خانه / آموزش / افزایش کیفیت زندگی پس از شصت سالگی

افزایش کیفیت زندگی پس از شصت سالگی

چکیده:
افراد پس از شصت سالگی و شروع بازنشستگی نیازمند زمان بیشتری برای رسیدگی و توجه به خود هستند. این دوره برای این اشخاص از طرفی وقت آزاد فراوان ایجاد می کند و از سوی دیگر فکر کردن به پیری و ناتوانی‌ می تواند ترس در دل آنها ایجاد نماید. لذا لازم است این افراد نگاه خود را به زندگی تغییر داده و به بخشهای مثبت زندگی خود توجه نموده و تلاش نمایند از سال‌های پیش روی خود بهترین استفاده را ببرند.

افراد بالای شصت سال به منظور افزایش کیفیت زندگی خود در این سالها ضرورت دارد راهکارهای زیر را در مد نظر قرار داده و کنترل این دوره از زندگی را به درستی بدست بگیرند.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

این فکر غلطی است که چون در دههٔ هفتم زندگی خود قرار دارید، جهت داشتن سبک زندگی سالم دیر شده است. حتی تغییراتی که پس از ۶۰ سالگی ایجاد می‌کنید نیز می‌توانند سلامتی شما را به‌طور قابل‌ توجهی بهبود دهند و، در بعضی موارد، حتی اثر بعضی از آسیب‌هایی را که در سال‌های گذشته به سلامتی خود وارد کرده‌اید خنثی کنند.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که بسیاری از افراد درمورد طول عمر خود مرتکب می‌شوند این است که دیگر برای آنها «خیلی دیر» شده است. انجام‌دادن کارهایی مانند کنترل وزن، مصرف میوه ها و سبزیجات فراوان، دست‌کم ۲٫۵ ساعت ورزش در هفته و پرهیز از کشیدن سیگار سلامتی و طول عمر شما را در هر سنی که باشید افزایش می‌دهد.

روابط جنسی خود را ادامه دهید

پس از ۶۰ سالگی زندگی جنسی خود را ادامه دهید

روابط جنسی سالم، نقشی مهم در زندگی و سلامتی ما دارد. در تمام طول زندگی خود می‌توانید روابط جنسی فعال و سودمند داشته باشید. بعضی حتی عقیده دارند که زندگی جنسی سالم موجب افزایش امید به زندگی می‌شود. درمورد مسائل مربوط به روابط جنسی مردان و زنان در دههٔ هفتم زندگی اطلاعاتی به دست آورید و سعی کنید زندگی جنسی خود را به‌شکلی سالم و مفید ادامه دهید.

به مراقبت از مغزتان اهمیت بدهید

مغز ما حل‌کردن معما و کشف‌کردن را دوست دارد. مغز عاشق ایجاد ارتباط‌ های جدید میان چیزهای مختلف و یادگیری است و این همان کاری است که، براساس بررسی‌های انجام‌شده، مغز ما را سالم نگه می‌دارد. بنابراین، حتما برای فعال نگه‌داشتن مغزتان در دوران بازنشستگی کارهایی انجام بدهید. در تکرار و روزمرگی گرفتار نشوید و مغزتان را سرشار از افکاری جدید و چالش‌برانگیز نگه دارید. از انجام‌دادن کارهایی مانند حل‌کردن جدول و معما و یادگیری مهارت‌های جدید غافل نشوید، زیرا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تقویت مغز در سنین بالا به تحریک ذهنی مداوم و مستمر بستگی دارد. در دوره های آموزشی شرکت کنید، چیزهای جدیدی یاد بگیرید و باهوش بمانید.

حتما بخوانید:
چگونه قوای عضلانی خود را در سالخوردگی حفظ کنیم

به مراقبت از بدن خود اهمیت بدهید

نگذارید پس از بازنشستگی بدن‌تان نیز بازنشسته شود. اکنون که دیگر مشغول کار نیستید و فرزندان‌تان نیز مستقل شده‌اند و زندگی خود را شروع کرده‌اند، زمان آن رسیده است که بر سلامتی خودتان تمرکز کنید. احتمالا پیش‌ازاین سرتان شلوغ بوده است و شاید زمان کافی برای ورزش‌کردن و پختن غذاهای سالم نداشته‌اید. ولی حالا باید کنترل بیشتری بر زمان خود داشته باشید و به سلامت جسمی خود توجه کنید.

از زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید و اثرات منفی بعضی از کارهای ناسالمی که با بدن خود انجام داده‌اید را از بین ببرید. وزن کم کنید، ورزش کنید و میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. مراقبت از بدن می‌تواند به همین سادگی باشد. برای سلامتی جسم خود در طول دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید. بدن خود را فعال و مشغول نگه دارید. با این کار هم احساس بهتری خواهید داشت و هم زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر


 ذهنیت مثبتی درمورد افزایش سن داشته باشید

ذهنیت و نگرش مثبتی در مورد پیری داشته باشید

به‌گفته بعضی از پژوهشگران، اگر درمورد افزایش سن نگرش مثبتی داشته باشیم، تا ۷٫۵ سال به طول عمرمان اضافه می‌شود. نگرش مثبت ما نحوهٔ برخورد بدن‌مان با استرس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد رفتارهای‌مان را بهبود می‌بخشد. به جنبه‌های مثبت افزایش سن مانند افزایش خرد و داشتن زمان بیشتر برای رشد معنوی فکر کنید. سعی کنید نکات مثبت افزایش سن را ببینید و این نکات مثبت را به خودتان یادآوری کنید.

مراقبت‌های پزشکی را با جدیت دنبال کنید

نداشتن شناخت و آگاهی کافی درمورد داروها و درمان‌ها می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که سؤال نمی‌پرسند یا شناخت کافی از پزشکی و بیماری ها یا داروهای مصرفی خود ندارند بیشتر در معرض خطر عوارض داروها و مرگ قرار دارند.

با جستجو کردن و تحقیق‌کردن و درک مشکلات پزشکی و بیماری‌های خود و شناخت کامل درمورد آنها، احتمال رسیدن به نتایج درمانی مطلوب و حفظ سلامتی را افزایش دهید. این کار می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد.

غربالگری را جدی بگیرید

احتمالا تابه‌حال اقدامات مربوط به مراقبت‌های پیشگیرانه و غربالگری خود را انجام داده‌اید. حتما انجام این مراقبت‌ها و آزمایش‌ها را ادامه دهید و در دههٔ هفتم زندگی همه‌چیز را کنترل و بررسی کنید. شاید لازم باشد آزمایش‌های زیادی انجام دهید ولی مراجعه به پزشک موجب می‌شود که بیماری‌های شما زود و به‌موقع تشخیص داده شوند و احتمال موفقیت درمان آنها به بیشترین میزان برسد.

حتما بخوانید:
چگونه ۱۲۰ سال با سلامتی زندگی کنیم؟

به اجرای برنامهٔ مراقبت‌های پیشگیرانه و غربالگری‌، که پزشک‌تان برای شما تنظیم کرده است، پایبند باشید. برای‌اینکه برنامۀ غربالگری سرگرم‌کننده و خوشایند باشد می‌توانید کتاب خوبی را همراه خود ببرید تا در سالن انتظار مطالعه کنید یا به خودتان پاداش بدهید. مثلا پس از پایان آزمایش و مراجعه به پزشک، ناهار موردعلاقه‌تان را بپزید یا به مکان موردعلاقه‌تان بروید. وقتی چیزی یا کاری را که دوست دارید به برنامهٔ خود اضافه می‌کنید، انجام‌دادن آزمایش‌ها و مراجعه به پزشک برای‌تان بسیار آسان‌تر می‌شود.

تغییرات هورمونی در سنین مختلف را بشناسید

موقعیت‌های گوناگونی که در هریک از دوره‌های زندگی به وجود می‌آید و همچنین افزایش سن موجب بروز تغییراتی در هورمون‌ها می‌شود. بعضی از مردم عقیده دارند که این تغییرات هورمونی است که موجب افزایش سن و پیری می‌شود. ولی حقیقت پیچیده‌تر از این است.

پیش از استفاده از هورمون درمانی، زمانی را در یادگیری و آگاهی از حقایق مربوط به هورمون‌ها و افزایش سن صرف کنید و حتما با پزشک خود درمورد فواید مکمل‌های هورمونی صحبت کنید.

 زمان خود را بدرستی مدیریت نمایید

تاثیر انجام کارهایی مفیدی مانند فعالیت های داوطلبانه در ۶۰ سالگی و پس از آن

بازنشستگی دوره‌ای است که زمان بیشتری برای انجام‌دادن کارهای موردعلاقه‌تان دارید. وقتی بازنشسته می‌شوید و از کارکردن دست می‌کشید، دست‌کم ۴۰ ساعت در هفته زمان آزاد دارید و این میزان از زمان برای کسانی که پیش از بازنشستگی سرشان شلوغ بوده بسیار عالی است. ولی این وقت اضافی، خطراتی نیز دارد؛ مثلا اعتیاد به تلویزیون.

افراد بازنشسته به‌طور میانگین در روز بیش از ۴ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند. این زمانی است که می‌تواند (و باید) صرف انجام کارهایی شود که برای سلامت مغز و جسم مفید هستند. این زمانی است که می‌توانید صرف ورزش‌کردن، روابط اجتماعی، مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه، پختن غذاهای سالم و انجام کارهای دیگری کنید که دوست دارید.

کارهایی مانند تماشای بیش‌ازحد تلویزیون، تنها پس از چند روز، به‌راحتی می‌تواند به عادتی ناسالم تبدیل شود. در دوران بازنشستگی کنترل زمان خود را در دست بگیرید و از آن برای افزایش سلامتی و شادی خود استفاده کنید.

زندگی اجتماعی خود را حفظ کنید

احتمالا ازنظر مالی برای بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید ولی ازنظر اجتماعی چطور؟ رفتن از یک محیط کار فعال، که در آن در طول روز با افراد زیادی ارتباط داشته‌اید، به محیط خانه تغییر اجتماعی بسیار بزرگی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

برنامه‌ای بریزید و سعی کنید به‌طور منظم از خانه بیرون بروید و با دیگران وقت بگذرانید. روابط عاطفی سلامت ما را بهبود می‌دهند زیرا ارتباط با دیگران در کنترل و مدیریت احساسات و نیز مدیریت استرس به ما کمک می‌کنند و موجب می‌شوند عادات خوب خود را حفظ کنیم. پس برای زندگی اجتماعی خود در دوران بازنشستگی برنامه‌ای بریزید و براساس آن عمل کنید.

کلام آخر

دههٔ هفتم زندگی باید دورهٔ فعالی از زندگی باشد که صرف لذت‌بردن از تمام چیزهایی می‌شود که برای‌شان کار کرده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم؛ مانند سلامتی‌مان. فقط به مسائل مالی دوران بازنشستگی یا نیمه‌بازنشستگی (کارکردن به‌صورت پاره‌وقت پس از بازنشستگی) فکر نکنید و حتما برای مراقبت از ذهن و جسم خود در سال‌های پیش رو نیز آمادگی داشته باشید. با این کار زندگی سالم و شادتری خواهید داشت و می‌توانید سال‌های بیشتری را در کنار عزیزان‌تان سپری کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
تویتر
آپارات

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

تغییر رنگ چشم بدون لنز با مصرف نوع خوارکی و ادویه

چکیده: چشم‌هایتان از سلامت و روحتان سخن می‌گویند. رنگ چشم‌های شما صفتی ارثی است که …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This