یکشنبه , ۱۸ , شهریور , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / خواص هلو یا شفتالو ، شلیل و شبرنگ

خواص هلو یا شفتالو ، شلیل و شبرنگ

چکیده:
با از راه رسیدن فصل تابستان، میوه های خوش رنگ و خوشمزه با هم به بازار می رسند. از جمله این میوهجات خوش طعم و پرطرفدار این فصل، شلیل ،هلو یا شفتالو و شبرنگ می باشد

در میان میوه های خوش طعم تابستان ، میوه های هسته دار گروهی از جذاب ترین ها هستند. مقاومت در برابر لذت گاز گرفتن هلوی تازه رسیده سخت است. در ادامه این مطلب به معرفی خواص و تفاوتهای این چند نوع میوه خوش مزه و پُر خواصیت خواهیم پرداخت.

هلو یا شفتالو

هُلو یا شفتالو میوه آبدار درخت هلو (نام علمی: Prunus Persica) و دارای هستهٔ سخت، گوشتِ زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی است. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم می‌شود.

گفته می شود که منشاء هلو چین است، اما امروزه در آب و هوای گرم در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی رشد می کند. شلیل ، شبرنگ و هلو درختان میوه ای از خانواده Rosaceae (رز) هستند. شلیل ، شبرنگ و هلو نیز بخشی از تیره Prunus هستند که با دانه ای با پوست سختی که در داخل گوشت میوه پنهان شده ، مشخص می‌شود،

به همین دلیل است که هلو ، شبرنگ و شلیل معمولاً به عنوان میوه هسته‌دار نامیده می‌شوند. درختان هلو و شلیل در بهار شکوفا می شوند و بین ماه خرداد و اواخر تیر به بار می نشینند، اگرچه برخی از گونه های مختلف آنها ممکن است فقط در ماه های اوج گرمای مرداد و اوایل شهریور در دسترس باشند.

حتما بخوانید:
فوائد ، طبع و ترکیبات آلبالو و گیلاس

طبع هلو ، شفتالو ، شلیل و شبرنگ چیست؟

بررسی محققان طب سنتی نشان می دهد که طبع هلو ، شلیل و شبرنگ هر سه همانند هم سرد و تر است. اما میزان سردی و تری شلیل نسبت به سایرین کمتر است. افراد سردمزاج باید در مصرف این میوه ها احتیاط کنند. اما افرادی که مزاج گرم دارند، می توانند از خواص این میوه های خوش طعم تابستانی ، نهایت لذیذ را ببرند.

و اما تفاوت هلو و شفتالو

همه‌ ما احتمالا هم هلو خورده‌ایم و هم شفتالو؛ اما هرگز نمی‌دانسیم درحال لذت بردن از طعم کدامشان هستیم. در واقع شفتالو همان هلو است، اما با کمی تفاوت جزئی.

پوست شفتالو سفید و مایل به صورتی است و روی آن نقاط قرمزی را می‌توان مشاهده کرد. در گذشته به دلیل نازک بودن پوست شفتالو، حمل و نقل آن به بازار‌های جهانی دشوارتر بود. اما با وجود پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی، امروزه پوست شفتالو نیز به سفتی هلو کشت و تولید می‌شود.

فرق هلو و شفتالو در گوشت

مهم‌ترین فرق هلو و شفتالو در گوشت آن‌ها است. کافی است آن‌ها را برش بزنید و تفاوت را ببینید. شفتالو دارای گوشتی سفید رنگ است که دور آن و نزدیک به هسته، کمی سایه‌های صورتی رنگ وجود دارد. به همین خاطر است که خارجی‌ها، به شفتالو هلوی سفید می‌گویند.

فرق هلو و شفتالو در خاصیت و مزه

میزان اسیدیته این دو میوه متفاوت است؛ از این رو شفتالو با اسیدیته کمتر شیرین‌تر از هلو است. این تفاوت زمانی بیشتر حس می‌شود که یک هلوی سفت را با یک شفتالوی سفت مقایسه کنیم؛ یک شفتالو سفت می‌تواند به اندازه‌ یک هلوی رسیده و نرم شیرین باشد. همچنین برخی از گونه‌های شفتالو کمی اسیدی‌تر هستند و بنابراین شباهت بیشتری با هلو دارند،

خواص درمانی شلیل ، هلو و شبرنگ

جوان سازی پوست و مو

یکی از خواص شلیل ، هلو و شبرنگ ، جوان سازی پوست و مو می باشد. ویتامین (ث) موجود در شلیل با افزایش سنتر کلاژن باعث میشود چین وچروک پوست درمان شود و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

دیابت و قند خون

فیبری که در این میوه ها وجود دارد باعث می شود بدن قند کمتری را جذب کند و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. این میوه ها یکی از میوه ها با شاخص گلیسمی پایین بوده که پس از خوردن باعث افزایش قند خون نمی شود و برای افراد دیابتی مناسب می باشد.

لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص این میوه ها ، لاغری و کاهش وزن می باشد. شلیل ، هلو و شبرنگمقدار زیادی فیبر دارد و همین امر به سم زدایی روده ها کمک می کند و با جلوگیری از اتصال سموم به دیواره های روده به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. مطالعات انجام شده نشان داده که آنتوسیانین ها، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات کورستین موجود در این میوه ها هستند توانایی مبارزه با چاقی و بیماری مرتبط با آن را دارند.

حتما بخوانید:
انواع خوراکی هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند

درمان کم خونی

این میوه ها میوه ای است که برای کم خونی بسیار مفید می باشد.آهن موجود در این میوه تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد و ویتامین (ث) موجود در آن به افزایش جذب آهن در بدن کمک می کند، به این ترتیب مصرف شلیل ، هلو و شبرنگ برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید می باشد.

چشم

مطالعات نشان داده که بتاکاروتن و لوتئین موجود در این میوه ها برای تقویت بینایی مفید است و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

کلسترول خون و قلب

مصرف منظم این میوه ها به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی مانند اسید کلروژنیک و آنتوسیانین باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس کمک می کند.

معده و دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص این میوه ها ، درمان بیماری های معده و دستگاه گوارش می باشد. در واقع این میوه با مقدار زیاد فیبر به بهبود هضم غذا کمک می کند  و برای درمان زخم معده و سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در این میوه ها به آرامش رگ های خونی کمک می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

پیشگیری از هیپوکالمی

در حقیقت هیپوکالمی کاهش سطح خونی یون پتاسیم در بدن است. این میوه ها هم دارای پتاسیم می باشد و آن برای عملکرد صحیح سلولی و اعصاب ضروری است. پتاسیم موجود در این میوه به سنتز پروتئین‌ها، عملکرد عضلات، حفظ و نگهداری تعادل الکترولیت‌های بدن و بهبود کاربرد کربوهیدرات‌ها و حمایت از فرایندهای متابولیکی کمک می‌کند و کمبود پتاسیم در بدن ممکن است به اختلالاتی همچون هیپوکالمی منجر شود که سلامت عضلات را کاهش می‌دهد و می‌تواند به آریتمی قلب منجر شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند دفاع بهتری در برابر بیماری‌های مختلف داشته باشد. وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف مانند ویتامین (ث) ، روی و سایر ترکیبات فنولی محافظت کننده، توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های متعدد را افزایش می‌دهد. این ترکیبات دفاعی خطر و شدت بیماری‌هایی همچون مالاریا و سرماخوردگی را کاهش می‌دهند و به بهبود سریع تر زخم و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

جنین و زنان باردار

مواد مغذی موجود در این میوه ها برای تقویت بدن زنان باردار و بهبود رشد جنین مفید است. فیبر موجود در شلیل به درمان مشکلات گوارشی زنان باردار کمک می کند  و برای پیشگیری و درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.

عوارض و مضرات شلیل

در کنار خواص و فواید فراوانی که این میوه های خوش طعم دارند، ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک خفیف شوند که با خارش در دهان و گلو و تورم پلک ها، لب ها و صورت مشخص شود. همچنین مصرف این میوه ها ممکن است باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شود. هسته شلیل حاوی مقادیر کمی سیانید است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت با سیانید شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مسکن و آنتی بیوتیک، دشمنان کلیه

چکیده: مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن چون ممکن است خطر بروز مشکلات کلیوی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This