شنبه , ۲۹ , اردیبهشت , ۱۴۰۳
خانه / آموزش / زعفران معجزه سلامتی

زعفران معجزه سلامتی

جکیده:
گیاه زعفران که در زبان عربی زَرپَران نامیده می شود، دارای نام علمی Crocus sativus بوده و از تیرهٔ زنبق می باشد، زعفران خواص زیادی از قبیل دارویی و رنگ غذایی دارد. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌باشد. زعفران از هزاران سال پیش استفاده های متنوعی داشته و در زمانهای خیلی دور به عنوان یک دارو برای درمان  سرفه، سرماخوردگی، بیماری های معده، بی خوابی، خونریزی رحمی و بیماری های قلبی و نفخ بهره برده می شده است.

زعفران همواره بین ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته و طعم و عطر دل نشین آن همیشه یاد آور غذاهای اصیل ایرانی بوده است.

انواع زعفران:

زعفران آلمه با نام علمی Crocus almehensis  :

یکی از گونه‌های سردهٔ زعفران است. ارتفاع گیاه ۱۰ سانتیمتر است. تنها زعفران زرد گل ایران بوده و به همین دلیل به سادگی شناسایی می‌گردد. طرح‌های به رنگ قهوه‌ای تیره موجود در سطح خارجی گلپوش آن خیلی متنوع بوده بطوری که بعضی مواقع تقریباً از بین رفته و در بعضی مواقع بصورت غالب در می‌آید و ۳ تا ۴ برگ آن همراه با گل‌ها ظاهر می‌شوند.

این گونه معمولاً در کنار برف‌های در حال ذوب گل داده و بعضی مواقع نیز قادر به صبر کردن نبوده و مستقیماً از داخل برف‌ها بیرون می‌آید. این گیاه تنها در پارک ملی واقع در گرگان و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ متری جمع‌آوری می‌گردد. زعفران آلمه در سال ۱۹۷۳ میلادی معرفی گردیده‌است. فصل گلدهی فروردین و اردیبهشت ماه‌ است.

زعفران جوقاسم با نام علمی Crocus biflorus :

یکی از گونه‌های دیگر زعفران بوده که این گونه بسیار به زعفران خوراکی معمولی شباهت دارد. ۹ تا ۱۴ برگ این گونه در زمستان یا بهار ظاهر می‌گردند. در تپه‌ها و دشت‌های سنگلاخی منطقهٔ زاگرس از ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متری می‌روید.

غده‌های آن در بهار جمع‌آوری شده و پس از سرخ کردن یا جوشاندن در شیر در گلپایگان مصرف غذایی دارد. فصل گل‌دهی اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه است.

زعفران دوگُلِه با نام علمی Crocus biflorus :

یک گونه‌های دیگر زعفران است. گل‌های آن تقریباً سفید رنگ بوده و در سطح خارجی خود دارای رگه‌های بنفش پررنگ هستند. این گونه بوسیلهٔ غده که به صورت حلقه‌های متحدالمرکز است

از گونهٔ زعفران بنفش بوضوح تشخیص داده می‌شود و در شمال و غرب ایران و در دامنه‌های سنگلاخی باز و جنگل‌های مخروبه از ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۷۰۰ متری می‌روید. فصل گلدهی اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه‌ است.

ترکیبات شیمیایی زعفران:

 گل زعفران پرورشی که بیشتر در مناطق خراسان کاشته می شود ، دارای گلبرگهای بنفش رنگ بوده که وسط آن سه کلاله نارنجی پررنگ وجود دارد. کاشت و برداشت این گیاه هنوز به شکل قدیمی و سنتی انجام می شود. زعفران همچنان بطور سنتی کاشته شده و کلیه مراحل کاشت ، داشت و برداشت آن توسط کشاورز انجام میشود. باید تعداد زیادی کلاله گل زعفران رو جدا کنند تا ۱ مثقال زعفران تهیه گردیده و همین موضوع باعث  قیمت بالای آن شده است.

زعفران دارای مقدار زیادی منگنز، ویتامین C، آهن ، پتاسیم و ویتامین B6 هست. منگنز کمک میکنه تا قند خونتون تنظیم باشه و همچنین به بهبود سوخت ساز بدن و جذب کلسیم هم کمک میکنه.

همچنین به تقویت هورمون های جنسی نیز کمک میکنه. ویتامین C نیز جنگنده عفونت هست و آهن تصفیه کننده خونه و همچنین ویتامین B6 در تشکیل سلول های خونی و آرامش اعصاب موثر هست. پتاسیم نیز به تعادل مایعات در بدن کمک میکنه و اگر میزانش در بدن کم باشه گرفتگی عضلات رو به همراه خواهد داشت.

زعفران حاوی بیش از ۱۵۰ ترکیب متفاوت است. به عنوان مثال پیکروکروسین به عنوان ماده اصلی طعم و مزه آن است. سافرنال عطر و رایحه زعفران رو به ارمغان میاره و کروسین موجود در زعفران باعث رنگ نارنجی زعفران می شود.  بسیاری از خواص دارویی این ادویه به دلیل وجود کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در آن است که میتواند بدن رو در مقابل بسیاری از آسیب ها محافظت کند.

عصاره زعفران در بسیاری از موارد میتواند باعث مهار رشد تومور های ممختلف شده و میتواند در مواردی به عنوان داروی ضد سرطان به کار گرفته شود.

خواص زعفران:

ارزش بالای غذایی:

این گیاه ارزشمند ارزش غذایی بالایی دارد و در درمان خیلی از بیماری ها موثر است. از زعفران برای کم کردن چربی خون و کلسترول خون استفاده می شود. زعفران یک آرامبخش طبیعی است که باعث به اشتها آمدن هم می شود.

از بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی و انواع سرطان ها جلوگیری می کند. از زعفران برای تقویت حافظه نیز استفاده می شود و برای کم کردن فشار خون گزینه مناسبی است. در ادامه خواص زعفران را در همدوره برای شما می شماریم.

سلامت و زیبایی پوست:

یکی از خواص زعفران این است که می تواند برای رفع لک های روی پوست صورت و روسن تر شدن پوست بسیار مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت زعفران باید یک ماسک طبیعی تهیه کنید و روی پوست خود قرار دهید.

برای این منظور مقداری زعفران پودر شده را به همراه ۳ قاشق چایخوری شیر ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را به آرامی روی پوست بمالید و آنرا به خوبی روی پوست ماساژ دهید. سپس بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب ولرم بشویید.

پیشگیری از افسردگی:

بر اساس تحقیقات محققین زعفران می تواند از افسردگی جلوگیری کند و برای پیشگیری از افسردگی موثر است. در طب سنتی به این گیاه ارزشمند خواص شاد کننده و خنده آوری را نسبت داده اند که همین موضوع هم با تحقیقات محققین مرتبط است.

مصرف زعفران در غذاها و نوشیدن چای زعفران به تمدد اعصاب کمک می کند و باعث افزایش تمرکز انسان می شود. در جلوگیری از بیماری آلزایمر و پارکیسون بسیار تاثیر گذار است و دردهای عصبی را نیز تسکین می دهد.

پیشگیری از ضعف بینایی:

بر طبق تحقیقات یک مرکز دانشگاهی در کشور ایتالیا زعفران می تواند در کارکرد منظم سلول های بینایی انسان تاثیر بگذارد و از سلول های بینایی در مقابل آسیب ها محافظت می کند ، همچنین از پیشرفت برخی بیماری های مرتبط با چشم جلوگیری می کند.

از دیگر فواید زعفران اینست که باعث احیای سلول های آسیب دیده چشم می شود. مصرف زعفران می تواند جلوی اختلالات لکه زرد شبکیه چشم را که در سن بالا ایجاد می شود را بگیرد و حتی جلوی پیشرفت بیماری های ژنتیکی چشم را هم می گیرد.

نحوه مصرف:

بهترین روش استفاده از زعفران بدین شکل است که شما زعفران را درون هاون کوچک مخصوص زعفران و یا آسیاب های کوچک مخصوص زعفران بریزید و کاملا آسیاب نمائید  در مناطق مرطوب توصیه می گردد به همراه زعفران مقدار بسیار کمی شکر یا قند نیز آسیاب شود  سپس زعفران سائیده شده را به نصف استکان آبجوش اضافه کنید و در همین حین یک تکه یخ داخل آبجوش بیاندازید این کار باعث شوک به زعفران می شود و زعفران بیشتر رنگ می دهد. و سپس روی استکان نعلبکی بگذارید و در جایی گرم قراردهید تا دم بکشد . دقت داشته باشید که هیچگاه استکان را در برابر شعله مستقیم قرار ندهید و از بخار شدن محلول جلوگیری کنید . پیشنهاد می دهیم از زعفران دم کن سنگی جهت دم کردن زعفران استفاده کنید تا از شکستن استکان دربرابر حرارت بالا جلوگیری شود.

زعفران را پودر کرده و در یک ظرف ریخته و چند تکه یخ روی آن قرار دهید و در دمای اتاق بگذارید. با آب شدن تدریجی یخ ها، رنگ زعفران در آب صفر درجه از زعفران بیرون آمده و در آب حل می شود. میزان یخ مورد استفاده، بستگی به میزان زعفران پودر شده دارد. مثلا برای نصف قاشق چای خوری زعفران پودر شده، دو تکه یخ در ابعاد یخ های تولیدی یخ ساز یخچال های خانگی کافیست. اگر به میزان بیشتری از رنگ زعفران نیاز داشتید، مقدار زعفران پودر شده و یخ را با همین تناسب افزایش دهید.

روش دم کردن زعفران:

مقدار یک قاشق چایخوری زعفران خشک شده رو کاملا پودر کنید و در یک قوری کوچک که حاوی حدود یک استکان آب جوش هست بریزید و درش رو بذارید. مثل چای اون رو روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار بدید تا در طول ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به آرامی رنگ پس بده و غلیظ بشه. از این مایع میتونید برای خوش طعم و رنگ کردن غذاها و پلو ها استفاده کنید. همچنین میتونید مقدار ۳/۱ قاشق چایخوری زعفران رو در یک قوری به همراه چای قرار بدید تا دم بکشه و به همرا نبات یک چای زعفران خوش عطر و طعم نوش جان کنید.

مضرات زعفران:

مصرف زیاد و بی رویه زعفران باعث مشکلات زیادی برای بدن می شود. از زیان های زعفران در مصارف بی رویه می توان به استفراغ ، خون ریزی از پلک ، سر گیجه ، کاهش ضربان قلب ، بی حالی ، زردی پوست و حتی مصرف بیش از اندازه در موارد محدود می تواند منجر به مرگ شود.

طریقه نگهداری از زعفران:

زعفران را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد، زعفران را در ظروف شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف، اثرات داروئی و کیفیت زعفران کاهش می یابد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
ایمیل
واتساپ
آپارات
اینستاگرام
فیسبوک
SOCIALICON

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خواص سحرانگیز بالنگ (بالنگو، بالنجو)

چکیده: میوه بالنگ درختی از خانواده مرکبات بوده  که از نظر طب سنتی در معالجه …

۳ نظرات

  1. با تشکر از شما بخاطر مطلب عالی
    یکی دیگر از روشهای دم کردن، استفاده از یخ هست. شما زعفرون رو پودر میکنین و روی کمی یخ میریزین و میذارین آب بشه، این روش مخصوصا هنگام پخت و پز خوبه، چون عطرش رو همون موقع از دست نمیده.

  2. متشکرم مطلب مفیدی بدوئ

  1. بازتاب ها: زری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share This