمان خودداری کنید.
پرتقال شیرین، طبعش سرد و تر و پرتقال ترش، طبعش سرد و خشک است لذا افراد بلغمی و سودایی مزاج تا حد امکان از خوردنش پرهیز کنند و در صورت مصرف با مصلح آن گلپر و نمک میل کنند.
از نوشیدن چای بلافاصله پس از خوردن پرتقال خودداری کنید البته خوردن آب پیش و پس از هر میوه ای به شدت نهی شده و برای سلامتی مضر است مخصوصا اگر آن میوه، آبدار باشد.

مضرات خوردن پرتقال برای افراد با طبع بلغمی

تا حد امکان از خوردن پرتقالهای هیبریدی یا پیوندی تامسون خودداری شود؛ برای خوردن این میوه حتما از مصلحش گلپر و نمک به مقدار لازم استفاده کنید.
کسانی که طبع بلغمی دارند یا از معده و روده سرد برخوردارند باید از خوردن پرتقال خودداری کنند.
بهترین ساعت مصرف پرتقال در بعد از ظهر است و از خوردن آن در هنگام شب خودداری شود.
توصیه و تاکید می شود بیماران دیابتی، بیمارانی که بی اختیاری ادرار دارند، بیماران صرعی و تشنجی، بیماران روماتیسمی و نیز بیمارانی که ریفلاکس گوارشی دارند از خوردن پرتقال پرهیز کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

این غذاها را بخورید تا در برابر اثرات آلودگی ناشی از ریزگرد مقاوم شوید

چکیده: با افزایش سطح آلودگی های ناش از ریزگردها ، بسیار مهم است که خود …

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: نیکتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This