شنبه , ۲۹ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / مسکن و آنتی بیوتیک، دشمنان کلیه

مسکن و آنتی بیوتیک، دشمنان کلیه

چکیده:
مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن چون ممکن است خطر بروز مشکلات کلیوی را افزایش دهد توصیه نمی شوند، چنانچه میدانیم داروها در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های نابه‌جا هستند.

پیدا کردن یک مسکن ضد درد یا یک داروی آنتی بیوتیک در جعبه کمکهای اولیه منزل چندان کار سختی نخواهد بود. همه افراد در کابینت داروهای خود حداقل یک نوع مسکن ضد درد یا آنتی بیوتیک دارند. اگرچه این داروها به سردردهای مزمن همچون میگرن و کاهش عفونت هایی شبیه عفونت گلو  کمک می کنند، اما اگر به طور مداوم و بدون مشورت با پزشک مصرف شوند، به اندام های حیاتی شما همچون کلیه و کبد آسیب میرساند. بنابراین ، توصیه می شود خودسرانه از خوردن این نوع داروها پرهیز نمایید.

مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها هستند. پس ضرورت دارد استفاده از مسکن ها را کاهش دهیم.داروهای بعدی به تناسب در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما بیشترین صدمه را مصرف آنتی‌بیوتیک‌های نابجا و مسکن‌ها به کلیه وارد می‌آورند.

با توجه به اهمیت رژیم غذایی در پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیه، رعایت رژیم کم نمک در پیشگیری از بیماری کلیوی مؤثر است. همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز و حبوبات که اسید اوریک را بالا می‌برند و البته نوشیدن مقدار مناسب آب نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه دارد هر چند که مبتلایان به نارسایی کلیوی نباید زیاد آب بنوشند.

از طرفی مصرف لبنیات در حد معمول اشکالی ندارد، اما افرادی که قرص‌های مکمل می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات کلیوی هستند.

بیماری های کلیه بخش زیادی از مردم را درگیر خود نموده است. و امکان دارد از کودکی تا کهنسالی ایجاد شود اما معمولا رنج سنینی که به دیابت و فشار خون مبتلا می‌شوند بیشتر مستعد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند زیرا شایع‌ترین علت نارسایی کلیه دیابت و فشارخون است.

همه گیری بیمارهای دیابت و فشار خون در دو جنس برابر است اما نوعی فشار خون با جنسیت ارتباط دارد و در زنان بیشتر از مردان است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

با این روش ها روابط عاطفی خود با همسرتان را بهبود دهید

چکیده: بسیاری از ما بارها تصمیم گرفته ایم به بازسازی روابط عاطفی با همسر خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This