شنبه , ۲۳ , تیر , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / آیا فرزند شما در طول شب راحت و عمیق میخوابد؟

آیا فرزند شما در طول شب راحت و عمیق میخوابد؟

چکیده:
آیا فرزند شما در طول شب راحت و عمیق میخوابد؟ یا اینکه دارای خواب سبک است که با کوچکترین صدا بیدار میشود؟ اکثر والدین پس از ازدواج و بچه دار شدن، خود و فرزندشان در معرض بی خوابی هستند.

متاسفانه بیخوابی موضوعی است که در بیشتر مردم رایج بوده و حدود ۲۰٪ افراد (از هر ۵ نفر یک نفر)  و همچنین کودکان ۵ تا ۱۲ ساله به آن مبتلا بوده و ۵۰٪ بچه ها در دوران کودکی مشکلات خواب را تجربه می کنند.

آیا واقعا باید نگران خواب بچه ها باشیم؟

خواب و کیفیت خواب هر دو موضوعات مهمی هستند، زیرا در زمان خواب است که بدن ما به بازسازی خود میپردازد .بر اساس توصیه بنیاد ملی خواب، در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، نوزادان زیر یک سال باید ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواب داشته باشند، در حالی که کودکان نوپا نیاز به ۱۱ تا ۱۴ ساعت، در دوران پیش دبستانی کودکان به ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکانی که در دوران مدرسه هستند نیاز به ۹ تا ۱۱ ساعت و نوجوانان باید خواب حداقل ۸-۹ ساعت هر طول شب داشته باشند.

زمان خواب بچه ها می تواند در کیفیت خواب آنان تاثیر گذار باشد. شروع خواب کودکان بین ۵ تا ۱۰ سال به نظر می رسد بهتر است بین ساعات ۷:۰۰ تا ۸:۰۰ شب باشد.این کودکان در صورتی که بعد از ساعت ۹ شب به خواب می روند اغلب طول می کشد تا به کیفیت خواب مناسب رسیده و خواب ببندند.این کودکان در طول شب چند بار بیدار شده و خواب کمتر و با کیفیت پایین تری را تجربه میکنند.

تأثیرات منفی که نداشتن خواب کافی بر سلامتی کودک میگذارد.

شگفت آور است که هفتاد درصد کودکان (یعنی از هر۱۰ بچه ۷ تا) در طول شب از خواب کافی برخوردار نیستند. که خود می تواند بر رفتار روزانه و عملکرد بچه در مدرسه تاثیر منفی داشته باشد. وقتی که بچه از خواب کافی برخوردار نباشد، اغلب در زمان نامناسب میخوابد که خود سبب بد خوابی شبانه گردیده و از نظر روحی تحریک پذیرتر می شود.   بدیهی است که فقدان خواب کافی نیز خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد که به نوبه خود عامل خطر برای بیماری های قلبی و دیابت است.

روشهای صحیح خواب

چنانچه میخواهید فرزندتان یک خواب راحت شبانه داشته باشد، برای کمک به کودکتان یک خواب شبانه بهتر را داشته باشید، سعی کنید ۲ ساعت قبل از خواب فرزند شما برای داشتن آرامش ، به تماشای تلویزیون نپرداخته و از رایانه و گوشی هوشمند استفاده نکنند. بهتر است که در اتاق خواب کودک از نور آبی استفاده گردد. نور آبی باعث می شود که بدن  هورمون ملاتونین را آزاد کند .این هورمون مسئول ایجاد خواب در طول شب میباشد.بهتر است فرزند شما به جای گذراندن وقت با لوازم الکترونیک، از دوش گرفتن ، مطالعه کتاب داستان قبل از خواب استفده نماید. این کار می تواند به کودک شما کمک کند تا آرامش یافته و آماده خواب شوند.

خوردن نوشیدنی های حاوی شکر و کافئین در شب نیز می تواند موجب بد خواب شدن فرزند شما گردد. شکر و کافئین دارای اثر تحریک کننده بر روی بدن بوده و می توانند باعث بروز بیش فعالی در بچه ها شوند. اگر کودکتان نیاز به یک میان وعده های عصر داشته باشد، چیزی را امتحان کنید که حاوی کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و چربی های سالم باشد. بعضی از نمونه هایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از هویج و هوموس، کلست گندم یا کراکر با کره بادام زمینی و یا برش سیب با کره بادام. ترکیب مواد مغذی در این راه کمک می کند تا از بالا و پایین شدن سطج انرژی و تغییرات خلق و خوی که می تواند از غذاهای شیرین و فرآوری حاصل شود، جلوگیری کند.

بهترین داروهای گیاهی موثر و مناسب برای درمان بی خوابی کودکان و نوجوانان

اگر تغییر زمان خوابیدن فرزندتان کمک لازم برای ایجاد خواب بهتر را برای او فراهم نکرد، در اینجا پنج مورد از درمان های طبیعی که میتواند بسیار ممکن کننده باشد را معرفی خواهیم نمود.

۱- بابونه

بابونه Matricaria chamomilla   از خانواده گیاه کاسنی Asteraceae بوده و از همه قسمتهای گیاه آن میتوان به عنوان دارو برای بچه ها بهره برد. از لحاظ تاریخی، این گیاه برای درمان بسیاری از ناراحتی ها، مانند سرماخوردگی، دل درد، کولیک روده، سوء هاضمه، بی حسی، اضطراب و تحریک پذیری استفاده شده است. این گیاه مناسب برای نوزادان و کودکان بی قرار است که نمیتوانند به اندازه کافی آرامش داشته و خواب راحت و مناسبی داشته باشند. چای بابونه به راحتی از بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی طبیعی در دسترس است. مقدار کمی عسل را می توان برای کودکان بالای ۱۲ ماه به آن اضافه کرد تا چای را حتی خوشمزه تر کند. بابونه به طور کلی داروی مناسب و خطری محسوب می شود.

۲- منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی طبیعی و از مواد مغذی و ضروری برای بدن است. منیزیم تأثیر آرام بخش بر سیستم عصبی دارد و به تقویت خواب آرام کمک می کند. دوز مناسب برای اکثر کودکان ۲ تا ۸ ساله ۱۰۰ میلی گرم منیزیم در زمان خواب است. حد بالای روزانه توصیه شده برای کودکان و بزرگسالان بالغ ۳۵۰ میلی گرم است.  بدیهی است که مقادیر بیشتر همیشه بهتر نیست و اگر منیزیم بیش از حد مصرف شود می تواند درد شکم، گرفتگی عضلات، اسهال و فشار خون پایین را ایجاد کند.

نوع منیزیم در مکمل های شما نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مکمل های منیزیم اغلب با ترکیب منیزیم با اسیدهای ارگانیک و آمینو اسیدهای آماده می شوند تا آنها را به طور شیمیایی پایدار تر نموده و آسان تر جذب شوند. نوع اسید آلی که منیزیم با آن مخلوط می شود می تواند اثرات مکمل را تغییر دهد. به عنوان مثال، منیزیم سیترات و اکسید منیزیم سبب افسردگی می گردند. که در این صورت بهتر از مواد غذایی حاوی منیزیم مانند موز، انواع مغزها و شکلات تلخ استفاده شود. گلیسینات منیزیم دارای حداقل اثر ملین است و ممکن است انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به سیستم های گوارشی حساس باشد. دیگر انواع معمولی منیزیم شامل مالت منیزیم، آسپارتات منیزیم و ترنات منیزیم است .

۳- خشخاش کالیفرنیا

خشخاش کالیفرنیا ( Eschscholzia californica ) یک گیاه بسیار ملایم برای آرام کردن سیستم عصبی است. این گیاه دارویی برای کاهش درد و بی خوابی مفید است. این دارو اگرچه از خانواده خشخاش میباشد لیکن حاوی مقدار خفیفی از تریاک بوده و برای کودکان بالای ۲ سال بی خطر است. خشخاش کالیفرنیا در بسیاری از فرمول های گیاهی آرام بخش، از جمله گیاهان دارویی مفید در طب سنتی است.

۱- اسطوخدوس

فقط بوی اسطوخودوس ( Lavandula angustifolia ) برای بسیاری از مردم آرامش بخش است و به طور گسترده ای در آروماتراپی برای آرام کردن سیستم عصبی و ایجاد خواب آرام استفاده می شود. استفاده از محصولات بهداشتی نظیر صابون و شامپو تهیه شده از  اسطوخدوس برای حمام پیش از خواب کودک جهت ایجاد خواب آرام مفید است. همچنین میتوانید چند قطره اسانس اسطوخودوس قبل از خواب در  رختخواب یا روی بالش های بچه خود بچکانید تا رایحه اسطوخدوس موجب ایجاد خواب راحت و با کیفیت تری برای کودک گردد.

هنگام استفاده از روغنهای ضروری، آنها را به طور مستقیم به پوست نمی رسانید زیرا می توانند باعث تحریک و یا حتی باعث سوختگی های شیمیایی شوند. هنگام استفاده از روغنهای ضروری اطراف نوزادان و کودکان مبتلا به آسم، با احتیاط بیشتری برخورد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده ایمن از روغن های ضروری برای کودکان ، دکتر اریکا کرومبک راهنمای بسیار خوبی برای شما نوشته است.

۵- فعالیت بدنی منظم برای کودک

فعالیت های ورزشی و بازی برای تنظیم خوب و افزایش کیفیت آن موثر بوده، ولی واقعا “درمان” محسوب نمی شود، اما اگر کودک شما زمان زیادی را صرف نشستن در طول روز می کند، ممکن است در شب هم خواب مناسبی نداشته باشد. بدن ما به حرکات فیزیکی منظم و تمرین را برای سوزاندن انرژی در طول روز نیاز دارد، به طوری که باید به اندازه کافی خسته شده تا در طول شب خواب با کیفیتی داشته باشد. بهترین کار این است که اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در طول روز حداقل ۳۰ دقیقه در فضای باز به سر برده و فعالیت منظمی داشته باشد. داشتن فعالیت های ورزشی همچون ژیمناستیک، هنرهای رزمی یا دیگر برنامه های ورزشی گروهی نیز می تواند مفید باشد.

اگر چه مشکلات خواب بسیار رایج بوده و غالبأ بی ضرر هستند، اگر کودک شما بیخوابی مزمن داشته باشد، ممکن است به یک بیماری جدی تر مربوط باشد و شما باید با دکتر خانوادگی خود مشورت کنید. اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان می تواند نشانه ای از اضطراب، افسردگی، بیماری بی قراری کودکان یا ADHD، بیماری تیروئید، وقفه تنفسی یا آپنه خواب و حتی آسم باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

این غذاها را بخورید تا در برابر اثرات آلودگی ناشی از ریزگرد مقاوم شوید

چکیده: با افزایش سطح آلودگی های ناش از ریزگردها ، بسیار مهم است که خود …

یک دیدگاه

  1. Your blog has helped me through some tough times and I am forever grateful for your positive and uplifting content

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This