خانه / آموزش / راههای موثر برای متوقف کردن خودارضایی

راههای موثر برای متوقف کردن خودارضایی

خودارضایی بخش طبیعی از غرایز جنسی همه حیوانات و از جمله انسان است. این عمل می تواند استرس را از بین برده و به فرد کمک کند که آنچه را که از نظر جنسی از آن لذت می برند را تجربه کند. با این وجود اگر تبدیل به یک عادت مزمن شود، ممکن است مشکل ساز شود.

عواملی همچون عدم نگرانی از بیماری‌های جنسی، عدم وجود مرزهای موجود در روابط جنسی، امکان انجام خودارضایی راحت و در دسترس بدون جواب‌ گویی، از طرفی و وجود فشارهای جنسی و سخت شدن امکان ازدواج و دست رسی منطقی به جنس مخالف و عدم وجود راهی برای پاسخ‌ گویی و تخلیه جنسی، متاسفانه موجب شیوع این پدیده در بین نوجوانان، جوانان و حتی افراد متاهل نیز گردیده است.

در اغلب موارد، خودارضایی یک عمل جنسی طبیعی است که در صورت عدم زیاده روی و تبدیل نشدن به یک عادت مزمن، اختلال جسمی یا احساسی زیادی ایجاد نمی کند. با این وجود، اگر در زندگی فردی اثر منفی ایجاد نماید، می تواند مشکل ساز باشد. در بخش های زیر، ما تشریح می کنیم که چرا ممکن است متوقف کردن خودارضایی مفید باشد همچنین چگونگی متوقف کردن، و چگونگی تشخیص زمانی که ممکن است تبدیل به مشکل شده باشد را توضیح خواهیم داد.

آیا خود ارضایی مفید است

خود ارضایی در صورتی که به یک عادت مزمن و هر روزه و بیمار گونه تبدیل شود نه تنها مفید نیست بلکه موجب آسیب جسمی و روحی برای فرد تبدیل می شود . لیکن در یک روند طبیعی و غیر بیمارگونه  و غیر اعتیادی ، در بهترین حالت کمترین منفعتی که خود ارضایی دارد این است که  از  برقراری روابط پر خطر جنسی، انتقال بیماری های مقاربتی، ایجاد روابط هنجار شکن اجتماعی و صدمه زدن به خانواده ها و اجتماع از طرف فرد جلو گیری می نماید.

قطعا زیاده روی در هر موضوعی نتیجه ای جز زیان نخواهد داشت. بیشترین مشکل خود ارضایی  این است که فرد تنها از لحاظ جنسی ارضا می گردد و دیگر حس های فرد مانند ارتباط فیزیکی و چشمی همچنان ارضاء نشده باقی میماند. به همین علت خود ارضایی شما را مانند یک رابطه حقیقی ارضا نکرده و پروسه ایجاد آرامش روحی روانی بعد از رابطه خودارضایی به فرد انتقال نمی یابد. لذا زیاده روی در آن موجب بهم ریختگی توازن روحی روانی فرد می گردد.

چرا خود ارضایی باید متوقف می شود

در بعضی موارد، خودارضایی می تواند منجر به ایجاد احساسات منفی یا اختلال در جنبه های خاصی از زندگی فرد شود. به عنوان مثال، اگر فرد تعامل خود را با دیگران را محدود کند یا خود را انزوای فردی قرار دهد، ممکن است وقت آن باشد که نحوه متوقف کردن خودارضایی را مد نظر قرار دهد. از طرفی زیاده روی غیر معمول، و خودارضایی های مکرر می تواند باعث التهاب پوست و تورم آلت تناسلی شود. هنگامی که این مورد بروز نماید، ممکن است لازم باشد که این کار را  را متوقف کرده تا عوارض ایجاد شده بهبود یابد.

آسیب‏ های اجتماعی‏ خود ارضایی مزمن

ناسازگاری با خانواده، عدم تمایل به همسر و ازدواج  ، کاهش توانایی در ارتباط با جنس مخالف و همسر (خودارضایی بعد از ازدواج )، احساس طرد شدن، عدم ارضاء واژنی، از بین رفتن حس عزّت نفس و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک‏ می تواند از مضرات و آسیب های اجتماعی خودارضایی باشد. در صورتی که این مسئله بروز کند، شیوه هایی بسیار موثری وجود دارد که فرد می تواند خودارضایی را متوقف کند

چگونه می توان آن را متوقف کرد

در صورتی که خودارضایی به دلایل ذکر شده بالا در حالت تبدیل شدن به یک مشکل و عادت مزمن باشد، استراتژی ها و تکنیک هایی برای کمک به یک فرد وجود دارد. ترکیبی از تکنیک ها ممکن است مفید باشد، از جمله موارد زیر:

۱- اجتناب از پورنوگرافی

قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی ممکن است باعث تمایل به خودارضایی شود. افرادی که می خواهند خودارضایی را متوقف کنند باید از فیلم های پورنو، تصاویر و وب سایت ها اجتناب کنند. اگر یک فرد بتواند یک مانع بین خود و پورنوگرافی ایجاد کند، می تواند به خود کمک کرده و این عادت را از بین ببرد. در حال حاضر در عرض چند ثانیه می توان به تصاویر یا فیلم پورنوگرافی دست پیدا نمود. با این حال، مردم می توانند سعی کنند دسترسی خود به پورنوگرافی را با استفاده از فیلتر کردن بر روی کامپیوتر خود برای جلوگیری از نمایش انواع محتوای پورنوگرافی را محدود یا مسدود کنند، لازم است فرد وقت آزاد خود را در وب سایت ها سر گرمی و غیر جنسی بگذراند، با این کار بتواند کنترل زمان حضور خود در اینترنت را به دست بگیرد و اجازه ندهد که سایت های پورنوگرافی اختیار او در دست بگیرند.

۲- ایجاد مشغولیت های جذاب و متنوع

یکی دیگر از کارهایی که می تواند به یک فرد کمک کند تا بتواند راه هایی را برای پر کردن  اوقات فراقت خود پیدا کرده و باعث دوری از تنهایی و تمایل به خودارضایی پیدا نکند، حضور در کارهای گروهی و شرکت در مجامع و گروههای ورزشی است. پیدا کردن راه حل متنوع برای تخلیه انرژی می تواند جایگزین زمان خودارضایی شود. افراد می توانند از یک سرگرمی جدید یا یادگیری یک مهارت جدید مانند یادگیری یک ابزار موسیقی یا تلاش برای ایجاد یک ورزش جدید در نظر بگیرند. ایجاد اهداف جدید می تواند به فرد کمک کند تا روش تخلیه انرژی خود را تغییر داده و هیجان را بگونه متفاوتی تجربه کنند.

۳- دریافت کمک های حرفه ای از روانشناس

هنگامی که خودارضایی به اعتیاد مزمن و روزانه تبدیل گردیده و وضعیت منفی برای زندگی فرد را ایجاد نماید، ممکن است مفید باشد که از یک متخصص بهداشت روانی که کارشناس در اختلالات جنسی باشد، راهنمایی و مشورت گرفته شود. ممکن است مسائل دیگری مانند اختلال وسواسی-افسرگی و اضطراب ایجاد شوند که آن نیز نیازمند درمان تخصصی است. بی تردید صحبت کردن با یک درمانگر یا روانشناس که از طریق کنترل احساسات منفی موجب یادگیری راهکارهای تغییر رفتار می گردد، برای متوقف کردن خودارضایی مفید است. در کشور آمریکا انجمنی برای آموزش مسائل جنسی وجود دارد که کار مشاوره و درمانگرانی در موارد این چنینی را برای کمک به افراد فراهم می کنند.

۴. وقت بیشتری را با دیگران سپری کنید

بعضی افراد به دلیل شکست ها و صدماتی که از دیگران دیده اند ممکن است رو به انزوا آورده و حتی در اوقات فراغت ترجیح دهند تنها بوده و استراحت کنند. این کار قطعا تمایل به دوری از دیگران را افزاش داده و موجب ایجاد شراط لازم برای خودارضایی گردد. بی شک صرف زمان با دیگران نه تنها شخصی را مشغول می کند، بلکه می تواند فکر و تمرکز فرد را به جهت دیگری هدایت کند. چند راه برای کاهش تنهایی وجود دارد. مردم می توانند با دوستان یا خانواده ملاقات کنند، یک کلاس بگیرند یا به گروههای ورزش، موسیقی و کارهای گروهی دیگر بپیوندند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

۵. ورزش

ورزش یک راه موثر برای کاهش تنش و تأمین انرژی مثبت است. فعالیت هایی گروهی مانند یوگا، ایروبیک، شنا، و بدنسازی سبب تقویت بدن و ترشح آندورفین در بدن شده که احساس آرامش را ارتقا میدهند. احساس شادی و آرامش می تواند موجب کاهش میل به خودارضایی گردد.

۶. شرکت در جلسات گروه درمانی و داشتن پشتیبان

وقتی خودارضایی به مرحله مزمن میرسد، ممکن است لازم باشد فرد در جلسات درمانی گروهی اعتیاد جنسی با حضور روانشناس شرکت کند. شرکت در جلسات درمانی و پیدا کردن گروه پشتیبانی می تواند فضای لازم برای ابراز نگرانی ها و ایجاد استراتژی های مقابله ای مثبت را ایجاد نماید. هنگامی که یک شخص به طور آشکار درباره چالش هایی که با آنها روبرو می شود صحبت می کند، دیگران می توانند به آنها اعتماد کنند. این می تواند احساسات گناه یا شرم را با خودارضایی مزمن کاهش دهد.

عوارض جانبی

خودارضایی محدود معمولا عوارض جانبی قابل توجهی را ایجاد نمی کند. با این حال، اگر خودارضایی مزمن، ثابت و یا شدید باشد، ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

آسیب جسمی: در مردان، فشردن آلت تناسلی محکم و بیش از حد در طول خودارضایی می تواند باعث تورم ملایم عضو تناسلی شود.

تحریک پوست: در زنان، هنگامی که خودارضایی بیش از حد شدید باشد، ممکن است منجر به اختلال و تحریک پوستی، سوزش, عفونت گردد. البته تحریک پوستی معمولا زیاد حاد نبوده و بعد از چند روز از بین می رود.

شرم و گناه: اگر چه خودارضایی در صورت تبدیل نشدن به یک عادت مزمن، اشتباه نبوده یا ناسالم نیست، بعضی افراد ممکن است پس از آن احساسات منفی داشته باشند، مانند احساس گناه یا شرم. افسانه هایی که عمل خودارضایی باعث نابینایی یا ناباروری می شوند که درست نیست.

اضطراب و افسردگی: از عوارض خودارضایی بیمارگونه و به شکل مزمن می توان به کاهش حافظه و عدم تمرکز، اضطراب، گوشه گیری، افسردگی، پرخاشگری، بد خلقی و تندخویی، کسالت و بی حالی همیشگی و ضعیف شدن اراده اشاره نمود.

چه موقع خودارضایی یک مشکل است؟

خودارضایی مزمن اساسأ بر روی توانایی ارگاسم فرد در رابطه جنسی یا شریک جنسی تاثیر منفی می گذارد. همچنین کاهش توانایی و نغوظ در رابطه جنسی سبب عدم رضایت شریک جنسی و گاهی مشاجره شدید و عوارض رفتاری دیگر مانند روابط ناسالم و دیگر مشکلات در افراد متاهل می شود. شایان ذکر است که خودارضایی مزمن در افراد متاهل می تواند مشکلات اجتماعی فراوانی را ایجاد نماید.

مسئله سلامت روان است

بر اساس یک گزارش مطالعه موردی در مجله روانپزشکی، خودارضایی مزمن معمولا یک حالت تخلیه روانی و یک نوع اختلال عملکرد جنسی است. در برخی از افراد پس از خودارضایی احساس گناه شدید ایجاد می شود. یک مطالعه در مجله پزشکی جنسی، که شامل ۴،۲۱۱ مرد در مراکز درمانگاه جنسی، دریافت که ۴/۸ درصد از مردان پس از خودارضایی احساس گناه می کنند. همه شرکت کنندگان یک پرسشنامه و یک مصاحبه از پیش طراحی شده را در رابطه با تناوب زمانی خودارضایی و احساسات مرتبط با آن انجام دادند. احساس گناه نیز ممکن است منجر به مسائل دیگری گردد. به عنوان مثال، این حس گناه میتواند با سطح بالاتری از احساس گناه و در نتیجه آن افزایش مصرف الکل ارتباط داشته باشد، که خود می تواند باعث نگرانی و دیگر مشکل روحی و جسمی شود.

نتیجه گیری:

در اکثر موارد، خودارضایی یک روش طبیعی از ایجاد رضایت جنسی است. تناوب زمانی خودارضایی در افراد مختلف متفاوت است و تناوب “طبیعی” وجود ندارد. با این حال، اگر خودارضایی شروع به ایجای اختلال در دیگر بخشهای زندگی یک فرد یا شروع به ایجاد ناراحتی های ذکر شده فوق گردد،  ممکن است برای متوقف کردن یا کاهش تناوب آن مفید باشد. چند راه برای متوقف کردن خودارضایی وجود دارد، از جمله اجتناب از پورنوگرافی و تمرکز بر فعالیت های دیگر از جمله ورزش. با این حال، اگر مشکل فرد به مراحل حاد که مشکلات روحی و جسمی ایجاد کرده و تاثیر منفی و زیانباری بر زندگی فرد گذاشته باشد، بهتر است به دنبال کمک حرفه ای از روانشناس باشیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مسکن های قوی برای دندان درد کدامند؟

چکیده: اگرچه به مراجعات دوره‌ای و معاینات منظم، افزایش بهداشت دهان و دندان‌ها، دندان‌دردهای غیرقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This