جمعه , ۲۵ , خرداد , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / یک روانشناس سلامت اعتقاد دارد که استرس مفید است

یک روانشناس سلامت اعتقاد دارد که استرس مفید است

چکیده:
استرس موجب تپش قلب شده ، تنفس را تند تر نموده و باعث تعریق می‌شود. با این حال باید در آنچه تابحال در مورد استرس میدانستیم تجدید نظر کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد ، فقط درصورتی که شما معتقد باشید که استرس دشمن شماست ، ممکن است برایتان زیان داشته باشد.

کلی مک گونیگال، روانشناس سلامت، ما رو امیدوار می‌کند تا به استرس نگاه مثبت داشته باشیم و ما رو با مکانیزم ناشناخته ای برای کاهش استرس آشنا می‌کنه که چیزی جز ارتباط با دیگران نیست.

کلی مک گونیگال می‌گوید: من یک روانشناس سلامت هستم، و وظیفه ی من کمک به مردم هست تا شادتر و سالم تر باشند. اما می‌ترسم چیزی که برای ده سال آموزش می‌دادم بیشتر زیان داشته تا سود، و اون راجع به استرس بوده. سال ها به مردم می‌گفتم، استرس شما رو بیمار می‌کند. باعث افزایش ریسک همه بیماری‌ها می‌شود، از ابتلا یه سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری های قلبی عروقی در واقع، من استرس رو به یه دشمن تبدیل کرده بودم. اما بعد نظرم راجع به آن عوض شد، و امروز، می‌خوام نظر شما را نیز عوض کنم.

کلی مک گونیگال ادامه میدهد: اجازه بدهید با تحقیقی که مرا به تجدید نظر در مورد برخورد با استرس واداشت شروع کنم. این تحقیق سی هزار بزرگسال را در امریکا برای هشت سال مورد برسی قرار داد، و آنها با پرسیدن اینکه ” چقدر استرس در سال گذشته تجربه کردید؟ ” شروع کردند. و بعد پرسیدند، ” آیا باور دارید که استرس برای سلامتی شما زیان آور است؟ ” و بعد آنها از آمار مرگ و میر استفاده کردند تا بفهمند چه کسی مرده است.

وی می‌گوید: خب. اول خبرهای بد. افرادی که استرس خیلی زیادی رو درسال گذشته تجربه کرده بودند ۴۳ درصد افزایش خطر مرگ رو داشتند. اما این فقط برای کسانی بود که باور داشتند استرس برای سلامتی آنان زیان آور است. کسانی که استرس زیادی رو تجربه کرده بودند اما عقیده ای بر مضر بودن اون نداشتند دیگه احتمال مرگ و میرشون اونقدر نبود. در واقع، آنها کمترین ریسک مردن رو داشتند میان تمام افراد حاضر در این تحقیق، حتی در بین کسانی که استرس نسبتا کمی داشتند.

وی ادامه میدهد: مطالعات امروز تخمین می‌زنند در هشت سالی که مرگ و میر ها را پیگیری می‌کردند، ۱۸۲٫۰۰۰ امریکایی به صورت نابهنگام مرده اند، نه بخاطر استرس داشتن، بلکه به دلیل باور به اینکه استرس برای شما مضر است. این برای بیش از ۲۰٫۰۰۰ مرگ در سال صدق می‌کند . خب، اگه این ارزیابی درست باشد باور داشتن به بد بودن استرس برای شما، تبدیل میشود به پانزدهمین دلیل مرگ در امریکا، در سال گذشته و افراد بیشتری را می کشد تا سرطان پوست ایدز و قتل.

کلی مک گونیگال می‌گوید: شما می‌توانید ببینید چرا این تحقیق مرا ترساند! من اینجا کلی انرژی صرف می‌کردم که به مردم بگویم استرس برای سلامتی آنها زیان آور است. بنابراین این تحقیق مرا غافلگیر کرد: آیا تغییر عقیده نسبت به استرس شما رو سالم تر می‌کند؟ و اینجاست که علم میگود بله. وقتی شما می‌توانید ذهنیت خود را راجع به استرس عوض کنید ، می‌توانید پاسخ بدن خود را هم به استرس تغییر دهید.

وی می افزاید: حال برای توضیح عملکرد آن  می‌خواهم شما وانمود کنید که در یک مطالعه که برای استرس دادن طراحی شده شرکت می‌کنید. اسم آن هست آزمون استرس جمعی شما به یک آزمایشگاه می‌آیید و به شما می‌گویند که باید در پنج دقیقه یک سخنرانی بدون آمادگی قبلی در مورد نقاط ضعف شخصیتی تون داشته باشید در برابر یک هیئت متخصص ارزیابی که درست رو به روی شما نشستند، و برای اطمینان از اینکه فشار رو احساس می‌کنید، اونجا نورپردازی شده و یه دوربین روی صورت شما قرار دارد. یه چیزی شبیه این و تیم ارزیابی تعلیم داده شدن تا به شما بازخورد دلسرد کننده بدهند.

دکتر کلی مک گونیگال در ادامه می‌گوید: تصور میکنم الان به اندازه کافی روحیه خود را باخته باشید، لذا نوبت قسمت دوم برنامه شده‌است. در این مرحله یک تست ریاضی. و بدون اطلاع شما انجام میدهیم. به کسی که از شما آزمون می‌گیرد تعلیم داده شده تا شما رو حین انجام تست اذیت کند. خب مامی‌خوایم این را با هم انجام بدهیم. قطعا آزمون جالبی خواهد بود.

گونیگال میگوید: خب. من می‌خواهم همه شما از ۹۹۶ وارونه بشمارید.  در بازه ی هفت شما با صدای بلند می‌شمرید به سریع ترین شکلی که می‌توانید، با ۹۹۶ شروع میکنید. برو! (حضار در حال شمارش) تندتر بشمارید. تندتر لطفا”. خیلی آهسته می‌شمارید. ایست، ایست، ایست اون آقا اشتباه کرد. دوباره از نو می‌شماریم. شما تو این کار خیلی ماهر نیستید، این طور نیست؟ خب، پس شما فهمیدید اوضاع چه جوریه. الان، اگر شما واقعا” توی این مطالعه بودید احتمالا” کمی استرس گرفته بودید. ممکن بود تپش قلب می‌گرفتید، سریع تر نفس می‌کشیدید، شاید شروع به عرق کردن می‌کردید. و طبیعتا ما این تغییرات جسمی رو به عنوان تشویش و اضطراب قلمداد می‌کنیم یا علائمی که نشون میدن ما خیلی خوب از عهده ی استرس بر نمی‌آیم.

کلی مک گونیگال در ادامه عنوان می‌کند: ولی در عوض، چه می‌شود اگر این علائم را به عنوان نشانه هایی که بدن شما نیرو گرفته تا شما را آماده کند برای رویارویی با این چالش، در نظر بگیریم؟ این دقیقا چیزی بود که به شرکت کننده ها در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، گفته شده بود. قبل از اینکه اون ها آزمون استرس جمعی رو انجام بدن آموزش دیده بودند که استرس شون رو به عنوان یه عامل مفید ببینند. اون تپش قلب داره آماده ات می‌کنه برای اقدام طوری نیست اگه سریع تر نفس می‌کشی. این باعث میشه اکسیژن بیشتری به مغزت برسه. و شرکت کننده هایی که یاد گرفته بودند چه طور به نشانه های استرس به عنوان عوامل مفید و کمک کننده برای اجراشون نگاه کنند، استرس کم تری داشتند، بی قراریِ کم تر، اعتماد به نفس بیشتر، اما چیزی که بیشتر از همه منو مجذوب خودش کرد اینه که چطور عکس العمل فیزیکی بدن اون ها به استرس تغییر کرد. در عکس العمل معمولی استرس، ضربان قلب شما اقزایش پیدا می‌کنه، و رگ های شما منقبض می‌شن. مثل این. و این یکی از پاسخ هاست وقتی استرس شدید با بیماری های قلب و عروق مرتبط هست. همیشه در این شرایط بودن برای سلامتی اصلا” خوب نیست. ولی در این تحقیق، وقتی شرکت کننده ها دیدشون رو نسبت به استرس به طور مثبت تغییر داده بودند، عروق خونی آنها به این شکل آرام باقی ماند. قلبشان همچنان تند می‌تپید، ولی این وضعیت قلبی و عروقی خیلی سالم تر هست. در واقع اتفاقی که می‌اقته خیلی شبیه لحظاتی هست که لذت و شجاعت رو تجربه می کنیم. بیش از یک عمر تجربه استرس زا، همین یک تغییر بیولوژیک می‌تواند تفاوت ایجاد کند بین یک حمله قلبی ناشی از استرس در سن پنجاه سالگی و سالم زندگی کردن تا نود سالگی. و این رو علم جدیدِ استرس آشکار کرده، که طرز فکر شما نسبت به استرس اهمیت دارد.

این محقق می‌گوید: بنابراین هدف من به عنوان یک روانشناس سلامت تغییر کرده. دیگه قصد ندارم شما را از شر استرس رها کنم، می‌خوام شما را در مواجهه با استرس یاری کنم. و الان یک مقداری آن را  انجام دادیم. اگه شما دستتون رو بالا بردید و گفتید که استرس خیلی زیادی در سال گذشته داشتید، ما می‌تونیم زندگیتون رو نجات بدیم، چون خوشبختانه دفعه ی بعد که از استرس تپش قلب گرفتید، این سخنرانی رو به یاد می‌آورید و با خودتون فکر می‌کنید، این بدن منه… داره به من کمک می‌کنه که از پس این چالش بر بیام. و هنگامی که به استرس این نگاه رو داشته باشید، بدنتون شما رو باور می‌کنه، و پاسخ به استرس شما سالم تر خواهد بود.

وی ادامه میدهد: خب گفتم که بعد از داشتن ده سال استرس اهریمنی که باید خودم را از آن رها کنم، پس ما یک عمل دیگر خواهیم داشت. می‌خواهم راجع به یکی دیگر از ناشناخته ترین خصوصیت های واکنش به استرس را برای شما عنوان کنم، و آن این است که : استرس شما رو اجتماعی می‌کند.

کلی مک گونیگال ادامه می‌دهد: برای درک کردن این وجه استرس، باید راجع به هورمونی به نام “اکسیتوسین” صحبت کنیم، و می‌دانم که قبل از این به اکسیتوسین به عنوان یک هورمون به اندازه کافی توجه شده است . اکسیتوسین اسم جالب دیگری هم دارد : هورمون نوازش به خاطر اینکه وقتی کسی رو در آغوش می‌گیرید، میزانش افزایش پیدا می‌کند اما این بخش کوچکی از کارایی اکسیتو سیناست. ˏ اکسیتوسین یک هورمون عصبی است که غریزه اجتماعی بودن مغز شما رو تنظیم می‌کند. شما رو تشویق میکند که کارهایی رو برای تقویت روابط نزدیکتان با دیگران انجام بدهید. اکسیتوسین به شما تمایل برای ارتباط فیزیکی با دیگران میدهد. با دوستان و خانواده تان. همدلی شما را با دیگران افزایش میدهد. حتی باعث میشود ترغیب بیشتری پیدا کنید برای کمک کردن و حمایت از کسانی که براشون اهمیت قائل هستید. حتی برخی افراد پیشنهاد دارند که ما باید اکسیتوسین مصرف کنیم (مثل مصرف نوعی مواد مخدر ) تا مهربان تر و دلسوزتر باشیم. اما اینجا چیزی که بیشتر مردم درمورد اکسیتوسین نمی‌دانند این است که اکسیتوسین هورمون استرس است غده هیپوفیز شما آن را ترشح کرده و به عنوان بخشی از علائم پاسخ به استرس٫ مانند آدرنالین که باعث تپش قلب شما می‌شود. اکسیتوسین در پاسخ به استرس شما سهم زیادی دارد. و وقتی اکسیتوسین در پاسخ به استرس ترشح می‌شود، به شما انگیزه میده تا جویای حمایت باشید. پاسخ طبیعی بدن شما به استرس ، شما را تحریک می‌کند تا احساستان را با یک نفر درمیان بگذارید بجای اینکه را در درون خود بریزید. پاسخ استرس شما می‌خواد مطمئن بشود که وقتی یه فرد دیگری در زندگی شما، با مشکلات درگیر است ، شما متوجه می شوید و بنابراین شما می‌تونید از هم حمایت کنید. وقتی زندگی دشوار است، پاسخ استرس شما می‌خواد شما در میان افرادی باشید که شما رو دوست دارند.

او همچنین می‌گوید: پس دانستن این رفتار استرس چگونه باعث می‌شود شما سالم تر باشید؟ خب، اکسیتوسین فقط مغز شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. بلکه روی بدن شما هم تاثیر دارد، و یکی از اصلی ترین آن نقش ها این است که  سیستم قلب و عروق شما را در برابر اثرات استرس محافظت می‌کند. یک جور ضد التهاب طبیعی است. اکسیتوسین همچنین کمک میکند رگ های خونی شما در حین داشتن استرس  آرام و عادی باقی بماننند. اما تاثیر مورد علاقه ی من در واقع آین است که روی قلب واقع می‌شود قلب شما گیرنده هایی برای این هورمون دارد، و اکسیتوسین به احیاء کردن سلول های قلب کمک می‌کند و هرگونه آسیب ناشی از استرس رو بهبود می‌بخشد. این هورمون استرس، قلب شما رو تقویت می‌کند، و نکته ی جالب این هست که تمام این مزیت های فیزیکی اکسیتوسین به واسطه روابط اجتماعی و حمایت دیگران تقویت می‌شوند، بدین ترتیب که وقتی شما تحت استرس به دیگران می‌پیوندید، چه برای جستجوی حمایت و چه برای یاری رساندن به بقیه، هورمون بیشتری رو آزاد می‌کنید، پاسخ بدن شما به استرس سالم تر می‌شود، و درواقع سریع تر بهبود پیدا خواهد کرد . به نظر من این فوق العاده است که پاسخ استرس شما یک مکانیزم درونی برای انعطاف پذیر کردن استرس دارد و آن مکانیزم روابط انسانی است.

کلی مک گونیگال می‌گوید: می‌خواهم با گفتن درمورد یک تحقیق دیگه صحبتم رو تمام کنم. توجه کنید، چون این تحقیق می‌تونه جون کسی رو نجات بده. این مطالعه حدود هزار فرد بالغ رو در امریکا در بر می‌گیره، اون ها بین ۳۴ تا ۹۳ سال سن دارند، و از اون ها پرسیده شده “چقدر استرس در سال گذشته تجربه کردید؟” همچنین “چقدر زمان رو برای کمک به دوستان، همسایگان و افراد درون جامعه تون سپری کردید؟” سپس اون ها از آمار رسمی در پنج سال بعد استفاده کردند تا بفهمند چه کسی مرده.

او می‌افزاید: خب، اول خبرهای بد : هر تجربه ی پر تنش در زندگی، مثل مشکلات مالی یا بحران های خانوادگی، خطر مردن را ۳۰ درصد افزایش داده. اما — و امیدوارم که توقع یک “اما” رو الان داشتید — اما این آمار برای همه صدق نمی‌کرد. افرادی که به توجه و حمایت از دیگران وقت گذراندند هیچ افزایش خطر مرتبط با استرسی را نشان ندادند. صفر. اهمیت و توجه به دیگران حالت انعطاف پذیری رو ایجاد کرد. بنابراین دوباره می‌بینیم که علائم مخرب استرس بر سلامتی شما اجتناب ناپذیر نیستند. این که چطور فکر می‌کنید و چطور عمل می‌کنید می‌تواند تجربه ی شما را در قبال استرس دگرگون کند. وقتی شما انتخاب می‌کنید که پاسخ به استرس خود را مفید ببینید، شما یک مدل زیستی شجاعت می‌سازید. و وقتی شما انتخاب می‌کنید که هنگام استرس با دیگران ارتباط برقرار کنید، انعطاف پذیری به وجود می‌آورید. الان لزوما تجربیات پر استرس تری در زندگیم نمی‌خوام، اما این علم درک جدیدی برای دانستن قدر استرس را به من داده است. استرس، به ما دسترسی به قلب هایمان را میدهد. قلب مهربانی که لذت و معنا را در ارتباط با دیگران کشف می‌کند و همین طور تپش فیزیکی قلب شما، خیلی سخت داره کار می‌کند تا به شما انرژی و قدرت بدهد، و وقتی شما انتخاب می‌کنید که استرس را این گونه ببینید، نه تنها در استرس مهارت پیدا می‌کنید، بلکه دارید ادعای بزرگی می‌کنید ، می‌گویید که اعتماد به نفس آن رو دارید که از پس چالش های زندگی بر آید، و به یاد می‌آورید که نباید تنهایی با آنها مقابله کنید.

کریس اندرسون که در جلسه حضور دارد اظهار نظر می‌کند که :  چیزی را که کلی مک گونیگال به ما می‌گوید خیلی شگفت انگیز است. به نظرم فوق العاده است این است  که باور درمورد استرس می‌تواند تغییر زیادی در امید به زندگی ایجاد کند. چطور ممکن است به یک توصیه تبدیل بشود، مثل وقتی که کسی دارد برای شیوه ی زندگی اش تصمیم می‌گیرد. مثلا یک شغل پر استرس و یک شغل کم استرس، آیا اهمیت دارد چه انتخابی می‌کنید؟ آیا انتخاب شغل پر استرس به همان اندازه عاقلانه است وقتی شما این باور را دارید که میتوانید به طریقی از پس آن بر می‌آید؟

نتیجه گیری:

کلی مک‌گونیگال نتیجه می‌گیرد: چیزی که ما از آن مطمئن هستیم این است که جستجوی یک مفهوم در زندگی ، برای سلامتی بهتر است بجای تلاش برای دوری کردن از زحمت و دردسر ، تصمیم گرفتن برای دنبال کردن چیزی که به زندگی شما معنی میدهد بروید و به خود اعتماد داشته باشید که از پس استرس آن بر خواهید آمد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص گل بید‌مشک و عرق آن در طب سنتی

چکیده: گل بیدمشک خواص دارویی اعجاب آوری دارد، در طب سنتی گیاه بیدمشک به درمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This