پنج شنبه , ۲۹ , شهریور , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / بررسی دلایل علمی پشت «فُوت کردن» به غذا و نوشیدنی های داغ

بررسی دلایل علمی پشت «فُوت کردن» به غذا و نوشیدنی های داغ

چکیده:
فُوت کردن یا دمیدن در غذا و نوشیدنی های داغ را می توان از جنبه های مختلف علمی ، بهداشتی و اخلاقی مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مطلب سعی میکنیم از جهات متفاوت به درست یا غلط بودن این پدیده پرداخته و زوایای آن را روشن نماییم.

منطقی است که اکثر مردم برای جلوگیری از سوختن، روی یک کاسه سوپ داغ یا فنجان چای فُوت می کنند. به گفته بخش تغذیه دانشگاه واشنگتن، بیشتر قهوه‌ای که سفارش می‌دهید بسیار داغ‌تر از دمایی است که حتی ممکن است باعث سوختگی خفیف شود. دکتر سام ماندل می‌گوید که هر غذا یا نوشیدنی با دمای بیش از ۴۴ درجه سانتیگراد می‌تواند منجر به “سوختگی سطحی” شود،

 

در حالی که غذاها یا نوشیدنی‌های بیش از ۷۱ درجه سانتیگراد به سرعت منجر به سوختگی واقعی می‌شوند. انجمن ملی قهوه پیشنهاد می کند که قهوه باید در آبی با دمای حداقل ۹۱ تا ۹۶ درجه سانتیگراد تهیه شود، بنابراین، اگر فنجان خود را چند ثانیه بعد از تهیه آن بنوشید، حتما دچار سوختگی خواهید شد.

با فوت کردن به غذا چه اتفاقی می افتد

جالب اینجاست که به دلیل فرآیندی که به عنوان “خنک کننده تبخیری” (شیبه همان اتفاقی که در داخل کولرهای آبی می افتد) شناخته می شود، احتمالاً شانس بیشتری برای سرد شدن یک غذا یا نوشیدنی داغ دارید تا سریعتر آن را سرد کنید. اگر غذا یا نوشیدنی شما بیشتر مایع باشد، مانند چای یا سوپ، می توانید از خنک کننده تبخیری استفاده کنید تا “بخار آب داغ را از سطح عنصر گرم شده دور کنید”، که در واقع به این معنی است که بخار داغ را از بین می برید که موجب خنک شدن آن می شوید.  خنک کننده تبخیری یا دمیدن روی غذایی که رطوبت زیادی ندارد کار نمی کند، بنابراین در دمیدن مایعات داغ موفق تر عمل خواهید کرد.

در غذایی که به آن فوت میکنیم اسید تشکیل میشود

غذای گرمی که همیشه با فوت کردن می خوریم. مثلاً همه عادت دارند چای یا شیر داغ با فوت کردن بخورند! غذای داغ حاوی بخار آب کافی است. دودی که روی چای داغ دیده می شود چیزی جز بخار آب نیست.

هنگامی که غذا یا نوشیدنی داغ را فوت می کنیم، دی اکسید کربن از دهان ما آزاد می شود که یک ماده شیمیایی است. واکنش شیمیایی بخار آب و دی اکسید کربن باعث تولید اسید کربنیک و مشتقات آن می شود که اسیدی هستند. دمیدن یا فوت کردن به غذا یا نوشیدنی داغ برای خوردن فوری آن چیزی است که معمولاً توسط بسیاری از افراد انجام می شود. البته یکی دیگر از دلایل فوت کردن ، ممانعت از داغ شدن دندانهاست که بسیار ناخوشایند بوده و سبب آسیب دیدن دندان خواهد شد.

حتما بخوانید:
روش‌های موثر درمان گیاهی عفونت روده

تغییر در PH خون از علائم چندین بیماری عمده از جمله آسم، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری ریوی، نقرس، عفونت، مسمومیت و خونریزی است.

حتما بخوانید:
چه اتفاقی می افتد اگر مخلوطی از چای سبز و سیاه را با هم دم کنیم؟

اما امیدواریم که مقدار اسید موجود در غذا یا نوشیدنی داغی که به آن فوت کرده ایم ، pH خون ما را تغییر ندهد. زیرا این دو اندام یعنی ریه ها و کلیه ها در برابر تغییر pH خون،  مقاومت می کنند. ریه ها دی اکسید کربن را از بدن آزاد می کنند و ترکیبات اسیدی مضر را از طریق ادرار کلیه آزاد می کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

چگونه دستانی زیبا و بدون چین و چروک داشته باشیم

چکیده:  برای خانمها زیبایی دستها به اندازه زیبایی پوست صورت اهمیت دارد. چروک دست ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This